Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183676
    Effell
    Deltagare

    Vi sålde en vara över 200kr. Det var en solklar felaktig reklamation (kunden hade läst fel). Varan inkom och vi godkände att varan var ok. Men trodde vi skulle få tillbaka returfrakten vi la ut till kunden. Som svar fick vi NEJ! Jag funderar allvarligt på att lägga av med Fyndiq. Någon som vet om de verkligen får göra såhär?:mad:

    #178886
    Effell
    Deltagare

    @Runns.se 82658 wrote:

    Facebook funkade bra för några år sedan man nu måste man betala om en gillare ska se något alls och då är det svårt att få någon lönsamhet i facebook.

    Hej Runns
    Hur menar du, får inte de som gillat vår FB-sida se de inlägg vi gör som vi inte “marknadsför”? Nu är jag FB-novis, men jag trodde att de fick se våra inlägg i sitt flöde?

    Mvh

    Frans

    #178587
    Effell
    Deltagare

    Tack för snabbt svar Blazern!
    :/ lät inte kul med problemen med färglasern. Så småningom blir det nog en färglaser, bra att veta att det kan strula till sig om man köper fel saker.

    Ang. svart toners – antar att budgettoners ingått i den mängden med(?). Bra att det isf verkar fungera bättre med svarta.

    Andra med erfarenheter?

    #173487
    Effell
    Deltagare

    @danielandersson 75863 wrote:

    Men alla som handlar med kort INNAN de betalat sina räkningar, hur ska ni rädda dem?

    Bra fråga :) går det kanske att bara erbjuda debitkort?

    Har aldrig haft något kreditkort, så jag är inte så insatt i hur de fungerar – är de inte upplagda så att i slutet av månaden får man en faktura på hela beloppet man handlat för? I så fall tänker jag (utan statistiskt belägg), att det borde vara svårare att förköpa sig, iaf inte särskilt många månader i sträck. Får kika mer på det framöver.

    Med vänlig hälsning,
    Frans

    #173485
    Effell
    Deltagare

    Hej

    Vad bra att det finns fler som funderat över detta!
    När vi väl kommer igång kommer vi inte tillåta någon delbetalning – mentaliteten i Sverige måste ändras radikalt – har man inte pengar undansparade som kan avvaras, ska man heller inte handla något. Tyvärr är boendet ett undantag, men bilar t ex – har du inte råd att köpa bilen cash så ska du inte köpa den. Man kommer fram dit man behöver med kollektivtrafik/CYKEL/ eller om det krävs, en gammal volvo el dyl. Det är alltför många som kör i en flott bil de inte har råd med.

    Jag vill INTE tjäna pengar om det sätter en medmänniska i mer problem än nödvändigt.

    Väl gjort alla som struntar i delbetalningsalternativ!

    Med vänlig hälsning,
    Frans

    #166407
    Effell
    Deltagare

    Hej

    Nu är jag visserligen novis, men jag delar vad jag tänkte på, andra kanske kan säga om detta stämmer:

    Vad jag förstått det som är det stort NEJ att låna från fåmansföretag (din mans AB gissar jag är sådant?) till honom som privatperson eller närstående (EF och du är väl i princip detsamma, varför jag råder till försiktighet). Kan vara bra att kolla upp så ni inte hamnar i trubbel. Även vid start av AB, så att hans AB inte lånar till dig privat för aktieköp/bolagsbildning. Sen vet jag inte vad som är bäst lösning, kanske hans AB bildar ditt nya som dotterbolag, sätter dig som VD och med någon möjlighet att få aktier i lön/aarvode/bonus kanske?

    Oavsett – lycka till!

    #166357
    Effell
    Deltagare

    Tack Dan för utförligt och bra svar!

    #166346
    Effell
    Deltagare

    Hej Dan och andra erfarna ehandlare, och tack för alla bra svaren i denna tråden! Rätt tråd i rätt tid (håller precis på med denna biten).

    Lägger till en följdfråga om det går bra:
    För vår del blir det fraktpåsar som kommer skickas antingen som vanlig A-post (betydligt enklare att lägga på lådan än att lyckas komma till FC på deras öppettider), eller som varubrev. Våra försändelser kommer nog ofta ligga på/över gränsen till skrymmande, så ekonomiskt är det billigare med varubrev i de flesta fall (om jag nu fattat rätt).

    Skrymme – om man packar en fraktpåse med textilier, så kan det ju när det ligger plant på ett bord utan press lätt överstiga 30 mm, men med lite moderat tryck verkar de flesta produkter kunna komma ner under 30 mm.
    Vad är er erfarenhet, ska man tänka det som skrymme eller ej? Hur ofta kollar/fakturerar posten för att man inte satt på extra frimärken för skrymme i tveksamma fall? (Om brevbäraren vill/orkar försöka så borde de flesta gå ner i brevlådor/brevinkast).

    Sen att det kanske inte ser så proffsigt ut om vi kör med frimärken mm, men det får kanske gå i början (hemsidan kommer nog sakna ett och annat också när vi kör igång). 😮

    (Dan – fick du någon negativ kundrespons för att du körde med frimärken i början?)

    Mvh

    Frans

    #166251
    Effell
    Deltagare

    @equipit 67364 wrote:

    Du kan välja e-post eller sms, inte båda (inte i Pacsoft i alla fall). Du kan också välja bort båda, då aviseras mottagaren med vanligt brev (tar en extra dag).

    Om du skickar kollinummer till kunden i ditt leveransbekräftelse mail tillsammans med spårningslänk så borde det inte vara något problem att kunden enbart får sms eller e-post.

    Oki, tack för svar!

    #166265
    Effell
    Deltagare

    Håller på att ordna med logistiken, och så här i början blir det nog varubrev och/eller köra frimärken. Måste stämma in med en del övriga – Posten har en del att jobba med. Som att företagscenter här i Jönköping öppnar kl 08:00 “för att man ska kunna lämna paket mm innan jobbet på morgonen”… Ja de som börjar jobbet innan 09:00 är verkligen i minoritet! 😡

    Nedan är kanske inte så allvarligt (gav mig faktiskt ett par skratt), men men…

    Ringde upp numret som Posten angav på sin hemsida för att komma igång med varubrev. Kom till kundtjänst som mycket riktigt påpekade att jag då borde prata med en säljare istället (varför inte sätta nummer till säljarna på hemsidan? :confused: ).
    Killen på kundtjänst var dock trevlig och kunde svara på flera av mina frågor. Sen skulle han skicka ärendet till en säljare som skulle höra av sig.
    Det tog några dagar(!?). Säljaren var trevlig men verkar ny (osäker på svar som de borde kunna), och skulle kolla upp ett par saker som han skulle maila med vårt kundnr mm. Här är hans svar på en fråga:
    “…
    Information som jag lovade att skicka med i mailet:
    * Avisering för varubreven. Kan kunden få både sms och e-postavisering? Det var svårt att ta reda på. Det kan mycket väl vara möjligt. Tips: Skicka ett test-varubrev till dig själv och prova!
    …” !! 😮 :D Vilken hjälpsam kille :)

    Någon av er som råkar veta svaret, om man kan kombinera SMS- och epostavisering till kunderna?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 38 totalt)