Forumsvar skapade

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #160958
    Erlon
    Deltagare

    Ni som använder engelskspråkiga ärendehanteringssystem:

    Har ni upplevt några kundproblem med att det inte finns tillgängligt på svenska?

    #177365
    Erlon
    Deltagare

    Att hantera kundsupport i en e-postklient funkar rätt bra, till en viss punkt. Men när flera personer måste kunna hantera varje enskilt ärende uppstår problem med att ärenden hamnar mellan stolarna eller att flera personer arbetar på samma ärende.

    Vi håller just nu på att testköra Osticket. De har en open source freemium affärsmodell, så antingen betalar man för att få få service och köra på deras servrar, eller så kan man ladda ner det gratis och köra på sin egen server (vilket vi gör).

    Hittills verkar det väldigt lovande. Det som är störande just nu är att allt är på engelska vilket kan innebära en del problem för ett fåtal av våra kunder…

    Översättningen till svenska snart klar (94%), så det blir i så fall den första ärendehanteringssystemet som finns tillgängligt gratis på svenska (vad jag känner till iaf). På sant open source manér kan dessutom alla hjälpa till med översättningen så att den blir klar snabbare…

    osTicket :: Support Ticket System | osTicket

    #164587
    Erlon
    Deltagare

    @timohl 65044 wrote:

    Ok, tack för snabbt svar. Vi använder idag Speedledger som e-bokföring men har ingen direktkoppling till det från Textalk. Man skulle ju kunna räkna ut den procentuella VMB:en för varje vara och lägga på det, men det kanske ser konstigt ut när man checkar ut i kassan sen. Om kunden börjar räkna ut hur mycket moms det ligger på varje vara och det plötsligt är olika momssatser.

    Vi har lagt in alla begagnade varor som 0% moms i vårt system, sedan står det på fakturan en notis om att för alla varor med 0% moms används vinstmarginalbeskattning.

    När vi sedan gör bokföringen jämför vi årets inköp med årets försäljning av begagnat och betalar sedan % av (försäljning – inköp).

    Att räkna ut den % vinsten för varje produkt låter som ett mastodontprojekt som mest bara förvirrar kunden och gör bokföringen svårare.

    Problemet för vår del är att i många fall går det inte riktigt sätta ett inköpspris på en enskild vara, vi kanske köper en hel kartong 50-tal begagnade artiklar. Tidsåtgången för att bestämma inköpspriset på varenda artikel skulle göra hantering av många begagnade produkter ännu mindre olönsamt.

    Dessutom är VMB och moms inte riktigt samma sak. Vad jag har förstått kan man inte dra av VMB som man kan med moms. Att då skriva ut hur mycket kunden betalar i VMB kommer leda till förvirring om någon vill dra av inköpet till ett moms-registrerat företag.

    En generell varning angående försäljning av begagnade artiklar är att det är betydligt mer tidskrävande än man först inser. Inköp, värdering, unika produktbeskrivningar med text och bild, frågor om produkternas skick, reklamationer. Allt tar mer tid än man tänker sig.

    Vi ser det mest som en kul grej och för kunna erbjuda ett unikt sortiment, men börjar man räkna lönsamheten per arbetstimme blir det en rätt deprimerande sifferexercis…

    #164584
    Erlon
    Deltagare

    @Parvelito 56946 wrote:

    Det är företagscenter som gäller för varubreven.

    Enligt en säljare från posten vi pratade med skulle det gå bra att lämna in dessa hos vanliga postombud.

    Vet inte om det blev något missförstånd med säljaren, någon annan som har erfarenhet av att lämna in varubrev hos vanliga postombud?

    #155805
    Erlon
    Deltagare

    @Prix 55174 wrote:

    I våra köpvillkor har vi ett maxbelopp för faktura när det kommer till försagångskunder. Detta beloppet hos sedan desto mer pålitlig en kund visar sig vara och sätts helt individuellt.

    För en förstagångskund är beloppet 600 kr, det är inte mycket men rimligt. Det är dock sällan någon läser dessa villkoren så det överskrids ibland.

    Tidigare har vi inte haft produkter som varit så kusligt dyra men nu börjar det bli allt fler som kostar mer. Ex så har vi en box som nu kostar en bit över 2 500 kr. Är det rimligt att kräva förskottsbetalning, kontant vid avhämtning eller kortbetalning av alla som vill köpa en sådan box.

    Finns ju många som alltid handlar på faktura, men dessa produkterna går alltså inte att handla hos oss om du inte gjort det ett par gånger tidigare mot faktura. Är det då negativt att neka dessa köpet? Anledningen till begränsningen har sin grund i att minsta bedrägeri av större summor – en kreditupplysning säger faktiskt inte alltid sanningen.

    Vi har märkt att samtliga fall där fakturan inte betalas även efter en inkassopåminnelse handlar om förstagångsköpare. Så det är helt klart en bra strategi att begränsa fakturabedrägerier genom att begränsa fakturabeloppet för förstagångsköpare.

    Har man ett nischat sortiment och inte vänder sig till medelsvensson tror jag det finns en större acceptans för förskottsbetalning, men säljer man produkter till den stora massan blir det svårt att konkurrera om det finns andra aktörer som säljer samma produkter mot faktura.

    Sedan är frågan hur många kunder man tappar, finns många som av princip inte förskottsbetalar över internet och dessa hör sällan av sig och berättar att de tänker handla någon annanstans. När vi började acceptera fakturor märkte vi en rätt markant ökning i gruppen förstagångsköpare.

    #154855
    Erlon
    Deltagare

    Har också kollat på deras avtal, jag mailade dem och frågade om det fanns några andra avgifter utöver transaktionsavgifterna och de svarade snabbt:

    Det tillkommer en uppläggningsavgift. 500:- för fysiskt avtal och 1000:- för internettavtal. I övrigt betalar Ni endast per transaktion.

    Kommer man bara upp i tillräckligt hög volym så att medlemsavgiften i Svensk Handel inte är ett problem ser jag inte hur något annat inlösenavtal kommer ens i närheten av detta.

    Fast jag måste säga att en del av uppgifterna i ehandel.se kortjämförelse verkar inte ha blivit uppdaterade på ett tag (iaf inte det från Samport), så vet inte hur många andra aktörer som också kan ha lägre avgifter.

    @Qarillion 51399 wrote:

    Betalar vi bara hutlöst mycket för våra betaltjänster via Nets eller är 1,7% för svenskt kreditkort ett bra pris?

    Men Nets är väl bara en betalväxel? Teller är ju inlösare så det går väl inte att jämföra deras priser direkt, eller tänker jag fel?

    #154712
    Erlon
    Deltagare

    @kontorsmagasinet 53967 wrote:

    Jag tror att man mycket väl kan bygga en egen lösning för att sköta faktureringen själv. Men jag tror att det är viktigt att man i det läget sätter en timpeng på sig själv. Säg att man “sparar” 20000kr per år på att sköta faktureringen själv. Ponera att man är överjävlig på att göra kreditbedömningar och inte får en enda kreditförlust. Ponera att ens “arvode” är 500kr i timmen. Då har man 40h per år att lägga på kundfaktureringen. De 40 timmarna skall täcka utskick av fakturor, bokföring, påminnelser etc. Detta ger då 3h och 20 min per månad. Då har jag inte räknat med ev investerings/utvecklingskostnader. Det går säkert att hitta en lösning där det här lönar sig, men jag tror att man som småföretagare behöver bli bättre på att värdera sin egen tid när man funderar över på vad man ska göra själv respektiva outsourca.

    Man ska inte underskatta värdet av att outsourca, men jag gjorde en grov överslagsräkning på tidsåtgång och besparing jämfört med Klarna och timarvodet blev någonstans mellan 750-1000 kr/h inklusive kreditförluster.

    Kompetensen som krävs för att administrera fakturor bör inte kosta mer än 300 kr/h inklusive allt.

    Sedan ska man inte underskatta Klarnas varumärke, tror helt klart att det finns vissa kunder som drar sig från att handla hos mindre butiker, men känner sig trygga med Klarna som betalningsalternativ.

    #154711
    Erlon
    Deltagare

    @kalsonger 51770 wrote:

    Jag använder mig inte av något faktureringsbolag när kunden väljer faktura utan jag gör mina egna fakturor. fast har märkt nu att det är många som är sen att betala och vissa vill inte betala alls. Tänkte om man ska börja använda sig av något inkassobolag. Är det någon som vet om det är lönande och vad det är rimlig att det ska kosta på ett ungefär. Har ni något inkassobolag att rekommendera.

    Har märkt att vissa personer inte tar betalningspåminnelser vi skickar ut själva på allvar. Förutom att det är tidskrävande att göra arbetet själv är nog den största vinsten med att anlita inkasso för de svåraste fallen är att slippa ringa människor med ekonomiska bekymmer som säger vad som helst för att skjuta upp sin skuld. Allt från att bara lägga på luren, till att upprepade gånger säga att den man söker är på toa eller berätta om hur det både varit inbrott i postlådan och e-postadressen har blivit hackad.

    Vi använder 3binkasso för de fakturor vi inte lyckas driva in själva, tycker de har rimliga kostnader även för små volymer/belopp.

    Kommer inte ihåg exakt siffror men de har inga uppläggningsavgifter om man gör det själv via deras webtjänst, inget % belopp av fakturan, utan de lägger på 160 kr inkassoavgift som kunden betalar och tar 50% av räntan. Får de inte in pengarna betalar man inget alls.

    #154596
    Erlon
    Deltagare

    @sanmic 37301 wrote:

    Vi har faktiskt försökt att få till en sån lösning när det gäller försändelser utanför EU, men det gick i stöpet.
    Tanken var att skicka med europack ner till någon central i Tyskland där de sedan skickas vidare utanför Europa eftersom det är så mycket billigare att skicka tex till USA därifrån.

    Nu har vi löst det genom att få ett bra avtal hos UPS istället, helt underbart.

    Fick det nyss bekräftat att DHL Europack kommer att försvinna och ersättas av Economy Select som inte alls är lika bra (inte lika billigt)….

    Det verkar som att vi som har DHL-avtal via Pluskontot fortfarande har DHL Europack tillgängligt tillsvidare, även om det är en utgående tjänst.

    Vi har inte använt Europack ännu men vi är lite förvirrade om man kan skicka till privatpersoner eller inte.

    I DHL serviceguiden står det att “åtagandet gäller inte till privata adresser”, men vad jag kan läsa här skickar ni det till privatpersoner?

    Om Europack läggs ner, eller inte går att skicka till privatpersoner, hur får man ett bra fraktavtal med UPS? Gissar att vår utlandsvolym är i dagsläget är på tok för lågt för att få ett vettigt avtal direkt via UPS.

    Hur stora volymer av utlandspaket har ni som har lyckats få ett bra avtal med UPS?

    Sökte snabbt och såg att grossist.se har ett fraktavtal med dem, någon som har erfarenhet av deras avtal eller känner till något annat sätt att få ett fraktavtal med UPS?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)