Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 221 till 230 (av 244 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #132111
    flennstrom
    Deltagare

    @Magnus 29970 wrote:

    Klarna har en fördel med att de kan lägga in sådana parametrar i sitt system.
    Är dock lite anti att lägga outsourca en del av verksamheten speciellt då Klarna bara skickar ut fakturan via mejl.
    Troligen för att få påminnelseavgiften: 50:- när påminnelsen skickas ut senare.

    Då drabbas kunden lite av fenomenet: “Computer said No!”

    Som handlare kan du själv välja att printa din faktura och skicka med i försändelsen. Som diskuterats tidigare på detta forum ligger det inte i vårt gemensamma intresse att ha rutiner som skadar våra varumärken. Vi arbetar tvärtom hårt för att förenkla för både handlare och konsumenter. Att påminnelseavgifter är en del i Klarnas intäkter är förvisso sant, men de är inte viktigare än att varje kund själv kan gå in på Klarna.se och förlänga betalningstiden för sin faktura.

    För de e-handlare som vi skickar e-postfaktura åt, tex Sportamore mfl, gäller det att kommunicera detta tydligt så kunden vet att fakturan kommer på e-post.

    När det gäller “Computer said No”-problemet så har vår kundservice gjorts uppmärksamma på problemet och fått förbättrade instruktioner hur de ska svara för att undvika liknande händelser. Vi ser allvarligt på när våra rutiner och utbildningar inte räcker för att ge kundservicepersonalen förutsättningar att sköta sitt jobb på bästa sätt.

    Bästa e-handelshälsningar!

    #131961
    flennstrom
    Deltagare

    Sorry för sent svar.
    Det stämmer att vi inte driver fakturor på outlösta postförskott till kronofogdemyndigheten. Vi skickar påminnelse och inkasso. Vill butiken driva ärendet vidare kan butiken kontakta oss för att få en lista på de fakturor som fortfarande inte är betalda.

    #131778
    flennstrom
    Deltagare

    Det är riktigt. Men skillnaden är att avgiften för ett outlöst postförskott kan betraktas som en ny “affär”. Du får inte först fakturera den själv och sedan, om kunden inte betalar, göra en ny faktura genom Klarna.

    Det skulle bli förvirrande för kunden att först få en faktura från butiken och sedan en faktura till på samma sak från Klarna. I ett inkassoförfarande är det klart att inkassot baseras på fakturan som inte blivit betald.

    Hoppas det blev tydligare nu.

    mvh Fredrik Lennström

    #131724
    flennstrom
    Deltagare

    @Caroline 29463 wrote:

    Det dök plötsligt upp en fundering. Ibland händer det (ganska sällan) att jag skriver egna fakturor istället för att gå igenom Klarna vilket jag alltid gör vid beställningar i webbshopen. OM det skulle vara så att vederbörande då inte betalar fakturan, kan man då skriva en påminnelsefaktura genom Klarna och låta dem driva in den??

    Detta är inte aktuellt just nu men tanken slog mig om man kan göra så?

    Hej!
    Nej så får du inte göra. Det avtal vi har är för betalningstjänsten. Det du beskriver är mer en inkassotjänst. Klarna har förvisso ett inkassobolag, Segoria, men Segoria tar inte inkassouppdrag från andra kunder än Klarna. Så, vill du slippa bekymmer med obetalda fakturor så ska du använda Klarna hela vägen.

    Bästa hälsningar

    Fredrik

    #131722
    flennstrom
    Deltagare

    @Micke L 29526 wrote:

    ja, inom byggbranschen handlar det ofta om rätt mycket pengar (om man talar om gemene Svenssons ekonomi). Givetvis är detta nyckeln också för mig att slutligen kunna göra mig av med min skuld hos KF.

    Finns det någon kreditgräns som klarna tar som max-belopp för privatkunder (som du vet)?

    Vad betyder API?? Är det något som man fixar med dem iom man skriver avtal med dem??

    Hej!
    Klarna har en maxgräns för privatpersoner på 50000 kr.

    När det gäller möjligheterna för någon med betalningsanmärkningar att bli kund hos oss så gör vi en bedömning från fall till fall.

    Du är välkommen att kontakta oss på 08-12012020!

    #131326
    flennstrom
    Deltagare

    Hej!
    Vad roligt att du vill använda Klarna!
    Vi har som du sett en färdig modul till WP – E-commerce som du kan ladda ner från http://integration.klarna.com/en/modules/wp-e-commerce. Den fungerar tillsammans med WP-Ecommerce.

    http://enovastudio.org/wordpress-demo/eshopper/ har vi inte någon modul till. Som jag tolkar informationen på deras sida verkar de vara ett alternativ till WPEC. Därför kan vi inte garantera att det fungerar utan anpassning med Klarna tyvärr. Vi har i dagsläget inte några planer på att göra en modul till Eshopper.

    Vill du köra WordPress + Klarna så rekommenderar vi WP-Ecommerce alltså.

    Hoppas detta svar kan hjälpa dig framåt.

    mvh Fredrik

    #129689
    flennstrom
    Deltagare

    Hej alla!
    Ett brännande hett ämne tydligen ;)

    Jag skulle vilja passa på att göra några förtydliganden:

    Det är helt korrekt att det är vårt ansvar att se till att de fakturor vi skickar ut innehåller rätt information, och just därför vill vi att ni ska använda den faktura som vi skapar. När ni själva tar ansvaret för att generera fakturan blir det svårare för oss att hålla koll på, och det kan finnas en risk att information om ändrade villkor av någon anledning inte går fram eller att ändringarna inte blir verkställda. Risken ökar givetvis i de fall som en handlare gör om fakturan utan att ha varit i kontakt med oss alls.

    Att jag föreslog e-postfaktura var ett sätt att erbjuda EN lösning och jag är ödmjuk inför att denna lösning kanske inte passar alla verksamheter, i synnerhet inte för de handlare som i dagsläget har kunder som inte är vana vid det. Men jag tror att det är ett beslut som varje handlare bör göra med utgångspunkt från sig själv och sina kunder. Om man skulle spåna framöver så är det väl ingen djärv gissning att vikten av pappersfakturor med inbetalningskort som ska skickas i ett kuvert till Plusgirot kommer att minska ;)

    Vi har flera stora kunder som skickar sina fakturor med e-post. Tex Sportamore och Euroflorist. Blekinge Bilradio gjorde det som bekant innan Jimmy övergav oss (@Jimmy, du är välkommen tillbaka så att vi kan börja maila igen…)

    Vad gäller påminnelseavgifter så är de mycket riktigt en del av våra intäkter, men jag är ganska övertygad om att en kraftig ökning av påminnelser inte skulle gynna någon i längden (@Dan; vad gäller statistik har jag inga entydiga siffror här, då antal påminnelser skiljer sig kraftigt mellan olika e-handlare). Självfallet är det absolut viktigaste för oss att ha nöjda kunder som vill fortsätta handla med oss, och det tror jag bara är möjligt om vi kan erbjuda lösningar som både handlare och konsumenter ser nytta i att använda!

    Vi vill naturligtvis ha ett långsiktigt och bra samarbete med både er och era kunder och är tacksamma för all feedback. Hör gärna av er (direkt) till mig om ni vill diskutera detta närmre!

    Med all e-handelsvänlighet tillgänglig

    Fredrik Lennström
    0700-012945
    fredrik.lennstrom@klarna.com

    #129637
    flennstrom
    Deltagare

    Det bästa är om du kan använda din egen grafiska profil även på kreditkortssidan (där betalningen sker).

    Se tex hur Blocket gjort sin betalsida. Även Monki.com och cosstores.com har båda DIBS som PSP, men sin egen styling så att man nästan inte förstår att man hamnat utanför shoppen för att genomföra betalningen.

    #129591
    flennstrom
    Deltagare

    Polisen har nyligen tillsatt resurser för att minska bedrägerier. Ett led i det arbetet är det säkerhetsseminarie de anordnar tillsammans med Posten den 9 november i Stockholm. På detta seminarie är det utlovat 7 konkreta tips för att skydda sig mot bedrägerier. Polisen berättar om verkliga fall Posten presenterar sitt dagliga säkerhetsarbete.

    Vi på Klarna har en hel avdelning med personer som har som enda uppgift att upptäcka och agera på misstänkta beställningar. Vi är glada att det nu sätts mer fokus från Polisens sida på bedrägerier. Vi kan stoppa bedrägliga beställningar, men det är Polisen som kan sätta stopp för bedragarna.

    Säkerhetsseminariet kan du anmäla dig till på http://www.posten.se/sakerhetsseminarium.

    #129528
    flennstrom
    Deltagare

    Vi på Klarna har flera krav på hur fakturan ska se ut och vad den ska innehålla. Därför är vår grundinställning att vår fakturamall skall användas.
    Eftersom både vi och butiken kan ingå avtal med kunden och detaljer i avtalet kan ändras
    (tex genom lagstiftning, förändrade räntesatser etc), måste vi säkerställa att fakturan är korrekt. För den enskilde butiken blir detta ett stort ansvar att hålla reda på vilka saker som ska ändras och när. Vår erfarenhet är att det kan vara lätt att missa dessa detaljer då de kanske inte ligger på e-handlarens dagliga att-göra lista ;).

    Det finns dock butiker som valt att göra egna fakturor av en eller annan anledning. Detta måste alltid ske i samråd med oss för att säkerställa kvaliteten.

    Ett sätt att minska antal papper i paketet är att helt enkelt skicka fakturan via epost. I Partykungens fall skulle ni kunna använda er nuvarande följesedel och på den tydligt skriva att fakturan skickats med epost till kundens angivna epostadress. Då behöver ni varken printa fakturan eller göra utvecklingsjobbet för att få ihop informationen på följesedel och faktura till ett dokument. Att skicka via e-post är “gratis”, sparar på miljön, förenklar för er och kunden samt säkerställer att fakturan är 100% korrekt.

    Ni som läser detta och har en egendesignad faktura, kontakta gärna integration@klarna.com eller ring på 08 120 282 17 för att stämma av utseendet och innehållet på era fakturor.

Visar 10 inlägg - 221 till 230 (av 244 totalt)