Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 2,481 till 2,490 (av 2,495 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #106396
    GregerA
    Deltagare

    Jo, det är inte så enkelt med moms.

    I min shop fungerar det ungefär så här

    Kunden anger om han är privatperson eller företag/institution.
    Han anger också till vilket land paketet skall skickas.
    Ett företag inom EU har också möjlighet att uppge sitt VAT-no, som valideras i shopen.

    Om det är inom Sverige – alltid moms

    Om det är inom EU – privatperson betalar svensk moms
    – företag med giltigt VAT-no betalar ingen moms
    – företag utan giltigt VAT-no betalar svensk moms

    Om det är utanför EU – ingen betalar svensk moms

    Detta stämmer så länga man inte har momsbelagd omsättning över vissa gränsbelopp till andra EU-länder. Säljer man för över ca 30.000 EUR till DK, FI och ca 100.000 EUR till DE t.ex så skall man momsregistrera sig i dessa länder och redovisa det landets momssatser på köpet. Så man kan riskera att få momsregistrera sig i alla 28 EU-länderna … snacka om förenklingar för företagare … ;-)

    #106395
    GregerA
    Deltagare

    Jag är medlem i Svensk Handel dels för att jag har anställda och då är det lugnast att ha ett kollektivavtal på plats. Sedan finns det en del medlemsförmåner. Hittills har jag använt försäkringen hos IF, det blev nog nån 1000-lapp billigare än innan jag var medlem. Därefter är det väl kortavtalet som känns mest intressant. Man har också tillgång till juridiskt stöd i olika frågor, både arbetsrätt, köprätt och hyresrätt.
    Men det skall väl sägas att Svensk Handel inte precis profilerar sig inom e-handel. Det är ju detaljhandel och partihandel som är deras rötter.

    #106393
    GregerA
    Deltagare

    Jag kan ju också passa på att nämna att man som medlem i Svensk Handel har tillgång till marknadens bästa (i alla fall billigaste) kortavtal med PBS som inlösare. 68 öre för bankkort och 68 öre plus 1,2% vid kreditkort, både svenska och utländska. Då tillkommer naturligtvis kostnad för valfri PSP (oftast 0,5% eller 2-3kr) samt nån hundralapp i fast avgift vill jag minnas.

    Anledningen till att jag inte bytt från Paynova är två:
    – tid att implementera ny betallösning
    – det krävs separata avtal för direktbank, ett per bank, och de är inte lika förmånliga, så totalvinsten blir nog inte enorm.

    #106392
    GregerA
    Deltagare

    Jag har använt Paynova ända sedan start hösten 2004, och i början var det inte så populärt hos kunderna eftersom Paynova trodde stenhårt på sin plånbok. Numera har Paynova en teknisk lösning som är väldigt smidig både för kunder som vill uppge kortnummer varje gång de handlar och för de som vill lagra kortet i plånboken. Säljer man i flera valutor och på flera marknader är lösningen också intressant eftersom man får allting i ett avtal, inklusive direktbank i ett flertal länder.

    Tyvärr verkar försäljningsavdelningen inte helt synkad med produkten de erbjuder. I början, när produkten sög så hade de en mycket alert och trevlig säljavdelning som var lätt att prata med.
    Nu, när de har en produkt som är bättre anpassad till verkligheten så har de en säljavdelning som mest verkar fokusera på att jaga jättestora kunder, och då helst i Kina.

    Jag tror inte Paynova publicerar någon officiell prislista längre, utan man får förhandla. Jag har lyckats få ner avgifterna lite i takt med att omsättningen ökat. Troligen hamnar man i intervallet 3,5-4% som ny kund. Men då är detta den enda avgift man har. Ingen PSP, inga fasta avgifter, etc.

    Så om någon är intresserad så är det bara att göra ett försök att få kontakt med en alert säljare hos Paynova. Jag kan i alla fall gå i god för att tekniken och utbetalningarna fungerar smärtfritt. :rolleyes:

    #106378
    GregerA
    Deltagare

    Det är viktigt att använda ett fraktsätt som vänder sig till privatpersoner, där det levereras till ett utlämningsställe. Utkörning till bostäder funkar i allmänhet dåligt.

    Schenker Privpak som nämnts, fast jag tror det heter Schenker Hämtpaket numera, DHL ServicePoint eller Postens Postpaket. Alla dessa har upphämtning hos avsändaren med levereras till ett utlämningsställe typ bensinmack eller ICA-butik. Ofta kan man också specificera vilket utlämningsställe de skall köras till, så att kunden t.ex kan få det till ett ställe som ligger nära hans jobb.

    Att tänka på – dessa har bara 1-kollisändningar, och max 20 kg.
    Ev kan era “golfbagar” drabbas av skrymmandetillägg – men det är ju en förhandlingssak om ni skall skicka många.

    #106284
    GregerA
    Deltagare

    Det beror nog på att de intre skickar så många postpaket. Det är bara jag och en kille på Lidingö som brukar får slutskattsedeln som paket … :rolleyes:

    Priser under 3 kg, där har jag inget bra tips. Men tänk på att 3 kg paket är ganska litet volymmässigt, så om du kollar vad fraktdragande vikt blir på dina brev så kanske du finner att de ändå “väger” 2-3 kg.
    Satsa på att pressa priset på 3 kg istället.

    #106282
    GregerA
    Deltagare

    Aktuella priser som gäller för Postens avtal med Staten finns här:
    http://www.avropa.se/upload/Bilagor/Aktuella/SKV-132594684-06-21-Posten%20Logistik%20AB/Prisbilaga%20paket%20Posten%20Logistik%20090401.doc

    Vi är ju alla skattebetalare så det är väl bara att ansluta sig … :p

    Sedan är detta inte på något sätt de lägsta priser Posten kan prestera, även om de brukar hävda att “så låga priser ger vi inte till någon”.

    På avropa.se hittar man f.ö alla avtal med Staten. Kan ju vara bra som benchmark i förhandlingar.

    #106281
    GregerA
    Deltagare

    Man kan ju också göra som en del …. “gratis produkter”, men du får betala en dyr frakt. T.ex inom hälsokost, bokklubbar mm är det ju vanligt som starterbjudande.

    Gratis Roll-Up …. endast 1295:- i frakt :D

    Men, nej, jag är ingen anhängare av helt fri frakt. Däremot kan man ju erbjuda en väl avvägd subventionerad frakt. Vi tar t.ex bara ut 29:- för “standardleverans” (= vi väljer fraktsätt – över hälften kan skickas som brev)

    Du får också fundera lite över hur stort spannet är mellan de minsta och de största orderna, och vad den verkliga fraktkostnaden är på dessa. Sedan kanske du kommer fram till att om du erbjuder frakt för säg 49:- så täcker du 70% av den verkliga fraktkostnaden och kan då baka in resterande 30% i produktpriset.

    På så sätt går du inte särskilt mycket minus på de minsta ordrarna, men behåller en bra prisbild på produkterna och frakten blir realativt sett billigare ju mer man köper.

    Du bör också fundera över vad kunden får betala för mostvarande vara om han köper den lokalt. När det gäller era roll-ups så tror jag att de flesta lokala leverantörer tar mer betalt för dem än vad ni gör. Dessutom brukar de ta en 50-lapp eller så för att köra ut dem med bud. Det är väl mer eller mindre kutym i tryckeribranchen att man får det utkört om man inte tydligt säger till att man inte vill ha det.

    Sedan handlar det också mycket om ifall man vänder sig till privatpersoner eller företag, samt om det finns lokala inköpsställen eller om det är nisch-produkter.

    Ja, det är inte lätt det här med prissättning … det finns ju t.o.m folk som doktorerar på ämnet … :)

    #106250
    GregerA
    Deltagare

    Jag har aldrig använt båtfrakt, men använder både UPS, TNT och flygfrakt via GeodisWilson. Både UPS och TNT har ju “långsamma” alternativ, ca en vecka, som är lite billigare än Expressalternativen. Flygfrakt brukar också ta runt en vecka. Jag har som tumregel att om det är 100kg eller mer så brukar det bli billigare med flygfrakt.

    Dock bör man ha ett avtal med UPS, TNT m.fl. 30-50% rabatt på listpris bör gå att få även om man inte är så stor men har nån sändning per vecka. Har man sändningar som är lika stora och skickas frekvent kan man förhandla ett speciellt pris för dem.

    Du kan ju kontatka Wilson, Schenker o någon annan speditör o be om pris på flyg respektive båt. Jag misstänker att det inte skiljer så jättemycket om det bara handlar om runt 100kg eftersom det är speditionsarvode, tulldeklaration, landtransporter mm som ofta utgör halva kostnaden, och de blir ju samma i båda fallen.

    #106247
    GregerA
    Deltagare

    Jag använder inte Jetshop … men det är ju ett bra exempel på argument mot hyrshop. Man har ingen kontroll över framtida kostnader och ändringar i villkor.
    Visst kan man säga upp sig, men det är inte gjort i en handvändning att flytta över sin verksamhet till en helt ny shoplösning.

    Personligen föredrar jag att ha en shop som jag själv kan hosta (på egen server eller webhotell).

Visar 10 inlägg - 2,481 till 2,490 (av 2,495 totalt)