Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #187074
    JohnL
    Deltagare

    Värdeerbjudandet (ska finnas i affärsmodellen) ska byggas upp mot ett valt segment av målgruppen.

    Att skapa ett erbjudande utan att veta vem köparen ska vara är ett bra recept på att få en dålig product market fit.

    Hur man identifiera målgrupper är lite beroende på vad man ska sälja. Produkt/tjänst. Segment. Persona osv.

    Att målgruppen är B2B har inte så stor betydelse för det är ändå en människa du ska tilltala. Skillnaden är att den ska köpa tjänsten/produkten i sin yrkesroll inte privat.

    Att köpet är mot en yrkesroll kräver ofta lite mer information om de attribut som är viktig i produktkategorin, samt ev avtalstider.

    #186493
    JohnL
    Deltagare

    Hej,

    Som du nämner är det en enhörnig du vill ha.
    Ett ekosystem för handel idag består av rörliga delar och inget system gör allt.

    I startfasen får man räkna med att ha en hel del manuella moment om man inte har en väldigt stor påse pengar att spendera på teknik och marknadsföring.

    Mitt råd till dig är att starta med en basic lösning, och sedan ser du vilka manuella moment som blir för jobbiga. Bygg sedan bort dessa efterhand istället för att försöka göra det från början innan du vet exakt hur det kommer att bli.

    #186464
    JohnL
    Deltagare

    Håller med föregående talare och då representerar jag ändå just en e-handelsplattform.

    När du har en begränsad påse pengar att spendera så är det väldigt viktigt att investera dom där du får mest “bang for the buck”.

    Exakt vart och hur det är svårt att svara på utan mer insikt i din verksamhet men jag ger dig gärna några tips om PM:ar lite mer info om din nuvarande situation och vart du har för avsikt att ta dig :)

    #186333
    JohnL
    Deltagare

    Jag tycker att du ska börja med att gå igen vad de innebär att utvidga affärsmodellen till att även innefatta utveckling av mjukvara. Fundera på om utvecklande av IT lösningar ska vara en del av Franksur, eller om ni fokusera 100 % på er kärnaffär och utsourca byggande av en e-handel.

    Ni säljer premium klockor och det är av ytterst vikt att ert varumärke och digitalaerbjudande håller samma höga premium klass som era produkter. Det skulle jag säga är en utmaning att få till, och det kommer att kräva erfarna UX-designers som kan göra en utförlig målgruppsanalys som uppfyller konsumenternas förväntningar/krav och samtidigt har en hög kvalite på användarupplevelsen.

    Bakom det ska de finnas ett ekosystem med PIM, CMS, WMS & CRM som både ger möjligheten att skapa ett starkt erbjudande och samtidigt stöttar den interna organisaitonen i den dagliga driften genom att tillhandahålla enkla processer och flöden.

    Om du är intresserad berättar gärna mer om de för/nackdelar som finns med att driva egen intern utveckling.

    #186235
    JohnL
    Deltagare

    Om du inte redan gjort det skulle jag rekommendera att du börjar med att ta fram en kravspec.
    Det kan vara en utmaning att veta vad man behöver ha för funktionlaitet i backend och hur man ska koppla alla bakomliggande system så ta hjälp av en erfaren konsult eller teknikleverantör.

    När du sedan vet hur terrängen ser ut och du har en karta på vad som krävs för att ta dig från nuläget-önskat läge, först då kan du börja undersöka vilket färdmedel (e-handelslösning) som passar bäst.

    #185717
    JohnL
    Deltagare

    Varför göra det svårt för dig Ecer?
    Använd en e-handelsplattform som har direktkoppling till Sitoo istället.
    Finns många fördelar med SaaS kontra Open source och det här är bara en av dom.
    De andra är att du slipper vara systemägare och projektleda utvecklande av din webshop om du använder SaasS. Istället kan lägga all tid på din core business (som jag antar inte är att utveckla) utan att sälja :)

    Carismar har en direktkoppling till Sitoo så e-handeln och butik synkas och du kan hantera allting i Carismars gränssnitt. Används av flertalet e-handlare.

    #185555
    JohnL
    Deltagare

    Det är omöjligt för någon att rekomendera en plattform eller för dig att göra ett bra val om du inte har gjort en kravspace på vilken funktionalitet du vill ha.

    Utgå från MoSCow prioriteringstrappa: https://en.wikipedia.org/wiki/MoSCoW_method

    Återkom med en sådan så kan jag och andra på forumet knuffa dig i rätt riktning!

    #185388
    JohnL
    Deltagare

    Givetvis är det en kostnad, men att inte erbjuda 3 av dom 4 vanligaste betalsätten i Sverige är en betydligt högre kostnad iform av avbrutna köp.

    Fråga din fru hur hon skulle reagera om hon var tvungen att betala med BG varje gång hon gick på ICA, men alla andra matbutiker hade kvar sin kortbetalning och dessutom erbjöd dom bank, faktura & delbetalning.

    Hade hon fortsatt gå på ICA då?
    (ICA är inte en optimal jämförelse då dom har ett väldigt starkt varumärke)

    #185272
    JohnL
    Deltagare

    Råkade ut för exakt samma sak. Använde ett smeknamn på mig själv och när kontot hade mottagit transar på över 20.000 låste dom det. Skickade så klart in id osv, men det hjälpte inte.

    Jag skickade in id, bankhandlingar, allting dom bad om och öppnade på deras begäran ett nytt konto där jag verifierade mig korrekt och så bad jag dom föra över pengarna dit.
    Men det gjorde dom aldrig. Höll på 3 mån sedan gav jag upp.

    Dom som jobbar på paypals kundtjänst är så inkompetenta så dom förstår inte själva hur inkompetenta dom är.

    Men lösningen blev att det blev ett nytt år, för gränsen 20k är per år.
    Så du får vänta till 2019 helt enkelt sedan kan du göra uttag.

    #184261
    JohnL
    Deltagare

    Hos Payson kostar avtalet inget och du kan ha hur många avtal du vill per org-nummer utan att det kostar dig något.

    Det enda du betalar är transaktionsavgiften som uppstår i samband med att du säljer något.

    Här kan du läsa mer:https://www.payson.se/sv/foretag-betallosningar/paysoncheckout-2-0/

    Vilken plattform har du tänkt att använda?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 29 totalt)