Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 2,541 till 2,550 (av 2,553 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105692
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Direktbetalning är också ett bra alternativ. Jag tror du gör helt rätt om du lägger till direktbetalning och kort.

    Dan, förskott via Kreditor tror jag kostar 6.95 om jag inte minns totalt galet.
    Ganska dyrt för småordrar, men totalt värt det för att slippa krångla med manuella rutiner. Jag märker att ju längre jag håller på med e-handel desto mer värderar jag min egen tid, och saker som tidigare kändes dyrt för att man kan göra det själv, känns nu överkomliga för att man slipper göra det själv…
    man blir latare med åren :-)

    #105687
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Dan 283 wrote:

    Kan vi inte köra med öppna kort angående “smygreklam” också. Jag har inga regler för forumen än men jag tycker det vore bättre om man publikt skrev om sin e-handelslösning istället för att be folk kontakta dem.

    Vad tror ni? Vad är bäst angående detta. WN.se har ju mycket strikta regler, är de något som man bör införa även här? Dvs att all egenreklam är förbjuden och att man endast får diskutera sin “egen” lösning om någon ställer en direkt fråga angående den?

    Jag erkänner att jag har varit dålig på att läsa reglerna, och antog därför bara kallt att egenreklam är förbjuden precis som på WN. Är nog för van vid deras regler som jag tycker är bra så det slog mig liksom inte att det var andra här…..

    Med andra ord, jag tycker att du bör införa regler, annars kan det bli pannkaka.

    Förslag från mig är att införa en undersektion där man får presentera sin lösning om man vill, och att man får svara på frågor kring den om man vill. Ungefär som att på WN finns vissa affiliateprogram representerade. Det kan bli ett trevligt tillskott till forumet, ge information till de som vill, och på så sätt kan du även begränsa reklamen.

    #105686
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Helldre frakt för min del. Vi hade expeditionsavgift ett tag och kunderna klagade på att det tillkom något utöver frakt. De var med andra ord så invanda på att frakt tillkom alltid, så att expavgift fick dem att se rött.

    #105685
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vi hade samma problem som du Dan med förskottsbetalningar. Man reserverade varor som aldrig betalades och som ibland ledde till att andra kunder inte kunde handla dem, när vi hade få i lager.

    Vi tog därför bort förskottsbetalning ett tag, men vi hade så många som frågade efter det att vi faktiskt återinfört det.

    Skillnaden är att nu använder vi Kreditors betala i förskott och då har vi byggt in en automatisk lösning i butiken så att när ordern är betald hos kreditor sätts den i packningsläge hos oss. Vi behöver därför inte längre hålla på med manuell hantering.

    Konstigt nog har faktiskt också antalet obetalda förskottsbetalnignar sjunkit sedan sist vi hade det. Något jag tror har att göra med att vi nu också erbjuder direktbetalning, och en del som tidigare valde förskott och glömde att betala, nu betalar direkt via direktbetalning.

    Kortbetalning skulle vi aldrig vara utan. Det är det populäraste betalsättet utan tvivel i vår butik, och hos oss är de faktiskt de dyra köpen som betalas med kort.

    #105665
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag förstår att allt är relativt och att en del lösningar kan tyckas dyra när man är ny e-handlare, men jag upplever också att många e-handlare vill ha alla häftiga funktioner i sina butiker men de förstår inte att det ligger jobb bakom att utveckla dem, vilket gör att det faktiskt kostar.

    Om man jämför hyra av en butikslösning med hyra för en fysisk butik så är det egentligen inte så mycket att fundera över. Det är egentligen inte specielt dyrt utan en ganska rimlig kostnad för en butikslokal med hela världen som skyltfönster. Visst ska man hålla nere kostnaderna, men som Donald trumph säger, “man måste ibland lägga ut pengar för att tjäna pengar”.

    Men hur som helst, kontakta mig gärna på mail katrin@kodmyran.se så kan jag eventuellt hjälpa dig. Jag tror jag har vad du söker.

    #105655
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag tycker nog att man kanske inte behöver kunna en massa programmering för att hålla på med e-handel, men ska man göra sin egen shop så är det naturligtvis ett måste.

    Saker man kanske inte tänker att man behöver är att kunna en hel del om säkerhet så att man kan täppa till säkerhetsluckor i ens butik.

    MYSQL och lite mer avancerad PHP för att butiken inte ska bli för tungladdad. Även designen spelar naturligtvis in där, men inte lika mycket som hur du lägger upp databasen, indexerar rätt, samt skriver dina frågor.

    #105649
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det är ju spännande att inte låg frakt finns med i undersökningen….

    Det är en av de saker våra kunder mest efterfrågar. Jag gick ut med en enkät senast föra veckan och de kunderna mest efterfrågade och som de angav som kritiskt för om de skullle handla eller ej var just lång frakt.

    Kanske så att posten inte vill undersöka det, och framhäva det eftersom de är särklass sämst på fraktkostnaden. det finns ingen som är dyrare, och de är den största bromsklossen via har i dag för e-handeln.

    #105640
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vi fasade ut postförskott efter första året. Alldeles för mycket returer och merjobb.

    jag skulle aldrig skicka till en med så mågna betalanmärkningar, utan då får de vackert betala i förskott på något sätt.

    Kan berätta en rolig anekdot om en kvinna som ringde för att hon var arg eftersom hon inte fick handla på faktura. Hon ville då handla mot postförskott men jag nekade det och sa att eftersom hon hade x antal kr i skuld så beviljade vi inte köp på det sättet eftersom vi haft problem med folk som inte betalat sina varor.

    Hon kontrade då med:
    “Jag förstår att andra som har skulder inte betalar för de kanske har riktiga skulder, men jag har ju inga riktiga skulder utan bara skatteskulder, saker jag köper av företag brukar jag alltid betala.”

    Det slutade med att hon inte beställde något för att betala i förstkott det var en förolämpning mot henne personligen och det vägrade hon.

    #105624
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Japp, de gör inläsningen, Jag kanske var otydlig.

    #105620
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Löpande kostnader är alltid svårt att förutse, men man får tänka att egentligen är det en fråga om vad man själv lägger i tid och att tid faktiskt kostar pengar. De som jobbar med logistik brukar säga att någonstans mellan 80-120 kr kostar det att skicka en försändelse inkl lagerhyra, nerlagd, tid, emballage och frakt.

    Jag förstår din oro med många små produkter med fåtal av varje i lager. Jag har exakt samma problem. Jag skulle vilja minska sortimentet, och ha färre produkter, men det är en av svårigheterna. I alla fall i en djurbutik förväntar sig kunderna ett ganska stort sortiment. En mer nicshad butik tror jag varit enklare att lösa det problemet i.

    Vi har byggt in inleveransfunktioner i vår butikslösning. Där tar vi enkelt en streckkodsläsare, läser in produkterna och anger sedan rätt antal av varan, trycker sedan på en knapp inleverans och vips är det allt inlagt i lagret. Sedan kan vi naturligtvis se historik m.m. på vem som gjort vad när. det fungerar smidigt för vår del. Sedan finns funktioner i butiken för att se produkter som är slut i lager eller håller på att ta slut i lager, och e-post skickas då till mig som en varning. Jag kan på varje produkt ställa in hur få det ska finns kvar i lager för att larm ska gå till mig.
    Jag kan även skriva ut beställningslistor enkelt för att på så sätt snabbt kunna beställa det som behöver tas hem.

    Jag tror att är man intresserad så ta offerter från ett flertal företag, så ser man prisnivåerna.

Visar 10 inlägg - 2,541 till 2,550 (av 2,553 totalt)