Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 178 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #201463
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Vi har inte löst det ännu men det beror på tidsbrist från min sida.

    Är såklart också intresserad av hur andra har löst det.

    #197738
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Rättelse: Jag kollade nu de senaste fyra kvartalfakturorna och tar man dessa delat i antal paket för senaste 365 dagarna så blir det 3,35 kr exkl. moms per sändning och inte 4,40 som jag skrev ovan. Dock så står det “Unifaun” på den äldsta fakturan så jag vet inte om prishöjningen var gjord då.

    #197737
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Vi letar också efter alternativ till nShift då de har blivit så dyra. Ska jag vara ärlig så förstår jag inte ens fakturan längre.  Det framgår inte (vad jag kan se) hur många sändningar man betalar för. Det står “nShift Delivery – Platform Fee” och sedan 30 000 i qty. Ok, jag antar att vi då betalar ett visst pris för varje sändning upp till 30 000 paket men varför skrivs det inte ut exakt hur många paket vi har skickat.

    Jag skickade för någon månad sedan ett mail på svenska och fick ett svar tillbaka på engelska med en förklaring som jag inte blev klokare av. Jag tog då kvartalsfakturan gånger 4 delat i antal paket vi har skickat senaste året och fick fram 4,40 kr per sändning (om jag inte minns fel). Jag har inte haft tid att rodda mer i det men att betala över 4 kr för en helt digital produkt är inte rimligt. Vi betalar mer till Nshift än för hela vårt affärssystem.

    #183059
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Ett liknande ärende här. En kund hör av sig först en månad efter paketet hämtades ut och frågar när vi kommer skicka produkt X som saknades i leveransen.

    I just detta fall så hörde kunden dessutom av sig någon dag efter paketet hade hämtats ut för att reklamera en annan produkt som var trasig i samma leverans. Så det är ju inte så att kunden bara har tagit tid på sig att faktiskt öppna kartongen.

    Vad gäller rent juridiskt här? Sunt förnuft säger ju att man inte kan komma en månad efter paketet öppnades och säga att något saknades.

    Vi har kollat lagersaldot och inget lustigt där.

    #183013
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @mnording 88945 wrote:

    Är facebooks pixel Java baserad? Väldigt 1999 i så fall.

    Vad är en Javabaserad pixel? :)

    #182985
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Exakt det där hade jag också. Men kommer inte ihåg riktigt vad jag gjorde.

    Testa med detta:
    1. Surfa in på [url]http://localhost:631/printers/[/url]
    2. Klicka på din Zebraskrivare i listan
    3. Välj “Set Default Options” i dropdown och kolla så det står:
    Mediestorlek: 4.00 x 5.00
    Upplösning: 203 dpi
    Mediespårning: Icke-kontinuerlig (webbkänslig)
    Medietyp: Skrivarförval
    4. Klicka på “Printer Settings ” och kontrollera så det står skrivarförval överallt.

    Vi kör Unifaun och inte Multishipping men det väl samma grundsystem (?). I Unifauns avancerade utskriftsinställningar är papperstyp inställt på “Termo 107 x 190 mm”. Parametrar -> Sidled 0,00 och höjdled 0,00.

    Lycka till!

    #182154
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @OscarJ 87841 wrote:

    Varför? Ska man inte som handlare bestämma själv hur man vill avrunda saker? Hade varit bättre om de tog höjd för detta redan när ordern skapades.

    Eller räknar de av sin avgift även på köp som krediteras?

    Hej Oscar. Nej det var inget med avgiften Klarna tar ut. Felet uppstod aldrig om man krediterade hela artiklar utan bara om man exempelvis ska kreditera en artikel med 50%.

    Det var något i stil med följande:
    1. Man klickar i Specter på skapa kreditfaktura, fyller i 50% i rabatt på varan vilket kanske gör att kreditfakturan blir på 33,33 kr exkl. moms och inkl moms 41,66. Kommer inte ihåg om summan längst ner på kreditfakturan var med öresavrundning eller inte.
    2. Sedan går man in på Klarna och klickar på delkreditera (eller vad det heter) och sedan “lägg till artikel”. Sedan anger man kanske “skadad vara” som benämning och ett visst minusbelopp inkl. moms. Jag kommer inte ihåg om man här skulle ange med eller utan öresavrundning.
    3. Sedan väntar man tills Klarna skickar över filen till Specter och normalt sätt så ska originalfakturan då sättas som betald. Men ibland saknades det några ören eller om det var för mycket inbetalt så fakturan betalmarkerades inte.

    Men detta fel har vi alltså inte längre efter att ha ändrat någon öresavrundningsinställning i Specter.

    #182061
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @snartehandlare 87723 wrote:

    …att man t.ex inte kan kreditera en klarna faktura direct i Specter är för mig dumheter.

    Håller med. Det är bökigt att behöva tänka på att man också måste in Klarna och kreditera. Jag har för mig att vi hade lite problem med kreditfakturor i början när det handlar om öresutjämning. Vi var tvungna att gå in och ändra någon öresavrundningsinställning i Specter (en gång) för att det skulle fungera bra.

    Det som hände var att när Klarna skickar den där veckofilen till Specter så kunde det ibland saknas några ören när kreditfakturor använder vilket ledde till att fakturorna inte alltid betalmarkerades.

    #181993
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Vi hade en kund som hörde av sig om ett paket som var på väg till Storlien (kunden bor dock i Skåne). Efter att ha väntat 50 minuter på att komma fram till DHL så fick jag veta att det har varit något fel med postnummerlistorna. DHL justera just detta paket så rätt ombud valdes.

    Jag frågade den jag pratade med om DHL själva kommer justera andra sändningar som kanske är på väg till fel ombud men på den frågan fick jag nej.

    Efter detta kontrollerade jag 50% av övriga sändningar och där var det inga fel.

    #181771
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @Investit 87289 wrote:

    Dålig stil när så “stora” företag går ut med en massa info på en ehandels sida , ser detta som sekretessnivå = dagis från specter och att en vd skriver “lilla” system (de skrivs ut som ett hån med andra ord) ses bara ännu löjligare.

    Utan era kunder är ni inget

    Personligen tycker jag det är dålig stil när en kund snackar skit om en leverantör offentligt när det inte är solklart att felet ligger hos leverantören. Jag kan bara prata för mig själv men när jag skaffade Specter runt 2012 med egenutvecklad koppling (dvs samma som mrgizmo är ute efter) var det solklart att månadskostnaden skulle bli högre om man valde att utveckla kopplingen från grunden. Vad jag menar är att mrgizmo kanske borde vara lite självkritiskt och inte lägga över allt ansvar hos Specter. Menar du att en företagare (mrgizmo) ska kunna klaga på helt fritt men att Specter inte ska få försvara sig?

    På Specters prissida (http://www.specter.se/priser/ gällande 225 kr för webbshop-kopplingen så står det “Avser koppling av en webbshop från någon av våra partners. Kontakta oss för pris på Webb-API för egenutvecklad webshop-koppling.”. Hur tydliga ska Specter behöva vara?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 178 totalt)