Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183561
    MaWeMagnus
    Deltagare

    @Kocken 89743 wrote:

    Tänk bara på att De finns fler konsulter som skär guld på Adword än företag som skär guld på sina egna kampanjer.
    (Obs! Vet ej om Pinnberry ger eller tar) men generellt är det så.

    Som AdWords-konsult kan jag delvis hålla med dig. Det finns många “humbug”-byråer som tar helt vanskliga summor för att sköta om annonseringen. Det gäller förstås som kund till en byrå att själv vara vaksam och be om rapportering.

    Precis som andra konsulter är ju vårt syfte att bidra med expertis. Konsulter inom digital marknadsföring kan vara guldvärda eftersom det är både marknadsföringskompetens OCH teknisk kompetens som behövs.

    Bottomline: kan du anlita någon som gör det bättre än dig själv – gör det. Gäller med allt, inte bara marknadsföring. :)

    #182389
    MaWeMagnus
    Deltagare

    Svårt att säga vad det kan bero på utan att ha en hel massa statistik. Jag skulle börja med att troubleshoota genom att filtrera besökarna i Analytics för att bättre kunna se vad de specifika besökarna gör. Se till att du har skälig volym för att statistiken ska vara tillförlitlig.

    Är det väldigt hög avvisningsfrekvens (typ 60-80%) så kanske du bör tänka på att omformulera annonsinnehållet samt fixa bättre message match i själva kampanjen – d.v.s. ha rak och tydlig kommunikation i bannern (eller i texten om du använder textannonser) samt se över landningssidorna så att besökaren kommer till rätt ställe OCH att besökaren FÖRSTÅR att den har kommit till rätt ställe.

    Beroende på vilken produkt/tjänst man säljer måste man avgöra ifall det är värt att köra sök+display eller om man ska köra sökkampanjer och displaykampanjer skillt för sig.

    Ifall du säljer en produkt med en längre sales funnel kanske du vill kommunicera på ett annorlunda sätt ifall någon klickar in sig på en display-annons för att de tycker att det verkar intressant, jämfört med hur du vill kommunicera om någon aktivt sökt efter en specifik tjänst. Det handlar helt enkelt om i vilket skede kunden är i :)

    Väldigt generella svar men jag hoppas det hjälper dig att testa vidare :)

    #182087
    MaWeMagnus
    Deltagare

    Eftersom jag själv har varit sugen på att sälja liknande produkter var jag väldigt taggad på att kika in på denna webbutik och ge lite feedback :)

    Designen är clean och menyn är simpel och överskådlig, vilket jag gillar.

    Ikonerna, som redan har blivit påpekade tidigare, håller jag med om tar för mycket fokus above the fold. Vad är ditt syfte med din första sida? Du vill kommunicera hur du kan vara av intresse för kunden. Med de produkter du säljer hade jag kanske valt att lyfta fram produkter som du känner att är specifikt för dig. Har du t.ex. ett märke eller en viss kategori som du känner att du har bättre djup än dina konkurrenter? Sedan är jag inte heller övertygad om dessa tre säljargument är direkt säljande. 15% återköpsrabatt är ju trevlig, men hur påverkar det konverteringsgraden för nya kunder, vilket jag antar ditt mål är nu?

    Som en ny webbutik kämpar man med trovärdighet, eftersom en stor majoritet (har för mig att det ligger kring 50% enligt någon undersökning) inte vågar beställa från okända webbutiker. Kanske du bör använda säljargument som hjälper dig komma förbi det hindret. Av de tre argumenten är det bara ett som har ett förtroendeingivande syfte, d.v.s. Klarna faktura. Som konkreta exempel på vad förtroendeingivande saker kunde vara är t.ex. telefonsupport och lagerhämtning. Fastän lagerhämtning inte är så jättepopulärt visar det ändå att ni finns “på riktigt” och inte bara på internet, vilket kan vara till fördel om ni har en äldre målgrupp. Ni kan ju förstås inte lägga ut det om ni inte faktist erbjuder lagerhämtning :D

    På framsidan går väldigt mycket utrymme åt till att säga “Ett självklart val när du ska handla köksredskap på nätet”. Detta låter enligt mig som en slogan och används alltså i branding-syfte, inte till att hjälpa kunden hitta det den är intresserad av, som är något av första sidans mål. Det svarar inte heller på någon fråga som kunden kanske har. Varför är ni ett självklart val när det finns andra mer etablerade webbutiker? Jag skulle kanske valt att använda detta utrymme till något med ett mer konkret mål, t.ex. som de andra bilderna du har på första sidan. Angående just de bilderna kunde du även tänka om budskapet i bilderna. Vad vill du att kunden ska tänka när den ser t.ex. stekpannebilden med texten “Stekpannor – ger dig full täckning på spisen”. Jag antar att ni vill kommunicera att ni har ett bra utbud av stekpannor. Är detta det effektivaste sättet man kan säga det på? Detta är ett av många ställen där jag tror att bättre kommunikation och content-planering kunde höja er konverteringsgrad. Det känns på många ställen att ni bara har kört på känsla och skapat något som ser bra ut, eller som ni har sett någon annanstans. Känsla kan vara bra, men när det handlar om att kommunicera med den stora massan lönar det sig ofta att vara strukturerad och ha välformulerad copy. :)

    Något jag försöker göra när jag optimerar webbutiker är att tänka mig in i kundens roll och fundera “vilka frågor har jag just nu?” beroende på i vilket skede i köpprocessen jag befinner mig. T.ex. på produktsidan; jag skulle vilja köpa den här kastrullen. Hmm, hur var det med frakten härifrån tro.. tillkommer det måntro eller är det här allt jag behöver betala? Eller betalningssätt och leveranssätt… Om jag har en kund på en produktsida och de har dessa frågor, vill jag att kunden ska få dem besvara där och då. Jag vill inte att kunden ska börja scrolla bland långa köpvillkor för att sedan kanske inte hitta tillbaka till produkten, kanske bli frustrerad och lämna sidan.

    Man kan självklart inte veta exakt vad alla kunder tänker, men det är värt att testa och har man teknisk möjlighet och kompetens, A/B testa! :)

    När det gäller trafikstyrning har jag skickat mail till er!:)

    Hoh, blev lite längre inlägg än vad jag hade tänkt mig nu men… Hoppas du har någon nytta av min input och lycka till med er nya webbutik! :)

    #181275
    MaWeMagnus
    Deltagare

    @MyJosephine 86659 wrote:

    Måste det vara i Magento? :) Sen har jag för mig att Klarna ej har stöd för återkommande betalningar, eller har de det?

    Yes, jobbigt att sprida ut lagerhanteringen till flera olika system! :)

    Yep, KCO har stöd för återkommande betalningar. Efterfrågade här om någon hade fixat den tekniska lösningen som krävs för att få allt att flyta på snyggt och fint :)

    #181274
    MaWeMagnus
    Deltagare

    Driver en onlinemarknadsföringsbyrå vid sidan om webbutikerna, ta gärna kontakt så kan vi diskutera vilka behov ni har och hur vi kunde hjälpa till! :)

    #180387
    MaWeMagnus
    Deltagare

    @Littlebernard.se 85445 wrote:

    Tack för svaren!

    MaWeMagnus:
    Hur skulle du optimera titlarna?
    Jag skriver om dessa mha Yoast men jag kanske har gjort ett dåligt jobb?

    Tacksamt
    Jerry

    Kollade genom saken igen stationärt och det kan ha att göra med din plattform, märkte att sidan inte uppdaterades vid kategoribyte, utan att endast själva produkterna refreshades. Trots allt så är titeln bara “Butik” oavsett produkter som man söker efter. Känns inte helt optimalt att köra kategorierna i javascript heller, men det är något ni kanske kan diskutera med er webbyrå. :)

    Lycka till med fortsättningen! :)

    #180253
    MaWeMagnus
    Deltagare

    Designmässigt ser sidan väldigt modern och minimalistisk ut, vilket jag gillar. Titlar och annat som har med SEO att göra kunde du kanske kika över för att få bättre trafik från Google? :)

    #179208
    MaWeMagnus
    Deltagare

    Sidan ser ren ut och är lätt att förstå sig på. Här är mina synpunkter som jag reagerade på:

    – Dina point of sales som du har längst upp (lägst priser, frakt, nöjd kund garanti) skulle gärna få ackompanjeras av en länk/on-mouse action för att bredare förklara vad du menar med dessa uttryck. Vad innebär nöjd kund garanti?

    – Relevant information på produktsidan. Om jag ska köpa ett rakblad vill jag veta kanske hur jag ska sköta om det, estimerad livsläng. Jag är inte intresserad var företaget har sitt huvudkontor. Ett väldigt inne-ord inom ehandel just nu är “redaktionellt innehåll”. Läs in och studera det här ordet och se om det skulle vara någonting för dig. Hur gör dina konkurrenter?

    – Tänk på vem din kund är och vad den funderar när den går in på en kategori. Ta till exempel när jag går in på säkerhetshyvlar. Då skulle jag gärna läsa direkt varför jag ska använda en säkerhetshyvel och vad som är för- och nackdelar med dem.

    – Vore det skäl att kunna sortera rakbladen enligt märken, ifall jag som kund redan älskar gillette och vill se fler av deras produkter?

    – Dina köpvillkor ser aningen tunna ut. Jag saknar en hel del, t.ex. returadress? vem är företaget bakom webbutiken? vilka betalningspartners har du? vilka betalningsalternativ är möjliga, är det endast faktura?

    – När man trycker på en produkt från kategorisidan kommer en hel massa sträck över bilden, är det meningen? Det tar även väldigt lång tid för mig att komma in på själva produkten.

    – Kontaktuppgifter i footern, inkluderands en kundtjänst nummer, mail, företag, adress, organisationsnummer

    Överlag så skulle jag väl säga att du borde mer sätta dig in i kundens roll. Vilka olika målguppsprofiler har du och vilka är deras förkunskaper gällande rakblad, raktekniker o.s.v.?

    Hoppas du kommer igång bra med din webbutik och annars vill jag önska dig lycka till! :)

    #179176
    MaWeMagnus
    Deltagare

    Enligt Företaget borde väl detta ge Apple och Samsung rätt att stämma precis varenda liten försäljare av mobilskal? :D

    Låter, som du säger, precis som att ni endast är något som sticker i deras ögon. Uppdatera gärna händelseförloppet, blir intressant att följa.

    #179119
    MaWeMagnus
    Deltagare

    Det är inga problem att göra i Magento. Vi kör för tillfället 3st butiker i samma system :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 27 totalt)