Forumsvar skapade

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #153216
    Mediastrategi
    Deltagare

    @FredrikNas 52505 wrote:

    Jag tänker på det du säger om delad lastbalanserare, hur skulle det sättas upp effektivt? Jag tänker att hur man än vrider och vänder på det så får man svagheten där? D.vs om lastbalanseraren dyker, eller nätet till den försvinner så står man fortfarande utan access?

    Nu är det här inte mitt specialområde, men en enkel form av lastbalanserare är Round-robin DNS, som varje gång svarar med olika IP-adresser för en viss domän. Då kan man exempelvis dirigera ca varannan besökare till ett datacenter/IP och varannan till ett annat datacenter/IP.

    Eller så har man en smart DNS-server som istället returnerar IP för det datacenter som är närmast besökaren, och som kollar om datacentret fortfarande är uppe innan det skickar ut IP-adressen som svar.

    Om man kombinerar detta med Anycast så tycker jag att det låter som en enkel och stabil lösning som inte går ner i första taget. Anycast innebär ju att det finns många DNS-servrar utspridda över hela världen som svarar på anropen, så upptiden är riktigt bra.

    Men infrastruktur är som sagt inte min grej, och det kan bli riktigt avancerat om man ställer höga krav på upptid och prestanda, tillsammans med en komplex applikation.

    / Christian

    #152316
    Mediastrategi
    Deltagare

    GleSYS har inte exceptionellt hög upptid, tyvärr. Det senaste året har jag haft 99,58% och 99,82% upptid på mina två VPS:er.

    Det logiska steget för att få bättre prestanda är inte att byta VPS-leverantör, utan att köpa en dedikerad server och placera hos någon välrenommerad leverantör/serverhall.

    På en sådan dedikerad server kan ni sedan installera egna VPS:er som inte behöver bråka med andra kunders VPS:er om resurserna. Då får ni smidigheten hos VPS:er men med högre prestanda och förmodligen bättre upptid.

    / Christian

    #140612
    Mediastrategi
    Deltagare

    “Satellitsidor” kan ligga på varierande ambitionsnivå, men tänk exempelvis på ett filmbolag som en huvudsida och varje films egen unika webbplats som en satellitsida. Det måste finnas en anledning för folk att besöka och länka till satellitsidorna för att du ska få naturliga länkar till dem.

    #140611
    Mediastrategi
    Deltagare

    Ett tips kan vara att utöka produktsortimentet med lite roligare eller exklusivare produkter. Och gör det enklare att dela produkterna på Facebook och Pinterest. Folk bloggar och delar gärna kul och snygga saker, och då kan du börja få naturliga länkar.

    Ta en titt här för att få lite idéer: E-commerce link building with product pages on steroids! Edgy SEO

    #140564
    Mediastrategi
    Deltagare

    @team_f 39258 wrote:

    Kan någon kortfattat förklara det där med bud
    Jag har bara på prov satt 50 öre per klick. Har ingen aning varför egentligen.
    Hur ska jag tänka och vad innebär ett visst belopp? Fler visningar ju högre belopp?

    Förenklat kan man säga att annonsplatserna säljs på en nyckelords-auktion, där du anger det maximala pris som du är villig att betala per klick för ett visst nyckelord. Du bjuder automatiskt över alla som har satt ett lägre maxbud. De annonser som bjuder högst visas oftast och på bäst placering etc.

    Ditt maxbud kan exempelvis vara vad du har räknat ut att du tjänar per klick/besökare. (Ex. antal köp och medelorderns storlek per klick/besökare.)

    Men det är inte bara budet utan även din annons “quality score” bestämmer hur ofta den visas. Quality score sätts bland annat baserat på annonsens CTR. Så om din annons är relevant för dina valda nyckelord kommer den visas oftare än om folk helt ignorerar den.

    #140216
    Mediastrategi
    Deltagare

    Tänk också på att testa två varianter av “samma” annons! Då kan du se om den ena formuleringen ger bättre resultat än den andra (högre CTR).

    Detta kallas A/B-testning och är väldigt enkelt med AdWords eftersom du får all statistik automatiskt av Google.

    #139845
    Mediastrategi
    Deltagare

    Twitter kan förstås vara både en “ankdamm” eller “pr-kanal” beroende på hur du och din målgrupp använder det. De svenska företag som syns mest på Twitter är Spotify, SJ, Piratförlaget, Timbro och Westander (se Medieakademins undersökning i pdf-format).

    Förutom att twittra själv kan man som sagt använda det för omvärldsbevakning och hänga med i branschen, samt underlätta för målgruppen att själva twittra om ditt företag eller produkter.

    Facebook är överlägset mycket större än Twitter i de flesta målgrupper, och man måste inte vara aktiv i alla kanaler. Jag tycker att PalMik har ett rimligt upplägg med minimal arbetsinsats.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)