Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183420
    Motley Denim
    Deltagare

    Du kan googla och sätta dig in i vad uttagsbeskattning innebär, troligtvis kan det gälla i denna situation. Kortfattat så innebär det att när ett företag läggs ner så kan materiella tillgångar i ett företag inte bara försvinna utan de anses då tillfalla ägaren av företaget och ägaren beskattas för uttaget av detta värde ur företaget. Det bästa är att du säljer varulagret för marknadsvärde till en från företaget sett extern köpare. Borde vara enkelt om det är second hand-kläder, värdet är lågt och second hand-butiker finns överallt. Se till att dokumentationen är bra kring försäljningen av lagret.

    #172830
    Motley Denim
    Deltagare

    Positionen är tillsatt.

    #172401
    Motley Denim
    Deltagare

    Om du bara ska skicka till kunder i Sverige, har någorlunda volym på antalet försändelser och vill flytta med dig lagret till utlandet så skulle jag konstruera min egna Bulk-Split lösning.

    #172210
    Motley Denim
    Deltagare

    @VATadviser 74309 wrote:

    Det är ju inget skumt i det här utan bara frågan om hur man på bästa sätt redovisar ett bra upplägg.

    Bra kommentar och självklart ska vi (jag och du som “hyr”) lösa det.

    #172208
    Motley Denim
    Deltagare

    @VATadviser 74301 wrote:

    .

    Eftersom hyresgästen förpliktigar sig till att utföra arbete enligt avtalad ersättning i utbyte mot att de har gratis hyra så kan man nog anse att även hyran är en ersättning för samma arbete och en del av betalningen för det.

    Så kan man se det, vilket skulle innebära att jag ska fakturera X kr för hyra som hyresgästen sedan återfakturerar för utförd tjänst + övrig ersättning.

    Ur ett skatteperspektiv ser jag det som att jag önskar hyra denna konsulttjänst. Tjänsten kan inte utföras på distans utan måste utföras i lokalen. Då är det rimligt att jag upplåter en arbetsyta för denna konsult. Ytan är på 20kvm.

    Ett momsproblem kan det väl inte bli eftersom vi inte är registrerade för frivillig hyresmoms? Skulle jag fakturera hyra till någon för denna yta så skulle det ändå vara 0% moms på den.

    #172192
    Motley Denim
    Deltagare

    Jag håller inte med. Jag tycker det är bättre med lokala bolag. Min erfarenhet är att man får bättre avtal, och lättare att få avtal, med lokala leverantörer. Man får ett lokalt bolag som kunden gör affärer med. Varje bolag är sin egen juridiska person och således inte ansvarig för andra länders eventuella problem. Revision är sällan aktuellt, men bokföring ja. Registreringproceduren upplever jag som den samma. Kapital är ett stort minus dock.

    #172189
    Motley Denim
    Deltagare

    Sorry, jag trodde frågan gällde Varubrev som försvunnit. Inte KCO, så mina svar är nog irrelevanta.

    #172187
    Motley Denim
    Deltagare

    Och i de fall där varubrevet på riktigt försvunnit så skickar vi ovillkorligen nya varor till kunden.

    #172186
    Motley Denim
    Deltagare

    Ring utlämningsstället, i många många fall ligger varubrevet på hyllan men är inte ankomstregistrerat på rätt sätt.

    #172183
    Motley Denim
    Deltagare

    Min utgångspunkt är att det blir en deal mellan två företag. Men det är bra att det diskuterats i tråden, för det är säkert många som har klurat.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 38 totalt)