Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #201761
    Stefan.S
    Deltagare

    Känner igen det. Vi har kollat med t.ex DHL, men då gällde 5000 leveranser i månaden för rimliga priser och vi är en rejäl bit från det, det har låtit ungefär likadant hos de flesta andra aktörerna. Vi är för små för att kunna skicka lönsamt. Sendify har fungerat bra för större leveranser (B2B), det är ett av få leveransföretag med riktigt bra support. Dessvärre inget alternativ för B2C.

    Postnord har bra priser, men det verkar som att man får räkna med att betala för en hel del tjänster som aldrig utförts och finansiera en del “julklappar” till anställda. Vi har haft fortsatta problem med Postnord sedan senaste inlägget med paket som aldrig kommer fram, där Postnord vägrar betala tillbaka frakten som inte utförts, säljer luft i vissa fall. Känns som att vi är ett fast med ett företag som kan spela efter egna lagar och regler.

    #201444
    Stefan.S
    Deltagare

    Ja. Exakt samma för oss. När våra dyrare produkter stjäls eller paketen förstörs ligger det på E-handlaren. Noll ansvar hos Postnord, medan anställda plockat på sig varor för många tusen hittills. Inte ens frakten betalas tillbaka.

    Produkterna som stals nu senast, där kunden mottog ett tomt öppnat paket i en försluten plastpåse med ett “förlåt för att paketet gått sönder”-meddelande, nekades reklamation som väntat. Produkterna har troligtvis plockats ur på någon av terminalerna, antingen hos Postnord eller deras partner i England. Postnord meddelade att de i alla fall levererat den tomma kartongen och eftersom att de levererat kartongen behåller de pengarna för frakten också. De bad oss meddela kunden att dra i det själv… Helt sanslöst…. Vi betalade för en spårbar försändelse men produkterna är istället spårlöst försvunna.

    Någon som vet hur man kan hantera detta rent juridiskt?

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av Stefan.S.
    #134740
    Stefan.S
    Deltagare

    Hej Jeff, tack för dina svar.
    Ja jag är fortfarande oerfaren vad gäller transporter, men det är lite det som är själva grejen, att man måte lära sig priserna baklänges, inte genom prislistan utan på fakturan efteråt.

    Det var ett vanligt MyPack och postens rekommendation för att komma “billigt undan” ;)

    Det känns väl logiskt att paket oftare borde taxeras per volym istället för per kilo.
    Det som gjorde mig lite trött är att posten ofta är tydliga med hur billigt det “kan” var att skicka ett paket, men i praktiken når man aldrig dem kraven.

    Om man läser prislistan för MyPack “http://www.posten.se/m/pris” så står det stort och tydligt vad kilopriserna är och under står det att ett paket får vara max 1.5 meter långa och för paket som är längre än 1,2m eller mer än 3m (längd+omkrets) tillkommer en avgift på 104.

    Efter det en stjärna med texten “verklig eller volymberäknad vikt”,
    för att otränat posten-öga (som jag har) säger detta att för paket över 1.2m på längden eller 3m tot. tillkommer en extra avgift på 104kr på grund av volymen och att paketen får vara max 1.5 meter långa.

    Men tolv sidor senare står det en matematisk formel (i den minsta textstorleken Microsoft Word erbjuder) som i princip skrotar alla priserna ovanför för 90% av paketen om man inte skickar bowlingklot.

    Samma sak med att man ska betala runt 100kr extra för att vara garanterad ersättning om dem slarvar bort paktet, tänk dig det i en annan bransch.

    “Nu erbjuder vi tröjor för 299kr och betalar du 399kr lovar vi att du får den också”

    Sedan det här med att allt ska delas upp på olika småfakturor tycker jag förstör syftet med att vara kreditkund = Förenkla bokföringen och förenkla betalningarna.
    Detta tillsammans med villkor som jag aldrig stött på förut.
    Man känner sig otroligt liten som kund, fastän det borde vara posten som vill vårda sina kunder.

    Det är säkert likadant hos andra fraktbolag med, tycker det är en udda bransch ;)

    #134715
    Stefan.S
    Deltagare

    @fotofyndet 32009 wrote:

    Jag önskar dig lycka till. Keep us updated ;)

    Posten är ett vedervärdigt företag att ha att göra med, men vad gör man?

    Själv skickar jag nästan bara brev, men när vi har paket så tar jag med mig dem till postombudet. Genom att låta dem knappa in adressen istället för att göra det i Pacsoft så kan jag spara upp mot 100 kr. Inga större problem med det eftersom det är så sällan och jag ändå måste in till ombudet med breven.

    Tillägg: Jag har för övrigt hittat min första sak som jag stör mig på med DHL också, de 40 kronorna i faktureringsavgift på Servicepoint-fakturorna. 40 spänn är ganska dyrt i faktureringsavgift.

    Fick en påminnelse på fakturaavgiften idag….

    Blev en ganska udda diskussion med posten logistik.

    Posten: “Vi är två olika företag”
    Jag: “Okej då har jag inget avtal med er isåfall och heller inte godkänt någon fakturaavgift”
    Posten: “Jo du har avtal med posten meddelande och det gäller hos oss med”
    Jag: “Så ni är ett företag?”
    Posten: “Nej vi är två företag”
    Jag: “Okej för det står Posten meddelande på mitt avtal, jag använder en klient “pacsoft” och lämnar paketen till ett utlämningställe”
    Posten: “Jo men båda går under posten”
    Jag: “Okej så ni är ett företag när det handlar om avtal, men två företag när det handlar om avgifter?”
    Posten “vi är två företag”
    Jag: “Vad hade du gjort om du exempelvis fick en mobilräkning med tio dagars förfallodatum och en fakturaavgift för sms, en avgift för mms, en avgift för samtal etc”

    Den liknelsen köpte dem i alla fall och erbjöd mig en ersättning, utbetalt…….i……frimärken…..:cool:

    Fick ett nummer till någon ansvarig också, men orkade inte följa upp det. Handlar som sagt inte om fakturaavgiften utan om att Posten suger ut avgifter på allt, skriver prislistor där man kan räkna med att det tillkommer 40-50% i massa tilläggsavgifter och ger ett förfallodatum på 10 dagar.
    Fakturan brukar dimpa ner 2 dagar efter fakturadatum och en banktransaktion tar ju runt 3 dagar, med andra ord har man 5 dagar på sig att betala för att slippa förseningavgift.

    #133941
    Stefan.S
    Deltagare

    Tack! Ska kolla på det.

    Hade förövrigt varit kul att se vad Posten hade svarat offentligt angående fakturavgiften.
    Om det, som jag uppfattat det, stämmer att man inte är lagligt skyldig att betala fakturaavgift till övriga “företag” inom Posten när man bara har avtal med en Posten Meddelande så kommer dem nog få se många 20-lappar försvinna framöver, i alla fall från min sida :P

    Om dem vill komma undan det måste dem kalla sig för Ett företag och att avtalet gäller hela företaget, men då kan dem ju dessvärre inte argumentera för separata fakturor.

    #133935
    Stefan.S
    Deltagare

    Tack ;) Jag valde att sätta mig på tvären och inte betala fakturaavgiften till logistik utan bara resterande belopp, väntar med spänning på hur det hanteras.

    Paketet som kostade 172kr var en retur, skickade en förbetald avi till kunden.
    Eftersom det var min första retur kontaktade jag kundtjänst som rekommenderade MyPack, men det blev en ganska kraftig minusaffär när jag lagt ut runt 80kr till kund och 172kr tillbaks och kunden skall ha tillbaks hela summan förutom returavgift på 50kr….

    Har du något tips på hur man tar emot returer utan att bli flådd?

    #133933
    Stefan.S
    Deltagare

    Tänkte starta en ny tråd, men hittade denna. Skönt att det inte bara är jag som reagerat på detta.
    Tycker posten har vidriga villkor rent ut sagt, har 10 dagars förfallodatum,
    fakturorna stämmer aldrig med vad man räknat i prislistan och dem hittar avgifter på precis allt.

    Fick två fakturor för samma period häromdagen, på totalt 4 skickade ordrar lyckades dem vaska fram ca 120kr i rena avgifter utöver fraktpriset.

    Först har dem valt att dela upp de 4 “paketen” på två fakturor, 1 faktura för ett ett Mypack-paket och 1 faktura för tre varubrev.
    Jag har tecknat ett avtal, använder en klient för mina leveranser (Pacsoft) och lämnar paket till ett företagscenter, nämligen hos Posten.
    Vill dem sedan dela upp sina avdelningar internt är det upp till dem, men vi som kunder ska väl inte behöva bekosta det med dubbla fakturaavgifter om dem inte klarar av att samköra sina fakturor.

    Dem har sedan trollat ihop 66kr mer på MyPack-paketet genom att volymbasera priset.
    I deras prislita för MyPack står det tydligt att paket upp till 3kg kostar 106kr, i anslutning till priset står även:
    Mått och vikt: Längd högst 1,5. Längd + omkrets = 3 m. För kolli längre än 1,2 m tillkommer en avgift på 104:-. ””

    För mig säger detta uppenbart att paket under dessa mått inte får någon extra avgift.
    Men vad jag hade missat är att TOLV sidor ifrån den aktuella prislistan för Mypack finns en liten ruta där det står:

    “Fraktpriset utgår från antagandet 280 kg/m3. Volymen beräknas genom att multiplecera längd x bredd.
    Exempel: Ett paket med måtten 0,5 * 0,5 * 0,5 meter har volymen 0,125 m3.
    För att beräkna volymvikten med 280kg (=0,125×280 = 35kg)
    Om den verkligen vikten på paketet är tex 18kg betalar du fraktpris för 35kg (d v s den högsta av den verkliga eller den volymbaserade vikten)”

    och helt plötsligt kostade paketet 172kr istället för 106kr, för ca. 1,5kg.
    Jag tycker det är såhär jämt när man ska utläsa postens priser, det tillkommer Alltid något.

    På det har jag även fått en tilläggsavgift för att jag missat fylla i skrymme, men den får man väl ta.

    Nu till frågan, jag mailade posten om ovanstående punkter och varför dem inte kan samköra sina fakturor.
    De svarade som väntat att posten logistik och posten meddelande är två olika företag, därav två fakturor.

    Om dem så gärna vill kalla det två företag så har jag tekniskt sett bara avtal med Posten Meddelande och aldrig godkänt någon fakturavgift eller avtal hos Posten Logistik, rent lagligt är jag därför inte skyldig att betala fakturaavgift till dem?

    Ren principsak ;)

    #127611
    Stefan.S
    Deltagare

    @Emil 24922 wrote:

    Enligt dom själva skall man inte skicka ett nytt mejl även om det kliar i fingrarna för då hamnar man längst bak i kön. I mitt tycke tar det alldeles för lång tid att svara. Jag har aldrig fått svar inom 24 timmar och ibland har det tagit över en vecka så dom skulle nog behöva anställa någon till kundtjänstmedarbetare.

    Håller med, det slår mig ofta att dem som borde vara mest noggrann med support oftast är sämst på det.
    Företag som hanterar pengar bör ha en support som svarar inom ett par timmar max.

    #127455
    Stefan.S
    Deltagare

    Tänkte också gå över till Moneybooker, men deras första löfte när man registrerar sig är att man kan börja använda deras tjänster inom 24 timmar, har gått 4-5 dagar, skickat 3 mail utan svar så jag vill absolut inte ha någonting med dem att göra.
    Tänk paniken den dagen det strular för en kund och dem inte svarar på mail.

    Paysons support är heller ingenting att hänga i granen, känns som att dem svarar lite när dem har lust och ibland svarar dem efter 2-3 dagar på något helt annat än vad man frågade.

    Certitrade är lätta att få tag i och har bra priser.

    Men Sveriges i särklass bästa support, av dem jag varit i kontakt med, har Payer, kommer man upp i några ordrar i månaden blir dem billigare än Payson dessutom.

    #126992
    Stefan.S
    Deltagare

    @Webrose 24288 wrote:

    Tack Stefan! :)

    Bygger appen, eller flera, och man kan göra dem själv också med deras verktyg. De gör annonser, testar och utvärderar och lite av varje. Är inte så insatt än men jag provar så får vi se vad som händer. Kolla deras sida så får du bättre svar. ;)

    Jag hittade en annan app där man kan göra samma sak själv men får det inte att fungera riktigt. Är inte så tekniskt insatt så det går fortare och blir bättre när de som kan gör grejerna.

    Du får ta och återrapportera och berätta hur det gått sen! :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 36 totalt)