Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 863 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #193267
    Stefan72
    Deltagare

    Du ska bokföra varje händelse när den är betald. Hur den betalas spelar ingen roll och nej du kan inte klumpa ihop betalningar under en vecka. Grundprincipen i all bokföring är att det ska bokföras löpande. Sen att många inte gör det är en annan sak men blir det revision och frågetecken så lär de nog påpeka saken.

    Vad du har för underlag är irrelevant. Du har väl en bokföring på endera sätt? Det du använder i den ska ju såklart kunna styrkas och de dokumenten samlas på nåt vis. Du kan ha handskrivna huvudböcker om du vill.

    #190992
    Stefan72
    Deltagare

    Eget avtal med DHL eller vad? Har haft DHL på eget avtal i många år och senare på ett gruppavtal och det har aldrig varit nå tal om att det ska lämnas in hos nå ombud. Ibland skickar jag bara ett paket per vecka och de hämtar utan knot.

    #187781
    Stefan72
    Deltagare

    Sitter i samma sits och skickar varken mycket eller särskilt ofta till england och kände mig inte sugen på att registrera mig för allt men vad jag förstår så ska det fungera utmärkt ändå. Det är bara det att det går snabbare och blir enklare för mottagaren om man har registrerat sig för allt. Skickar med fedex normalt och jag skriver bara en tulldeklaration som vanligt och det har fungerat bra. Dock tog det sista paketet några veckor på sig så det kan ju tänkas att de fastnar lite extra.

    DHL måste ha fått det där om bakfoten för man måste inte som sagt. Däremot så måste det ju finnas en korrekt commercial invoice med. Sen underlättar det väl iallafall om man har det engelska eorinumret. De har egna sådana.

    #187730
    Stefan72
    Deltagare

    Hur långt är ett snöre? Omöjligt att svara på typ…….Skulle det finnas ett företag som är bäst och billigast så skulle alla använda sig av det. Sen vet ingen dina förutsättningar. Skickar du 70k paket om dan så kan du nog få otroligt bra priser direkt av DHL, schenker eller Posten. Skickar man ett fåtal så får man hålla till godo med de gruppavtal som finns via div företag. En del har bara frakt och en del har massor med förmåner ihop med månadskostnad. Själv har jag fraktnätverket, de har bara frakt men å andra sidan bara en engångskostnad för att få bli “medlem”
    Priserna på frakt i gruppavtalen skiljer inte så mycket men är ändå avsevärt mycket billigare än motsvarande eget avtal.

    #187682
    Stefan72
    Deltagare

    Antar att det logiskt sett blir ditt registreringsbevis för företaget och sen det som visar att du är momsregistrerad.

    #187593
    Stefan72
    Deltagare

    Är du liten så kommer du nog inte ifrån de gruppavtal som finns. Ska du skicka för 49kr så innebär det dock att du troligen får sponsra en del av fraktkostnaden själv och så är det nog för de flesta. Du får baka in resten i varornas marginal istället.
    De som skickar billigt gör oftast så för ska man ner i så billiga frakter i praktiken så lär man nog skicka tusentals kolli per dag……

    #187436
    Stefan72
    Deltagare

    Skickar du med posten? Tycker den här sidan förklarar ganska bra hur de vill att man ska göra. Själv skickar jag sällan brev på det viset och använder FedEx, de har sina egna onlineverktyg för tullpapper.
    https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/forberedelser/tullinformation/tulldokument-och-frakthandlingar

    #187391
    Stefan72
    Deltagare

    Hur man gör? Det har jag ju förklarat tidigare i tråden? Hur stor försändelsen är spelar ingen roll, det är samma regler för ett gem som för en bil. Det ska finnas dokument med som visar alla uppgifter och tullkoder så det kan hanteras av tullen. De kan inte gissa sig fram eller skapa tulldokument gratis. Är inte dokumentet korrekt så stannar de upp och de begär kompletteringar. Finns det då inga uppgifter alls på utsidan så tar det ännu längre tid för då ska säkert en annan avdelning öppna det också.
    Att skriva korrekta tulldokument är ingen barnlek, det tar tid om man är ovan och ska leta korrekta tullkoder och allt. Alternativet är att anlita en mellanhand som sköter detta.
    Säljer själv bildelar och har skickat både till england och norge efter årsskiftet och ingen skillnad i lev tid. Då det det bifogat en “commercial invoice” på utsidan.

    #187161
    Stefan72
    Deltagare

    Avgiften är ju per order/försändelse och huruvida man tycker det är okej att betala en större avgift än vad varan kostar är ju upp till var och en att avgöra. Kontentan är iallafall att allt gods som importeras ska förtullas och gå igenom den processen och det är det man betalar för. Lika för alla typ. Importerar man för låga summor så får man ju då göra en avvägning mot de avgifter som tillkommer.

    #187141
    Stefan72
    Deltagare

    Är godset kvar i sverige beror det knappast på Brexit………Fastnar det någonstans så är det ju isåfall hos tullen i mottagarlandet.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 863 totalt)