Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 390 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186149
    VATadviser
    Deltagare

    Moms för marknadsplatser är idag ett mycket komplext område. Ni kan inte få bra svar genom det här forumet gällande det. Ni behöver rådgivning från duktiga momskonsulter tyvärr. Inte så mycket för den moms som ni skall fakturera för er tjänst utan för det ansvar för momsredovisning som ni kommer att vara tvungna att ta för era kunders räkning. Detta är relativt nya regler. Så man behöver titta på ert upplägg och sedan på vad som gäller för just det.

    #186082
    VATadviser
    Deltagare

    Absolut det är precis som i Norge. Skicka bara med att mottagaren skall stå för tull o moms så är det en vanlig exportförsäljning.

    #186077
    VATadviser
    Deltagare

    När du köper från England så blir det nu import vilket innebär att du eller din speditör måste göra en förtullning, vilket kostar lite. Plus att det kan bli tull på det du köper vilket i så fall blir en fördyrning för dig.

    Mvh
    Stefan

    #186074
    VATadviser
    Deltagare

    För dig som säljer varor till England kommer Brexit att innebära en del förändringar.

    Du kommer nu att skicka på export och följaktligen blir det en import i England.
    Det innebär att du måste vara registrerad för moms i England, om du själv vill ta hand om importen, för att din kund skall slippa hantera införtullningen och betala importmoms. Tidigare styrdes en momsregistrering av hur mycket du sålde till England.
    Efter Brexit så blir det alltså leveransvillkoren som styr din momsplikt i England. Skattemyndigheten i England har aviserat att tidigare regler om skippad importmoms vid LVCR (Low Value Consignment Relief) ej längre gäller, men att det kommer att vara möjligt för utländska säljare som registrerar sig för moms i England att lämna försäkran för paket med ett värde upptill £135 om att importerade varor kommer att säljas med brittisk moms. För utländska företag som är momsregistrerade i England och har lämnat en sådan försäkran angående försändelser med värde upptill £135, kommer fraktfirman inte att behöva betala importmoms vid importen i England. Fraktfirmor som fraktar paket med ett värde över £135 och utländska säljare som ej har lämnat sådan försäkran måste betala importmoms direkt vid importen i England. Dessutom tillkommer hanteringskostnader.
    En nyhet för dig som redan är momsregistrerad i England är, att du för att kunna förtulla in varor i England, även måste ansöka om ett Brittiskt EORI nr. Då det kan bli många som vill ansöka om ett sådant så är det nu hög tid att sätta igång med det.

    En annan sak som man måste tänka på om man säljer varor till England är att, beroende på vilka varor man säljer, kan man behöva ansöka om tillstånd för importen i England. Om man säljer varor såsom t.ex. livsmedel, jordbruksprodukter, läkemedel eller kemikalier kan det vara aktuellt att kontrollera om särskilda intyg eller certifikat behövs.

    Behöver ni assistans för något av ovan är vi givetvis villiga att stötta.

    #185874
    VATadviser
    Deltagare

    Det finns olika lösningar på detta. De nämnda företagen har inte exakt samma upplägg.

    Men oftast så tar marknadsplatserna inget juridiskt ansvar för produkten men lägger väldigt stor vikt på att allt blir rätt. Dvs de skriver in att du som säljare skall följa deras regler till punkt och pricka.

    Köpen görs ofta på så sätt att marknadsplatsen tar in pengarna men gör det å säljarens vägnar. Dvs det är du som säljare som skall hantera ex moms o andra skatter. Samt då även hantera reklamationer, returer mm.

    Men som sagt det är olika upplägg i olika marknadsplatser. Så frågan om bokföring är omöjlig att svara på. Först måste man bestämma exakt upplägg. Sedan gå till experter som talar om för dig om det går att göra på det sättet hur det skalla avtalas och därefter hur det skall bokföras. Tänk även på att skatt inte är detsamma som bokföring. Dvs en bokförare eller revisor vet inte alltid vilka momseffekter vissa upplägg har. Speciellt om du gör affärer med andra länder.

    Ditt tänkta upplägg är alltså avtalsmässigt svårt att lägga upp och kräver mycket eftertanke. Men det finns som sagt stora aktörer med olika tillvägagångssätt att kopiera.

    #185842
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    Revisorn blir kvar. Bland annat pga lagkrav.

    Även redovisningskonsulten blir kvar då det alltid behöver göras manuella avstämningar av det som bokförts. Det är en kontrollfunktion som behöver utföras av en bokföringskunnig person såsom en redovisningskonsult.

    Däremot så kommer antalet bokföringsassistenter och rena bokförare att minska. I alla fall om de automatiska systemen blir så billiga och enkla att småföretagarna klarar av att jobba i dem.

    #185731
    VATadviser
    Deltagare

    Hej Tomas

    Varifrån skickas varorna som ni dropshipar? Alltså från vilket land.

    Mvh
    Stefan

    #185617
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    England har ganska hög omsättningströskel innan du måste registrera dig för moms och börja fakturera för det. Ca 1 miljon har jag för mig. Vilket gör att många företag inte fakturerar moms i England. Samtidigt så har de heller ingen avdragsrätt för moms.

    Vad gäller bildelar, är det nya eller begagnade? Begagnade varor är ofta inte möjliga att momsa på normalt sätt.

    Är det nya delar så är det lite mer märkligt. Men England har en del varor som är befriade från moms. Tror dock inte att det gäller Bildelar. Men det kan ju vara värt att kolla upp om du säljer på den Engelska marknaden. Internationell handel utan moms blir dock tveksam kan jag tycka.

    Sedan är det ju så att många företag helt enkelt gör fel också. De kanske skall sälja med moms men gör det inte då de tror att det är ok att fakturera utan moms om man säljer till ett annat land, även om det är inom EU.

    #185563
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    Jadå man kan momsregistrera sig i samtliga EU länder i Europa om man har verksamhet som kräver det. I de flesta fall är man dessutom skyldig att göra så om man har sådan verksamhet.

    Holland har en del specialregler vid import så man kanske kan få till något utan registrering. Man kan göra en registrering utan ett juridiskt ombud i Holland.

    Men jag tror inte att du kan göra en sådan utredning själv. Det är sådant som vi jobbar med. Ring mig på 031 7087208 så kan vi prata om exakt vad du har för upplägg och få lite tips om vad du kan göra.

    Mvh
    Stefan

    #185561
    VATadviser
    Deltagare

    Du måste ha klart för dig vem som står för införtullningen i mottagarlandet. Om du gör det så har du momsproblematik att ta hänsyn till.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 390 totalt)