Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 390 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #185560
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Vad din speditör behöver är ett VAT nr att åberopa vid importen. Dvs vilket företag är det som importerar varan till EU. Om det är din kund så kan de ta emot uppgifterna från tullverket och redovisa momsen i sin momsredovisning.

    Om det inte är kunden så blir det du som är importör. Då är du med största sannolikhet skyldig att registrera dig för moms i landet ifråga för att kunna redovisa momsen där. Det finns lite undantag etc men för att kunna ge ett komplett svar så behöver man se hela affärsupplägget.

    Det är alltså egentligen leveransvillkoret här som avgör. Dvs skickar du DDP (fritt levererat förtullat) så får du momsproblem som du skall ta hand om. Skickar du DAP, DAT (fritt levererat oförtullat, lite slarvigt översatt) så kan din kund ta hand om införtullningen.

    #185539
    VATadviser
    Deltagare

    Detta är inget som jag jobbar eller har jobbat med men jag har pratat med några sådana aktörer genom åren. Som jag förstår det så får kunden kvittona stämplade av tullen när de lämnar Sverige. Sedan skickas dessa kvitton till butiken som ändrar i sin momsredovisning från att betala in moms till att de sålt på export. Kvittona läggs in som bevis. Sedan betalar butiken tillbaka momspengarna till sin kund.

    #185433
    VATadviser
    Deltagare

    Hej Tomas

    Ett gott råd är nog att ta hjälp av någon redan i år. För har det gått så fel kan det vara lika bra att låta någon som kan kika på det redan nu. Det är nog inte så svårt att korrigera men det skall göras rätt. Baserat på det lilla vi får veta i din tråd är det risk för att någon här i all välmening ger dig ett råd baserat på för knapphändiga uppgifter. Då blir det fel i alla fall.

    Lycka till
    Stefan

    #185413
    VATadviser
    Deltagare

    Hej nej jag har bara erfarenhet ifrån Norge gällande tullkrediter.

    Vi brukar inte behöva sätta upp sådana för våra kunder.

    Men jag lurar på om det inte är samma tullkredit för hela EU. De byter ju nu till vad de kallar “tillstånd till betalningsanstånd” vilket man ansöker om i ett EU gemensamt system CDS. Där kan du hitta hur du ansöker om tillstånd som skall gälla i fler medlemsstater.

    http://www.tullverket.se/sv/foretag/tjansterforforetag/systemetfortullbeslutcds.4.5c3d004415b89fa6ac730f0.html

    Lycka till o säg till om du behöver tips o råd kring dina momsredovisningar.

    Stefan

    #185397
    VATadviser
    Deltagare

    Hej Isac

    Du skall räkna ut den Svenska momsen på ditt inköp och lägga på den i din momsredovisning. Du skall sedan ta exakt samma belopp och göra avdrag för den i samma redovisning. Summan skall alltså bli noll. Sedan skall du ta betalt av din kund med moms och redovisa denna i din momsdeklaration. Den summan skall du sedan betala in till staten.

    Mvh
    Stefan

    #185396
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    När du säljer till företag i andra EU länder så skall du begär in deras VAT nr. Det kollar du sedan i VIES registret så att det är ett giltgligt momsnr. VIES registret hittar du länk till på SKV:s hemsida.

    Får du ett giltlilgt momsnummer så anger du det på din faktura samt skriver Intracommunity supply of services reverse charge på fakturan och redovisar det så som SKV har angett. Då är du klar med den delen.

    Till privatpersoneri andra EU länder är det alltid moms. I andra EU länder skall du alltid fakturera med det andra landets moms. Denna skall du sedan redovisa i det Svenska skatteverkets portal för detta, den sk Moss portalen. Pengarna skall du sedan betala in till det Svenska skatteverket.

    Vad gäller andra länder så är det respektive lands regler och lagar som gäller. Så du måste helt enkelt fråga dig fram. Antingen på det sätt som du har gjort eller genom att kontakta svenska konsulter som har nätverk i dessa länder. I USA är det salestax som gäller. Den varierar i de olika staterna. I Canada är det olika former av moms också det beroende på var i Canada du är.

    Hoppas att detta svar hjälpte dig vidare.

    Lycka till/Stefan

    #185395
    VATadviser
    Deltagare

    Tänk på att när du direktimporterar varor till andra länder och själv står för tull o moms. Dvs är importör så har du sedan en vara i det landet. Den varan omsätts därefter i och med försäljningen till kund. I de flesta länder med moms innebär det att du är skyldig att betala in denna moms till landet i fråga.

    Du blir alltså momspliktig när du gör detta i de flesta länder du skickar till. När du sätter upp en egen tullkredit så bör du per automatik få frågan om varför du vill ha en tullkredit och i samband med det även en fråga från Skatteverket i landet gällande momsen. Du vill väl egentligen även kunna dra av importmomsen du betalar.

    Det kanske inte är en nyhet för dig men jag vet att många missar detta när de själva bestämmer sig för att stå för tull och moms och inte överlåter det till sin kund.

    Mvh
    Stefan

    #184455
    VATadviser
    Deltagare

    Du kan registrera ett Thailändskt bolag som senare momsregistreras i Sverige.

    #184387
    VATadviser
    Deltagare

    Hej den frågan är för “svår” för detta forum. För många variabler helt enkelt och för hårda straff om du gör fel.

    Lägg lite pengar på att fråga en riktig revisor.

    För här har du både Svensk, Engelsk och/eller Kinesisk lagstiftning att ta hänsyn till.

    #184367
    VATadviser
    Deltagare

    Hej här kommer ett nytt litet tips om hur du utformar fakturor när du är momsregistrerad i ett annat land:

    Tänk på att reglerna för hur en faktura skall se ut i Sverige skiljer sig från hur den skall se ut när vi säljer utomlands. Kravet är nämligen vid gränsöverskridande handel att fakturan alltid måste följa faktureringsdirektivet, d.v.s. förenklade fakturor, såsom är brukligt vid handel med privatpersoner i Sverige, är inte accepterade.

    När vi säljer via e-handel till privatpersoner i ett annat EU land skall följande finnas med på fakturan.

    1. Säljarens namn o adress
    2. Säljarens skatte-/momsnummer (i det aktuella landet)
    3. Köparens namn o adress
    4. Fakturanummer
    5. Fakturadatum
    6. Varubeteckning. Dvs. vad som har sålts
    7. Antal
    8. Nettopris
    9. Bruttopris
    10. Momsbelopp
    11. Momssats

    Oavsett om fakturan skickas till kund eller ej så skall fakturan finnas som ett bokföringsunderlag. OBS. Det är inte ett betalföretags (Klarna, Payson, Webpay) utställda faktura som vi menar här (Den som skickas till kunden, när denna valt fakturabetalning) utan den faktura som i Er bokföring styrker att transaktionen gjorts på rätt sätt. Själva bokföringen görs ju sedan ofta på grundval av rapporter som man får ut från betalföretaget. Men det är en annan sak. Dessutom finns det ju inte alltid fakturor från betalföretaget. Ofta väljer ju kunden att betala med kort eller direktbank eller liknande. Alternativt så har man flera betalleverantörer.

    Den fakturan finner Ni oftast på Er egen e-handelsplattform och utformar där. Eller producerar på annat håll.

    Alla länder kontrollerar inte att fakturorna ser ut på det här sättet, men kraven är samma i alla EU länder och självklart också i länder utanför EU såsom Norge och Schweiz. Så det är viktigt att Ni stämmer av i Era plattformar att den faktura som produceras hos Er är korrekt och i enlighet med ovan och kan tas fram när så krävs.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 390 totalt)