Budbees ”sista pusselbit” ska ge e-handeln full potential

Logistikleverantören Budbee vill få slut på vad företaget kallar "halvvägs-shoppingen" inom e-handeln.

Leveranser har sedan e-handelns begynnelse varit ett hett ämne på nätbutikernas agenda - och intresset för hur kunden så smidigt som möjligt ska få sina e-handlade varor har knappast minskat med tiden. De senaste åren har vi sett bland andra Apoteas VD Pär Svärdson, Ellos e-handelschef Jessica Egman och e-handelsentreprenören Anton Johansson lyfta behovet av fraktmetoder värda namnet.

Ska skaka om leveransbranschen

Bland rapporterna om borttappade paket och leveranser som hamnat fel finns det dock företag som vill slå sig fram med nya leveranslösningar. Ett av dem är Budbee, som stadigt har utökat sitt stall med e-handelskunder och som nyligen aviserade en stor expansion från Stockholm till Göteborg och Malmö. Vi bestämde oss för att ställa lite frågor till företaget som säger sig vilja göra för logistikbranschen vad Klarna har gjort för betalningar på nätet.

Annons

- Logistikbranchen har historiskt dominerats av stora, statligt ägda, logistikföretag med rötterna i postverksamhet. På samma sätt som fintechbolagen har skakat om en liknande bankvärld med ny teknik och fokus på kunden, är vi på god väg att göra detsamma i logistikbranschen, säger Budbees VD Fredrik Hamilton.

Budbees ambition är att bidra med vad de kallar “den sista pusselbiten för ett friktionsfritt e-handelsköp”.

- Idag är e-handel till största delen ”halvvägs-shopping” där konsumenten behöver lägga tid på att hämta sina produkter på en annan fysisk plats, utanför hemmet. Vi tror kort och gott att detta leder till att e-handeln inte kan nå sin fulla potential. De alternativ till hemleveranser som historiskt erbjudits för e-handel anser vi har haft brister och fokuserat för lite på kunden, säger Simon Strindberg, som är kommersiell chef på Budbee.

Krävs täthet mellan leveranserna

Det Budbee ska göra annorlunda än sina konkurrenter är att ha bättre kommunikation med kunderna, och att med hjälp av ny teknik ge kunden full transparens kring var i ledet leveransen befinner sig. Leveranserna ska ske under tider då kunderna har möjlighet att vara hemma.

- Vårt främsta fokus är alltid att göra leveransupplevelsen för kunderna bättre, därför planerar vi under hösten flera nya spännande funktioner som bidrar till detta, lovar Simon Strindberg.

Vad är anledningen till att ni expanderar till just Malmö och Göteborg?

- Eftersom vi vill erbjuda hemleveranser till ett kostnadseffektivt och attraktivt pris krävs det en viss täthet mellan våra leveranser. Ju fler e-handlare vi samarbetar med, och därmed får fler och tätare leveranser, ju mindre städer blir möjliga för oss att expandera till. Efter Stockholm blev därför Malmö och Göteborg en naturlig fortsättning eftersom de storleksmässigt är på plats två och tre i Sverige.

"Har märkt av ett ökat intresse"

För att kunna ta sig an sina nya städer har Budbee bara under sommaren rekryterat ett tiotal medarbetare, och fler kommer det bli. Fredrik Hamilton beskriver det som att det finns ett “ständigt behov” av nya medarbetare med den tillväxttakt som Budbee håller just nu.

Annons

Hur upplever ni att intresset för Budbee är bland e-handlarna?

- Den senaste tiden har vi märkt av ett ökat intresse för våra tjänster. Det verkar ha gått upp för många människor att leveransupplevelsen går att göra mycket bättre och att dess inverkan på kunders vilja att handla är stor. Vi ser detta som ett kvitto på att det vi har som ambition att lösa är något som allt fler efterfrågar.

"E-handlarna förstår problemet vi vill lösa"

Budbee har sedan starten levererat allt från livsmedel till möbler, men i dag står e-handelspaketen för den absoluta merparten av företagets leveranser. Företaget har levererat till allt från “stressade singelhushåll i city” till “vanliga familjer i förortsvillor”, men ser egentligen inga begränsningar för vilka som skulle kunna bli deras slutkunder.

- Om vi lyckas göra det vi vill göra så tror vi att alla människor är en del av vår målgrupp, säger Simon Strindberg.

Vilken tror ni är den främsta anledningen till att nätbutiker vill testa nya leveransmetoder?

- Vi tror inte att det handlar om att testa nya leveransmetoder i sig utan om att e-handlare själva har identifierat svagheter i de historiska leveransmetoderna. Vi har som ambition att med ny teknik och kundfokus leverera en lösning på så många av dessa svagheter som möjligt. Att e-handlare har egen erfarenhet och personligen förstår det problem vi säger oss lösa, tror vi leder till att många är villiga att testa, avslutar Fredrik Hamilton.

Annons