Annons

Det du missar genom att inte delta i samtalet Karsten Deppert

Krönika: Det du missar genom att inte delta i samtalet

2017-07-10 10:00

10 viktiga anledningar till varför e-handlarna borde ha varit i Almedalen.

Många förknippar Almedalen med politiker och partiledarnas tal. Men Almedalen handlar inte bara om politiken, utan hela samhällets frågor diskuteras där. Där finns föredrag och seminarier om allt från rikets säkerhet till sjukvård till vegetarisk konsumtion.

E-handeln har en unik position. Det är ett område som är brett, och därför berör väldigt mycket av samhället. Under de år jag har varit i Almedalen har jag alltid förundrats över att det är så lite personer från e-handelscenen här, och så lite prat om e-handel. Det talas om så mycket som rör e-handel, men nästan aldrig något om e-handel. Så därför tänkte jag ge 10 anledningar till att e-handlare bör besöka Almedalen:

1. Tillväxt

E-handeln är en tillväxtmarknad, som fortfarande växer starkt. Bara detta faktum gör att ämnet borde vara intressant för många politiker och tjänstemän - “tillväxt” diskuterades på över 40 olika seminarier under veckan. Kring “e-handel” var det endast två seminarium.

2. Kompetens

Det pratas mycket om kompetensbrist inom e-handel. Hur får vi till bra utbildningar? I Almedalen diskuteras alla former av utbildningar, både grundskola, högre utbildningar och YH. Nästan alla rektorer för alla de stora universiteten och högskolorna finns på plats. Det finns alltså en värdefull möjlighet att höra hur vi kan göra utbildningar bättre i Sverige, både nationellt och på en lokalt där du bor.

3. Nyckelpersoner

På samma sätt spelar det även för e-handel roll med möjligheten att ta hit nyckelpersoner med specialkompetens från andra länder, eller hur man kan ge en nyckelperson optioner och göra det attraktivt att arbeta i ett tillväxtbolag istället för hos de internationella jättarna. Något som inte bara startup-scenen har problem med, utan även e-handlare som expanderar kraftigt.

4. Enkla jobb

E-handeln är ett av få områden där det krävs både personer med hög kompetens och kunskap, på IT- och marknadssidan, men lika viktigt med enkla jobb, främst inom logistik, lager och kundtjänst. Är det något som från många håll efterfrågas i Sverige just nu, så är det enkla jobb. Men det behövs fler som berättar hur det verkligen är, för att ge tjänstemän och politiker en rättvis bild.

5. Integration

Många e-handlare har en aktiv roll i att lösa integrationen, genom att anställa personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden annars. Detta är något som politiker och offentlig sektor pratar flitigt om i Almedalen, och att kunna vara med och påverka den debatten borde ligga i mångas intresse.

6. Infrastruktur

För att inte stanna upp kring logistiken, så spelar det även för e-handeln en enorm roll hur Sveriges infrastruktur - både bredband men även vägar och godstrafik - utvecklas. Något som över 200 seminarium handlade om! Och den senaste tiden har det även visat sig att infrastruktur som vi sedan länge räknar med, och som e-handlare är beroende av, lätt kan hamna i kritiska situationer. Ett aktuellt exempel är strejken i Göteborgs hamn

Annons
Annons

7. Nya regler

Men det är inte bara de stora frågorna som e-handel berörs av och berör. Ett annat ämne som diskuterades flitigt var Internetsäkerhet, som så klart spelar stor roll. Det var hela 12 seminarier som berörde GDPR, med bland annat Marie Wall som är startupansvarig på Näringsdepartementet. Och det hölls två seminarier om den nya kemikalieskatten, med till exempel Åsa Romson från Miljöpartiet.

Mer än bara nationellt

Men Almedalen är inte bara rikspolitik eller EU-politik. Det är även lokal politik från hela Sverige, på en och samma plats. Och där är e-handeln både boven och lösningen på två stora samtalsämnen:

8. Landsbygden

Hur får vi mindre städer och landsbygden att utvecklas och blomstra? Där lyfts ofta e-handeln upp som en aktör som gör det möjligt att leva där och samtidigt ha tillgång till varor, men som också möjliggör att man kan driva företag och försörja sig. Jag blev själv inbjuden att prata om hur E-commerce Park of Sweden har satt Helsingborg på kartan.

9. “Centrumdöden”

Här är e-handlare ofta bovar, men det finns även de som försvarar den och ser e-handel som en lösning för mer handel i stadskärnor. Hur e-handeln påverkar cityhandeln var ett ämne som diskuterades på minst tre seminarier i Almedalen i år - men endast ett av dessa hade en e-handlare i panelen. Det var Erik Börjesson Fagerlind från Sneakersnstuff.

Det internationella

10. Internationella överenskommelser

Utöver punkterna ovan finns det även stora frågor som måste lyftas högt, som e-handlare borde ha stort intresse av. Så som postavtalen och Kinas portofördel, som exempel. Det finns många områden där svenska e-handlare skulle gynnas av om det skedde förändringar - men förändringarna kommer inte att komma om inte rösterna blir hörda.

Med allt detta i åtanke, är det inte konstigt att det inte är mer som sker i Almedalen tillsammans med e-handlare? Jag själv stötte endast på två e-handelsprofiler under hela veckan. Och det enda seminariet jag medverkade i var PostNords som handlade om logistik som täcker hela Sverige.

Det finns helt klart mer att göra - och fler borde ta chansen att påverka Sveriges utveckling. Sommaren är ju traditionellt en lågsäsong för många inom e-handeln, så passa på att spendera en vecka i Visby och påverka Sveriges utveckling till ett mer digitalt, inkluderande och växande samhälle!

Karsten Deppert

Entreprenör

Karsten Deppert är tysk entreprenör bosatt i Sverige och en av personerna bakom bland annat E-commerce Park of Sweden, Contentor och Mindpark.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.