Forumsvar skapade

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #129800
    Anna
    Deltagare

    Hejsan,
    Några kommentarer angående aviseringar av Brev och Varubrev som ej gått att dela ut
    Vanliga brev aviseras av brevbäraren genom en avi. Brevet märks med en lila etikett med en kod AV123….som är det nummer som ombudet sedan registrerar försändelsen på och matchar mot avin som mottagaren tar med sig för att kunna hämta brevet.
    Varubrevet aviseras via ombuden genom att de ankomstregistrerar Varubrevet mha streckkoden. När ankomstregistreringen skett så skickas tex SMS avisering ut och mottagaren kan få besked direkt i sin telefon om att varubrev finns att hämta.
    Normalt fungerar aviseringarna bra, men tyvärr händer det i enstaka fall att enskilda individer gör fel och att det uppstår problem. Det är svårt att kommentera vad som gått fel i det här fallet som nämns i början av tråden och det är tråkigt att höra att det brustit.
    Vi jobbar ständigt för att säkra våra processer för att kunna hålla en hög kvalitet i alla led och detta område är prioriterat. Under höst 2011/vår besöks tex alla ombud för att säkra kvaliteten i rutinerna.
    Anna Jansson (ansvarig Posten Varubrev)

    #127505
    Anna
    Deltagare

    Hejsan,
    jag ser fortsatt diskussion om tjänsterna och hur vi på Posten funderar i form av att se till e-handlarens behov.

    Först vill jag bara säga att vi när det gäller Posten Varubrev är fullt vi medvetna om att det finns ett behov hos er e-handlare av att vi fortsätter att utveckla den tjänsten. Varubrevet är en tjänst som utvecklats för distributionskanalen brevlådan.

    Många av de frågor vi får kring vidareutveckling av tjänsten rör bla spårbarhet. För brev som delas ut i brevlådan så har vi idag inte de produktionsmässiga förutsättningarna för att på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt skapa registreringspunkter på tex brevbärarkontor eller registrera att brevet blivit utdelat. Andra önskemål om utveckling som många e-handlare nämner är möjligheten att skicka Varubrev utanför Sverige, att kunna köpa tilläggstjänster i form av tex BrevPf, styra försändelserna till ombud liknande en tjänst som Brev Skicka Lätt och bättre hämtningserbjudande. Det här är bara några av de behov som finns och behoven varierar stort beroende på vilken typ av varor ni jobbar med och hur stora flöden ni har.

    Under de år som Posten Varubrev funnits så har tjänsten utvecklats i form av bla utökade inlämningsmöjligheter, sänkt sändningsgräns och Klimatekonomiskt Varubrev. Vi försöker se till helheten i Postens totala erbjudande gällande varudistribution när vi prioriterar utveckling. På paketsidan har tex nyligen MyPack lanserats som en nordisk tjänst och det är något som just nu prioriteras och tittas på när det gäller möjligheten att skapa något liknande för Posten Varubrev. En annan fråga som vi har fokus på är att hitta bättre lösningar för hämtningar.

    Vårt mål är att kunna erbjuda prisvärda tjänster som efterfrågas på marknaden och fyller de behov som ni har. Vi försöker vara lyhörda och utveckla det som efterfrågas men precis som alla andra verksamheter måste vi prioritera utifrån affärsmässiga grunder. Posten ser ständigt över och utvecklar sitt tjänste/produktutbud och kommer att fortsätta göra så för såväl distributionskanalen brevlådan som ombud.

    Med vänlig hälsning,
    Anna Jansson
    Ansvarig Posten Varubrev
    Posten Meddelande

    #127375
    Anna
    Deltagare

    Hejsan

    Vi ser att det pågår diskussioner om Postens nya tjänst Brev Skicka Lätt samt Posten Varubrev. Undertecknade ansvarar för dessa tjänster och vi vill här gärna passa på att förtydliga vad som gäller för respektive tjänst. Posten har ett differentierat sortiment beroende på om kunderna är privatpersoner eller företag med avtal. Utifrån de olika målgruppernas behov utvecklas tjänster.

    Brev Skicka Lätt är en tjänst som är utvecklad för privatmarknaden. E-handeln mellan privatpersoner på sajter som Blocket och Tradera växer kontinuerligt och kunderna efterfrågar enkla tjänster och användarvänliga sätt att boka och betala frakten på. Med tjänsten Brev Skicka Lätt tillmötesgår Posten privatkundernas efterfrågan av en enkel och prisvärd tjänst med in- och utlämningsbekräftelse som kan köpas på Internet.
    Brev Skicka Lätt kan endast köpas i Skicka Direkt på posten.se, det finns idag inga planer på att tjänsten skall läggas upp i PacSoft då den främst riktar sig till privatmarknaden. Försändelser med Brev Skicka Lätt lämnas in och hämtas ut hos Postens ombud. Tjänsten kan dock inte köpas hos Postens ombud.

    Prissättning
    Brev Skicka Lätt köps som enstaka i tre viktintervaller och i priset ingår skrymme. Priset är högre än för Posten Varubrev.

    Posten Varubrev är en tjänst som är utvecklad för att möta e-handlares behov av att på ett enkelt sätt skicka lätta varor i brev. Tjänsten delas ut i brevlådan för att även möta konsumenternas önskemål om att få sina varor levererade direkt hem.
    Posten Varubrev tillmötesgår behovet av att på ett enkelt sätt kunna skicka varor i brev då man kan bygga sändningar utan begränsningar i vikt eller format, samt att ingen följesedel krävs då det är en s k EDI tjänst. Tjänsten inkluderar även om avsändaren så önskar möjlighet till förhandsavisering om att försändelsen är på väg. Posten Varubrev är utvecklad för företagsmarknaden och endast tillgänglig för avtalskunder. Tjänsten lämnas in på terminal eller företagscenter där inlämning registreras på den s k uppsamlande terminalen.

    Prissättning
    Posten Varubrev kan köpas som enstaka och sändning. Enstaka varubrev rabatteras aldrig samt att skrymmetillägg tillkommer. Enstaka Varubrev kan köpas i 4 viktintervaller. I sändning är skrymme inkluderat i priset.

    Oavsett om det rör sig om ett vanligt brev, Brev Skicka Lätt eller Posten Varubrev så gäller samma storlek och vikt på max 2kg.
    Posten ser ständigt över utbudet av tjänster och produkter utifrån marknadens behov och vi kommer att fortsätta utveckla ovanstående tjänster.

    Vi hoppas att ovan ger lite mer klarhet i vad som gäller för respektive tjänst.

    Med vänliga hälsningar

    Rebecca Belmonte
    Ansvarig Brev Skicka Lätt
    Posten Meddelande AB

    Anna Jansson
    Ansvarig Posten Varubrev
    Posten Meddelande AB

    #113538
    Anna
    Deltagare

    Hejsan,
    som Konceptansvarig Varudistribution på Posten Meddelande så arbetar jag sedan en tid tillbaka med just Varubrevet. Intressant att se att ni diskuterar tjänsten, jag vill gärna berätta om vad som gäller för Varubrevet även om jag tror att flera av er redan känner till det ganska väl.

    Tjänsten är ju framtagen med tanke på att passa distanshandelsföretag som har behov av att skicka lättare försändelser direkt hem till kundens brevlåda. Vikten i en sändning får variera mellan 150 g och upp till 2kg och även formatet får skilja sig åt mellan försändelserna. Varubrevet är inte en tjänst som är spårbar, däremot har det funktionalitet som innebär att vi föraviserar mottagande kund om att det är på väg, antingen via SMS eller e-mail om man som avsändare väljer att skicka med sådan information i EDI fil. Det går även att skicka med en länk till sin egen hemsida eller en sk banner i meddelandet. Skulle varubrevet inte går ner i brevlådan så aviseras mottagaren igen med information om var någonstans det går att hämta.

    Varubrevet är trots att det nu funnits på marknaden ett tag en relativt ny tjänst som fortfarande utvecklas. Tjänsten förändrades tex vid årsskiftet med bla utökade möjligheter till inlämning map på såväl antalet ställen samt senare inlämningstider, samtidigt som Klimatekonomiskt Varubrev lanserades. Även sändningsgränsen har sänkts under året, under hösten sker förändringar med utökad möjlighet till inlämning på ytterliggare ställen. Varubrevet finns idag i 3 varianter, 1:a klass med utdelning nästa dag, Ekonomi med utdelning inom 3 dagar och Klimatekonomiskt där utdelning ofta sker nästkommande dag men för vissa orter inom 3 dagar eftersom försändelsen inte flygs.

    När det gäller utveckling kring utökad funktionalitet för varubrevet nämns ofta just spårbarheten som ett önskemål. Posten tittar på möjligheten men det är alltid en avvägning kring vad som går att göra när vi samtidigt vill hålla priset nere. Det som driver kostnader är bla just avläsningspunkter men även utrustning för tex brevbäraren. Idagläget erbjuder vi spårbarhet på REK och Express som också då har en annan prisbild än varubrevet och därutöver olika pakettjänster.
    Hur fungerar varubrevet i förhållande till avläsningspunkter och EDIn då? Varubreven scannas när de kommer in på uppsamlingsterminalen och matchas då mot infomation i EDI-fil vilket triggar igång föraviseringar. Den information som visas på posten.se är information om avläsningspunkt i sortering på uppsamlande terminal samt att det ibland beroende på produktionsväg även går att se information från sortering på spridningsterminal.

    Jag hoppas att ovan ger lite mer information om varubrevet. Undertecknad fortsätter att titta in i tråden och återkommer om det dyker upp fler frågor.
    Vänlig hälsningar,
    Anna Jansson, Posten

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)