Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 58 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186750
    jpettersson
    Deltagare

    Är det någon som har koll på om det har blivit något bättre priser här:

    Lessmore = Visma Advantage

    #175876
    jpettersson
    Deltagare

    Jag kan tipsa om Cellip.com där du kan få fastnummer (dvs riktnummersbaserade telefonnummer) direkt till din mobiltelefon via IPtelefoni. Vi har dem både till Hemlangtan och till frulycklig. Man kan ställa in hur man vill se inkommande nummer, antigen vilken som ringer eller vilket nummer det har ringt (dvs ditt nummer). Vissa telefoner/abonnemang tror jag till och med kan visa båda samtidigt. Vi tycker det är väldigt smidigt och kan snabbt se i telefonen om de har ringt till hemlängtan eller till frulycklig.se. Men kan ställa in på flertalet sätt hur det skall ringa, om samtalet skall slussas vidare från lur till lur eller om det skall ringa hos alla samtidigt. Vi har även ställt in en hälsningsfras samt att man efter ett tag kommer till telefonsvaren (där röstmemot skickas som ett mail till oss direkt efter). Jag tror att begränsningarna är små och man kan nog programmera sin växel lite hur man vill.

    MVH
    jliske

    #173365
    jpettersson
    Deltagare

    Var i kontakt med skatteverket och de sade att man som ehandlare endast skall se till den försäljning som man gör på mässor/kundkvällar etc separat och inte blanda in ehandeln. Dvs så länge du håller dig under 4 prisbasbelopp på det du säljer (kontant eller med kort) utanför din ehandel så behöver du inte ha ett reg kassaregister. Nytt var även att man inte behövde räkna upp det på årsbasis utan man summerade ihop det man faktiskt sålde (dvs kundkvällar och mässor bedömdes vara säsongsbetonade).

    #173345
    jpettersson
    Deltagare

    Jag blir inte klok på när kassaregister krävs eller inte.
    Följande går att läsa på skatteverket.se:

    Vem behöver inte använda kassaregister?
    Du som fakturerar hela eller delar av din försäljning behöver inte registrera den försäljningen i ett kassaregister. Detsamma gäller nedanstående verksamheter.

    1. Verksamhet av obetydlig omfattning. Att verksamheten är av obetydlig omfattning innebär att försäljningen mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort normalt inte överstiger fyra prisbasbelopp per år inklusive moms. Om ditt företag säljer varor och/eller tjänster säsongsvis, ska någon omräkning till årsvis försäljning inte göras.

    2. Verksamhet som enligt inkomstskattelagen inte ska beskattas för försäljning av varor eller tjänster. Exempel på det är statlig, kommunal, kyrklig och ideell allmännyttig verksamhet samt välgörenhet. Försäljning som sker inom ramen för en hobbyverksamhet omfattas inte heller av kassaregisterkravet liksom till exempel skolelevers försäljning inför en skolresa.

    3.Taxi

    4. Försäljning enligt distans- och hemförsäljningslagen. Exempel på detta är postorderförsäljning, Internetförsäljning och telefonförsäljning.

    5. Försäljning med hjälp av varuautomat eller annan liknande automat eller i en automatiserad affärslokal.

    6. Automatspel enligt lotterilagen.

    7.Obemannad försäljning. Med obemannad försäljning menas när företag säljer varor eller tjänster och köparen själv sköter betalningen utan övervakning av någon från företaget, till exempel genom att betalningen läggs i en låda. Läs mer om detta undantag i Skatteverkets föreskrifter SKVFS 2013:18.

    8. Bingospel som sker med tillstånd enligt lotterilagen. Detta undantag framgår av Skatteverkets föreskrifter SKVFS 2013:18.

    9. Försäljning som registreras i vissa terminalsystem. Detta undantag gäller för terminalsystem som används av ombud för ATG, Svenska Spel med flera. Undantaget framgår av Skatteverkets föreskrifter SKVFS 2013:16.

    Hur skall man då tolka detta, speciellt 1 och 4. Beräknas summorna på om man når upp till 4st basbelopp på försäljningen via kundkvällar/mässor etc eller menar man här totala försäljningen, dvs inkluderande ehandeln? För enligt punkt 4 så är ehandeln undantagen från kravet på kassaregister. För att ligga under 4st prisbasbelopp (177 600kr) om man vill ha en kundkväll tror jag är relativt lugnt. Det känns lite jobbigt att skaffa ett kassaregister för bara en eller två kundkvällar per år där man med största sannolikhet (i alla fall i vårt fall) kommer ligga under 4 belopp men där vår omsättning totalt sätter ligger över 4 belopp. Någon som vet hur det ligger till?

    En annan viktig sak att tänka på är undantaget med mindre försäljning. Står man på en mässa och säljer för säg 30k så beräknar skatteverket din totala försäljning för året till 360k även om du bara stod på en mässa och därmed kommer över fribeloppet.

    Kan man inte här hävda att försäljningen är “säsongsvis”, vilket enligt punkt 1 inte skulle räknas om till en årsförsäljning

    #172464
    jpettersson
    Deltagare

    Det som är en stor fördel när man använder sig av sk hyrlösningar är man då kan “diktera” vad man vill ha utan att för den skull behöva kunna något angående koden. Självklart kostar detta pengar och där har vi väl nackdelen ;) Så det som krävs av dig är kunna värdera hur mycket olika funktioner och/eller designs kan kosta att implementera och vad det kan ge dig i merförsäljning alternativt tidsbesparing.

    Hur de olika plattformarna står sig i detta kan inte riktigt jag svara på då det var länge sedan vi kika på detta. Men så som tidigare har påpekats så är det en bra idé att kolla runt mellan olika plattformar. Vi valde talex.se och kört på med deras plattform de snart 5 år vi har varit aktiva. Vi har inte upplevt några problem att få det som man vill, rent tekniskt, men sedan har vi valt bort vissa idéer vi har haft för att de har blivit för dyra att genomföra (oftast för att vi inte har förstått att man då måste göra relativt stora förändringar i koden).

    #171377
    jpettersson
    Deltagare

    Vi har talex’s hyrsystem och har varit nöjda med hur vi rankar på våra sökord, speciellt våra varumärken. De har rankat högt flera gånger i jajjas test. Hur de står sig mot andra system har jag dock svårt att svara på då jag inte kan så mycket om SEO.

    #171233
    jpettersson
    Deltagare

    Vi har kört Svea i 4 år och har varit nöjda. Vi har inte upplevt något problem alls med deras kundtjänst, varken från vårt håll eller våra kunders. Deras admin är också helt ok, ganska rätt fram.

    Det enda som jag tycker att de borde göra, som jag förstått Klarna gör, är att stå för bedrägeririsken. Det kom lite som en kalldusch när vi upptäckte att de endast tar kreditrisk och inte bedrägeririsk. Kan tycka att det borde ingå, det förekommer ytterst sällan.

    #170401
    jpettersson
    Deltagare

    @Jacob B 72185 wrote:

    Jag …om varor skickas via REK eller annan tilläggstjänst som inte har en förenklad ID kontroll …”

    Vad menas med förenklad ID kontroll? Om man skickar med DHL servicepoint så tar de alltid ID på den som plockar ut, räcker detta? eller behövs det något mer?

    #169584
    jpettersson
    Deltagare

    Jag tror också att det kan variera mycket mellan olika användare då alla har olika krav på sin shop. Detta kan ju även variera över tid då man kanske växer och har efter några år helt andra krav än när man startade.

    En annan sak som kan göra det svårt att svara på din fråga är att man sällan byter plattform eller kör med flera olika (om man har flera butiker) och därigenom har dålig insikt i fördelarna och nackdelarna för de olika plattformarna som finns.

    Vi har båda våra butiker på Talex’s hyrlösning och har varit nöjda med det.

    #169582
    jpettersson
    Deltagare

    Även vi har kört med Svea sedan starten (över 4 år sedan på Hemlängtan.com) på våra fakturor. Vi är helnöjda, bra support, sjyssta priser, snabb utbetalning samt inga problem med våra kunder och deras kontakt med Svea.

    På vår nya butik, http://www.frulycklig.se, har vi utökat med att även ta betalt med kort samt delbetalning (över 1000kr) via dom. Jag får återkomma hur det funkar, för där har vi inte så mycket statistik än.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 58 totalt)