Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #196932
    JRag
    Deltagare

    Nice input Dammtussen.

    Volym känns som du säger redan taget inom de flesta branscher.

    Det som jag tror är ens största chans är att hitta produkter som det säljs större mängder av men sedan göra något nytt med det, skapa Nischprodukter (DNA-produkter) av dessa kategorier.

    Lite så som RevolutionRace lyckades göra med outdoor kläder (billigt och lite roligare passform/design än tidigare märken).

    Desenio lyckades göra posters trendiga och konstnärliga igen.

    Precis som du säger är viktigt startades båda dessa företag av folk som var personligt engagerade i produkterna/produktutvecklingen och förmodligen inte hade inlagt i sina businessplans att omsätta miljarder inom 10-20 år. De fokuserade på produkten.

    Så kontentan verkar vara att ta en underutvecklad produktgrupp, utveckla/förnya den och släpp via ehandel D2C för höga marginaler.

    Sen ska man förmodligen ha lite tur med trender osv. För varje RevolutionRace där ute finns det säkert 100 st misslyckade mindre företag som inte lyckades med just deras uppdaterade produkt eller marknadsföring.

    #186599
    JRag
    Deltagare

    @nmn 94017 wrote:

    Ett tips i all välmening.

    UTVECKLA INGET SOM ÄR BEROENDE AV VISMA ADMINISTRATION!

    Du kommer bara sitta djupare fast i deras helt värdelösa program. Planera istället för att bli av med härket och kör något som är modernt, och där du själv kan bygga ut det med lite egna moduler skrivna i ett vettigt scriptspråk.

    Vi kommer förmodligen inte att koppla det alls till Visma (eller något annat system).

    Då vi specialproducerar alla våra ordrar mot kund och produkterna alltid är unika måste mycket läggas in manuellt.

    Tillvägagångssättet kommer förmodligen se ut likt:

    1. Kund mailar sin förfrågan med produkt och vilket tryck de vill ha.
    2. Vi tar fram offert (i Visma) och produktskiss och spar dessa i PDF.
    3. Lägger sedan upp “offert och skiss” i plattformen för kund att gå igenom och godkänna eller lämna feedback på i kommentarsfält på platformen.
    4. Vid godkännande får vi en notis (tex per mail) och tar sedan allt vidare till produktion samt markerar order som igångsatt i plattformen.
    5. Kund ser nu att order är godkänd och igångsatt i plattformen i en egen kategori (tex “i produktion“).
    6. När order är levererad läggs den in (manuellt av oss) i “Levererade“.

    #184936
    JRag
    Deltagare

    Fin site, tycker den ser välgjord ut med bra bildmaterial.

    Angående att folk inte handlar, hur stor procent av kunderna konverterar du?

    Vi ligger runt 2.4% (större köp till B2B) vilket får anses vara ok. En låg conversion rate är inte ovanligt, speciellt inte om butiken är ny och ditt varumärke inte är så starkt ännu.

    Finns dina produkter hos andra handlare? Är de isf billigare där? Kan vara en anledning till låg konvertering.

    Det finns inga genvägar. Fortsätt bredda sortimentet med bra produkter. Fortsätt lägga upp bra texter och content på hemsidan. Fortsätt jaga länkar. Fortsätt bygga varumärke i sociala medier.

    Sakta men säkert kommer du får mer besök och större andel konverteringar/köp (om du gör det rätt dvs).

    Lycka till!

    #184483
    JRag
    Deltagare

    Vi kör dem, fått bra resultat som är så mätbara som det går att få i princip.

    Om ni har en ehandel med mindre trafik skulle jag be dem sätta testperioden under en längre period eller tills man nått vissa förbestämda besökssiffror för att få ett så säkert resultat som möjligt.

    #184336
    JRag
    Deltagare

    Tack för grymma svar.

    Fått höra att villkoren är extremt viktiga om man inte vill råka på saftiga böter vilket ju bekräftas här.

    Vi hade tänkt börja kundkontakten på engelska och sedan övergå till Tyska när orderingången ökar. Antar att man får ta visst tapp i order pga det till en början.

    #184222
    JRag
    Deltagare

    Någon som vet mer kring snårigheterna att man som Svenskt företag säljer till Tyskland och vilket lands lagar som gäller?

    Vi är ju ett Svenskt företag som säljer så på ett sätt kan man ju tycka att de Tyska kunderna bör förhålla sig till det, samtidigt vänder vi oss till Tyska kunder (webshop på Tyska osv) vilket ju kanske förändrar läget?

    #184221
    JRag
    Deltagare

    Vi är i en bransch (profilprodukter) där produkterna oftast inte anges på exakt samma sätt/titel hos de olika återförsäljarna. Så att hålla koll på konkurrenternas priser måste ske manuellt. Ett gigantiskt och tidskrävande jobb som om konkurrenterna dagen efter av en slump går in och ändrar pris blir helt till spillo.

    Vi nöjer oss med att hålla koll och matcha priserna på de absoluta storsäljarna och kör ordinarie påslagsmarginal på vårt övriga sortiment.

    #184192
    JRag
    Deltagare

    @Jesus 90641 wrote:

    För översättning har vi använt översättare på Fiverr som kostar 5$ för ganska många undersidor, bara sök danish, norwegian, finnish translation

    för lång länk /admin

    Har ni kunnat utvärdera hur bra dessa översättningar är på något vis?

    Låter ju frestande ur ett ekonomiskt perspektiv, men är översättningarna slafsiga så förlorar man ju på sikt affärer då det ser oseriöst ut.

    #184191
    JRag
    Deltagare

    @Jesus 90642 wrote:

    Hitta tysk seo som är bar vilket inte är lätt, ha tyska betalningsätt samt svar på tyska i email

    Hur viktigt skulle du säga att kundservice på Tyska är? Vi kommer inledningsvis inte ha någon tysk kundsupport utan endast svara på engelska, stort problem?

    Då vi är riktade mot B2B så hade vi tänkt att fakturera enligt vår vanliga standard, 30 dagar. Har du någon erfarenhet här vad som föredras av de Tyska kunderna?

    #184178
    JRag
    Deltagare

    Du borde nog köpa en egen domän för respektive land. Det tycker google om. Sen har du flagglänkar på varje hemsida till de andra domänerna, då ser google eventuellt dig som en större kedja vilket är positivt.

    SEO-mässigt så ligger Sverige rätt långt fram, Danmark tvåa och Norge och Finland långt efter. Du har en relativt nischad produkt också så du borde kunna få bra organisk rank endast genom en domän innehållandes sökordet (basker på respektive språk) och fylla startsidan med mycket och bra content.

    Det gäller Sverige också, borde inte vara omöjligt för din nischade butik att ta sig högst upp i det organiska söket. Vilket på sikt ger dig en stadigare ström av besökare som du inte behöver betala för (adwords). Så väl värt arbetet att optimera din sida.

    Testa din startsida och undersidor med: https://www.sokmotorkonsult.se/seo/titel-meta-optimeraren

    Via sökordsplaneraren kan du kolla vilka sökfraser du bör satsa mest på att optimera dina sidor för: https://adwords.google.com/KeywordPlanner#start

    Norge är ju inte med i EU, så det kommer leda till lite extra krångel med tull, skatt osv. Jag är inte insatt till detaljerna, men det är något du får räkna med kommer ta lite extra tid från dig.

    Finland ska vad jag förstått (iaf enligt en vän som försökte slå sig in där för några år sedan) ha väldigt generösa returvillkor, dock vet jag inte om det fortfarande stämmer eller om de är mer generösa än vad ehandeln i övrigt i dag förespråkar.

    Danmark ska vara lite svårare kulturellt, kan vara viktigare här att kunna svara på danska än i de andra Nordiska länderna. Obs detta är också endast hörsägen och inte personliga erfarenheter.

    Det var lite av de negativa sidorna, dock är det ju tre stora fina marknader att ta andelar av, så det är bara att köra på det alternativet du anser har minst uppstartsbula!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)