Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 531 till 540 (av 560 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #106912
    Rikard
    Deltagare

    1-2 kr per adresshämtning. Jag har för mig att businesscheck inte har just det paketet att man bara köper adressinfo per st men jag har blivit erbjuden paket från dem i alla fall och då hamnar man på dryga kronan per st.

    #106729
    Rikard
    Deltagare

    Nu är det nog få branscher där kunderna accepterar 2 månaders leveranstid. I Alex fall tror jag på att erbjuda ett expressalternativ där ni kan skicka med garantitjänst. Det har väl Schenker också? De kunder som behöver sin roll-up snabbt är säkert beredda att betala för det och att tjänsten finns borgar ju för att man kan få snabba leveranser så konverteringen kanske tom ökar om ni tar betalt för en expressleverans.

    #106727
    Rikard
    Deltagare

    Vi har många företagare som lägger order mitt i natten och på helger. Många hittar oss via adwords. Förstår inte vad du tvekar på. Folk surfar väl inte runt och kikar på rollupper för skoj skull om de inte funderar på att köpa en?

    #106695
    Rikard
    Deltagare

    Vi kör med tjära och fjädrar. Det får du testa.

    Det är ju förbaskat irriterande att det finns folk som faktiskt anser sig inte behöva betala. Vi kör 2 påminnelser, inkasso och kronofogden men det är kanske som GregerA säger att inkasso bara är ett onödigt steg. Å andra sidan om du kör inkasso själv så kan du ju lägga på avgifter för detta som då bygger på skulden så att du tjänar mer pengar på dem som inte betalar i tid (under förutsättning att de faktiskt betalar till slut).

    #106505
    Rikard
    Deltagare

    Du får gå och bada Dan. Juli är absolut sämsta månaden följd av december för mig. Julhandeln är då inget att fira i tonerbranschen :-). Dock är januari och februari årets bästa månader. Så behöver du hjälp på lagret i december så har jag lediga händer.

    #106503
    Rikard
    Deltagare

    När jag går in på dina villkor & info får jag inte upp något alls. Är det dom ultimata köpvillkoren eller är det fel på sidan?

    I övrigt måste ju produkten inte ha levt upp till de förväntningar som du som konsument rimligen kan anta att produkten ska ha för att du ska kunna skicka tillbaka en använd produkt.

    Sen att e-butiker ska upplysa om allt är ju lite märkligt med tanke på att vanliga butiker slipper undan helt. Har ni sett en skylt med konsumentköplagen vid kassan någon gång inne på H&M eller Teknikmagasinet?

    #106480
    Rikard
    Deltagare

    Vi kör faktura i egen regi. 10 dagar netto, skickas som PDFer. Det är en himla massa folk som inte får tummen ur i tid tyvärr. Men 92% betalar inom 15 dagar. ca 98 % betalar efter 1 påminnelse. Vi tog från början ingen avgift för faktura men för att få ner andelen fakturaköp så började vi debitera 20 kr inkl moms per fakturaköp. Då sjönk andelen direkt men nu har den stigit igen.

    Trist att behöva debitera kostnad på dem som sköter sig men de får vara med och bekosta förlusten från den procenten som inte har för avsikt att betala utan krångel.

    #106460
    Rikard
    Deltagare

    1. Produkterna bör ha ett pris exklusive moms i databasen. Dock som du säger kan du innan dess ta fram priser inkl moms som är attraktiva och omvanlda dem till exklusive moms i databasen. Vi räknar alltid på exmomspriser för att få rätt marginaler sen kan priserna justeras upp eller ned några kronor för att hamna på 98 kr eller 49 kr osv.

    2. Vi har precis som dan ett högre påslag i procent på billiga produkter och lägre påslag i procent på dyra produkter. Sen skiljer våra marginaler på olika märken etc. I vårt fall har vi ett visst påslag på Canon, ett på HP och ett på Lexmark osv. Dessutom olika påslag inom dessa kategorien beroende på hur dyr varan är. Kan man programmera ganska enkelt. För oss är det naturlgitvis också viktigt att kunna matcha priset med den stora draken på marknaden (gäller ju inte dig som ska sälja kläder).

    3. Betygsättning tror jag är en jättebra funktion. Kunder litar på andra kunder.

    4. Vi gör som du säger unegfär fast i databasen sparar vi inte priset vid köptillfället, det kan ju dock fås fram men kunden och vi ser aktuellt pris i “tidigare köp”. Vet ej om det är bra eller dåligt.

    5. Ordern reggas innan betalning men bekräftelse och in i loopen först efter att betalning är genomförd. Skapar lite problem med kunder som misslyckas med betalning och gör om köpet och så finns det då redan ett konto osv. Vet int ehur man ska göra det optimalt för att kunna följa upp icke genomförda köp. Vi mailar dem som inte genomfört betalning och ganska ofta blir det ett köp på dessa mail (i många fall får vi bra feedback tillbaka också).

    6. Vi har det men det är nog viktigast om du räknar med företagskunder som ofta har en leveransadress och en postadress.

    7. Follow-up låter som en bra idé. Sen kan man ju kommunicera med riktade e-post för att få efterköp.

    8. Ingen aning.

    9. För din del om du inte säkert får in varorna igen så bör det väl kunna stå tillfälligt slut och att man kan få fylla i en e-post för notis när varan finns på lager igen? Kan ju vara bra att inte ta bort helt så att du får en död sida på ev. inlänkar kanske?

    10. Ingen aning.

    11. Spontant känns det onödigt med decimaler på priset. Kör du utan så slipper du ju ha konstiga priser (ex 28.60) på inkl eller exkl moms priset beroende på vilket pris du sätter. Du får alltid hela tal på priserna.

    Intressanta frågor som jag tror att många har funderat över.

    #106456
    Rikard
    Deltagare

    Jag ser heller inte det oetiska i agerandet. Möjligen kan ju man ta illa upp för att dom tycker att weshopen är usel och behöver förbättras men i övrigt får man väl acceptera att säljare vill sälja in andra produkter på detta vis?

    #106381
    Rikard
    Deltagare

    vi använder dhl servicepoint och 20 kg gränsen är verklig vikt, inte volymvikt hos dem. Jag tror att man kan skicka upp till 100 kg med dhl i alla fall. Vet inte vad som gäller för schenker privpak.

Visar 10 inlägg - 531 till 540 (av 560 totalt)