Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Juridik: Kan en leverantör förbjuda mig att sälja deras produkter?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #143519
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja tyvärr är det så…..:o

    @Per Nilsson 42521 wrote:

    För att en del tillverkare lever och verkar i samma tidsålder som grossister.

    Det ska vara tryckta fyrfärgskataloger med beställningsformulär.

    En kartong ska självklart skickas från t.ex. Sundsvall till en grossist i Göteborg för att packas om i en annan kartong och skickas till Falun, gammalt traditionellt tillverkartänk :)

    #143520
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Nej man ska inte acceptera det. Men jag kan bara prata utifrån mej själv och jag klarar inte av att dra det vidare.

    Jag har noll ork att göra det för jag orkar knappt med mig själv, min firma och min familj.

    Jag har noll tid att dra det vidare.

    Jag är trött att gå runt och vara irriterad på leverantörer så jag kräks och jag vill inte vara irriterad, jag har världens bästa jobb och bästa familjen och borde bara skratta hela tiden……..Nej jag försöker kasta bort alla dryga leverantörer från mitt sinne för jag vet inte hur jag annars ska klara av min vardag och det är lättare sagt än gjort.

    Jag har börjar tänka såhär: Jag kommer tjäna “massor” med pengar och mina företag kommer växa sig stora och starka och om flera år har leverantörer börjat vakna upp för då är deras kassa tom och då kommer dom och knackar på och då tar jag emot dom med öppna armar och säger att jag saknat dom och med mina framtida krav så kommer jag tjäna ännu mer pengar:rolleyes::p ja ja drömma är roligt:rolleyes:

    @Gamsun 42518 wrote:

    Varför i hela friden ska vi acceptera det? Är det inte dags att Ehandeln får den respekt den förtjänar?

    #143524
    Parvelito
    Deltagare

    @Jimmy Öström 42524 wrote:

    Jag har börjar tänka såhär: Jag kommer tjäna “massor” med pengar och mina företag kommer växa sig stora och starka och om flera år har leverantörer börjat vakna upp för då är deras kassa tom och då kommer dom och knackar på och då tar jag emot dom med öppna armar och säger att jag saknat dom och med mina framtida krav så kommer jag tjäna ännu mer pengar

    Både du, och jag och de flesta andra här vet att näthandeln de kommande 10-20 åren kommer att växa. Växa stort till och med. Jag lovar att alla tillverkare och grossister som har den allra minsta framförhållning sitter och funderar över vilken strategi som de skall använda sig av vad gäller nätförsäljning.

    Deras bekymmer är att de idag kanske finns i 350 bra skyltfönster i hela Sverige, som tillhör 350 marknadsledande butiker på sin ort/stadsdel/köpcentrum där deras produkt säljs. 300 av dessa 350 återförsäljare tillhör i sin tur 4-5 olika kedjor. För tio år sedan var det kanske 500 butiker, varav 200 tillhörde en kedja. Och de här kedjorna är inte så roliga att ha att göra med, de ställer krav och förklarar rätt upp och ned att lever man inte upp till dem så försvinner man inte från en butik, utan kanske 50 eller rent av 100 butiker. Och veckan efter kommer nästa kedja och framför sina krav…

    Kedjorna har ett problem med att kunder använder deras butiker som showroom och sedan handlar på nätet. Det tar upp plats i butikerna, det tar tid, det kräver personal, det kräver demoexemplar – det kostar pengar. Det spelar ingen roll om man startar en egen näthandel, det går inte att få till ett särskilt bra erbjudande där i alla fall. Stora dyra bemannade och generöst öppna butikslokaler runt om i Sverige där kunden skall klämma och känna, kostar pengar.

    En del tillverkare har börjat differentiera priserna ordentligt. De som har butiker får 15-20% rabatt på inköpspriset för att kunna ge kunden ett bra pris redan i butiken som matchar nätbutikernas pris, och ändå kunna demonstrera grejerna. Andra jobbar med kickbacks, marknadsföringsbidrag, accelererande rabatter etc.

    Och jag är övertygad om att det är rätt väg att gå, man måste finnas i både i butiker och på nätet för att existera på sikt. Riktiga prestigemärken kanske kan klara sig, men alla som eftersträvar volymer kommer att inse att det inte bara går att hata bort allt nytt, då har man snart ingen plats själv. Ekonomin för många fackhandelskedjor är under all kritik. Inte sällan är det uppbyggt med fristående handlare eller franchise där merparten av butikerna nätt och jämnt går runt, och några faller ifrån varje år. Alla tillverkare och grossister med lite självinsikt vet att de där kedjorna kan när som helst falla ifrån.

    Se t.ex. på Kappahl eller Hemtex, två börsnoterade stora klassiska kedjor som nu har stora lönsamhetsproblem. Retail and Brands med kedjor som JC, Brothers & Sisters samt Polarn o Pyret har också rejäla förluster de senare åren bakom sig. Werner & Werner gjorde stor konkurs för några år sedan, Duka-kedjan konkursade också och togs till delar över av Cervera som visar röda siffror år efter år. OnOff gick i putten, Expert tog över en del butiker, men det skapade en förlust på 500Mkr och en nyemission blev räddningen för dem. Bokhandlare finns det snart inga kvar alls, och renodlade skivbutiker är det verkligen inte många kvar av i Sverige.

    Att krama sig fast vid försäljning till traditionella butiker är ingen framtid.

    Din dröm kommer bli en sann en dag Jimmy, håll ut!

    #143528
    Qarillion
    Deltagare

    @Parvelito 42528 wrote:

    Både du, och jag och de flesta andra här vet att näthandeln de kommande 10-20 åren kommer att växa. Växa stort till och med. Jag lovar att alla tillverkare och grossister som har den allra minsta framförhållning sitter och funderar över vilken strategi som de skall använda sig av vad gäller nätförsäljning.

    Deras bekymmer är att de idag kanske finns i 350 bra skyltfönster i hela Sverige, som tillhör 350 marknadsledande butiker på sin ort/stadsdel/köpcentrum där deras produkt säljs. 300 av dessa 350 återförsäljare tillhör i sin tur 4-5 olika kedjor. För tio år sedan var det kanske 500 butiker, varav 200 tillhörde en kedja. Och de här kedjorna är inte så roliga att ha att göra med, de ställer krav och förklarar rätt upp och ned att lever man inte upp till dem så försvinner man inte från en butik, utan kanske 50 eller rent av 100 butiker. Och veckan efter kommer nästa kedja och framför sina krav…

    Kedjorna har ett problem med att kunder använder deras butiker som showroom och sedan handlar på nätet. Det tar upp plats i butikerna, det tar tid, det kräver personal, det kräver demoexemplar – det kostar pengar. Det spelar ingen roll om man startar en egen näthandel, det går inte att få till ett särskilt bra erbjudande där i alla fall. Stora dyra bemannade och generöst öppna butikslokaler runt om i Sverige där kunden skall klämma och känna, kostar pengar.

    En del tillverkare har börjat differentiera priserna ordentligt. De som har butiker får 15-20% rabatt på inköpspriset för att kunna ge kunden ett bra pris redan i butiken som matchar nätbutikernas pris, och ändå kunna demonstrera grejerna. Andra jobbar med kickbacks, marknadsföringsbidrag, accelererande rabatter etc.

    Och jag är övertygad om att det är rätt väg att gå, man måste finnas i både i butiker och på nätet för att existera på sikt. Riktiga prestigemärken kanske kan klara sig, men alla som eftersträvar volymer kommer att inse att det inte bara går att hata bort allt nytt, då har man snart ingen plats själv. Ekonomin för många fackhandelskedjor är under all kritik. Inte sällan är det uppbyggt med fristående handlare eller franchise där merparten av butikerna nätt och jämnt går runt, och några faller ifrån varje år. Alla tillverkare och grossister med lite självinsikt vet att de där kedjorna kan när som helst falla ifrån.

    Se t.ex. på Kappahl eller Hemtex, två börsnoterade stora klassiska kedjor som nu har stora lönsamhetsproblem. Retail and Brands med kedjor som JC, Brothers & Sisters samt Polarn o Pyret har också rejäla förluster de senare åren bakom sig. Werner & Werner gjorde stor konkurs för några år sedan, Duka-kedjan konkursade också och togs till delar över av Cervera som visar röda siffror år efter år. OnOff gick i putten, Expert tog över en del butiker, men det skapade en förlust på 500Mkr och en nyemission blev räddningen för dem. Bokhandlare finns det snart inga kvar alls, och renodlade skivbutiker är det verkligen inte många kvar av i Sverige.

    Att krama sig fast vid försäljning till traditionella butiker är ingen framtid.

    Din dröm kommer bli en sann en dag Jimmy, håll ut!

    Du borde nog jobbat som kunsult ;)

    Visat folk vad dom gör fel och vad dom borde görs.. varje gång du gör ett liknande inlägg som detta så kommer jag på mig själv med att nicka och tänka “precis så är det”.

    Och man ser fram emot dina inlägg på fredagar som alltid ger samma effekt “precis så är det”

    #143533
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Som vanligt berör du hjärtat och får det att slå ett par extra gånger!!Stort tack för dessa många och bra ord!:)

    @Parvelito 42528 wrote:

    Att krama sig fast vid försäljning till traditionella butiker är ingen framtid.

    Din dröm kommer bli en sann en dag Jimmy, håll ut!

    #143536
    Andreas
    Deltagare

    Fortfarande finns det två stora hinder som ehandeln måste vinna för att påriktigt kunna slå ut den fysiska handeln:

    1. Kunden vill ha produkten genast. Kan i storstäder lösas med eget centrallager där produkter körs ut inom någon timme.

    2. Kunden vill prova/testa och känna på produkten de köper. Frågan är hur många som idag går in till en butik kollar och testar produkten och sedan går hem och köper den på nätet. Här tror jag stora ehandelsgallerior kan vara framtiden.

    Jag har inom egen bransch en vision hur jag kan få mer tillit hos konsumenten. Som även löser problem två ovan. Får se om tid och kunskap finns för att förverkliga den.

    #143537
    Anders
    Deltagare

    I Danmark oplever vi det her hele tiden. Problemet er at selv om du måske har loven på din side, så kan sælgeren blot begynde at lever fejl leveringer til di., indtil du giver op.

    Juridisk så KAN en sælger godt vælge at sætte krav til at kunden har en fysisk butik.

    Løsningen er ofte at indkøbe fra udlandet (EU). Det gør ondt på den danske sælger, da det betyder han mister salg i sit eget marked mens hans udenlandske kollegal får dit salg.

    Og når du bliver stor nok, så kommer han tilbage og beer dig om at komme ind i din butik.

    #143538
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror inte att ehandel kommer slå ut traditionell handel helt någon gång, men för varje procents andel av den totala kakan som man erövrar så betyder det att något tusental traditionella butiker får slå igen över hela Sverige (allt annat lika).

    Och det finns rätt mycket som kan flytta över till ehandel, som vi inte trodde var möjligt för bara några år sedan. Exempelvis skor säljer som aldrig förr på nätet av flera större företag. Sportartiklar, matkassar, glasögon, parfym, hämtpizza och kläder är andra exempel på sådant som man kan tänkas anta skulle ha svårt att slå på nätet, eftersom man vill ha det snabbt eller vill lukta, känna och prova. Men det fungerar bra ändå.

    När jag ser på en normal svensk stads serviceutbud i centrum så kommer antalet butiker minska rätt mycket kommande år. Frisörerna blir väl kvar, för jag tror inte vi kommer klippa håret på nätet, men i övrigt kommer det att bli färre av de flesta butiker och serviceställen. Trenden har redan börjat, och de stora externa köpcentrumen har banat väg för svenskarnas konsumtionsmönster. Vi har lärt oss vänta med inköpen till helgen då vi skall åka dit och shoppa. Med ehandel slipper man åka dit och kan använda tiden till annat, och varorna har man redan fått hem.

    Försök att stoppa ehandeln som företeelse genom att vägra leverera saker till den kommer inte stoppa det här, det man främst gör är att se till att ens varumärke försvinner från marknaden, för ehandeln kommer sälja andra varumärken.

    #143546
    fredriktrane
    Deltagare

    Tillbaks till ursprungsfrågan; Om du tar egna bilder så får man väl använda dem oavsett tillverkarens tillstånd?! Och att relatera till att det är ett visst varumärke som tillverkat borde inte heller vara otillåtet.
    Är det någon som vet exakt vad som gäller angående användande av varumärket i tex en produktbeskrivning?

    #143571
    Dammtussen
    Deltagare

    “Hej Ehandelssverige!
    Istället ska de bara jobba med detaljhandeln, och förbjuder därmed samtliga e-butiker att sälja deras produkter. Vidrigt tyckte jag, och absolut ingenting jag tänkte acceptera utan vidare.”

    Inte bara vidrigt – helt oförståeligt! Detaljhandeln flyttar ju ut på nätet, så det är ju som att säga: “Vi vill minska vår omsättning och vår vinst över tid, bara vi slipper förändra oss.”

    Hoppas du kommer framåt i din fajt med dem – och får dom att förstå det orimliga i sitt agerande!

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.