Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Juridik: Kan en leverantör förbjuda mig att sälja deras produkter?

Visar 10 inlägg - 41 till 50 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #152088
    PalMik
    Deltagare

    De första e-handlarna på amazon.de marknadsplats börjar rapportera att amazon själva kontaktat dem och informerat om att deras adidas listningar avaktiverats, apropå leverantörer som försöker kontrollera distributionen i e-handels ledet.

    Dragkampen mellan retail och e-handel kommer fortsätta och som e-handlare måste man bara försöka skrika så högt man kan för att få rätt.

    Väldigt svårt att kombinera marginalerna som retail behöver för märkesprodukter med att också sälja till online butiker utan att se priserna hos e-handlarna betydligt lägre vilket såklart gör retail kunderna rasande.

    #154857

    Ser en massa skäll här mot leverantörer som vägrar sälja distribuera till e-handeln och tänkte dela med mig mina egna erfarenheter eftersom jag har tagit steget till att bli leverantör och har erfarenhet av e-handel från leverantörens synvinkel.

    Här är lite vad jag har råkat ut för:

    E-handlare som jag har låtit sälja mina varor har skickat ut andra billigare varor istället till folk och lurat i dem att de är mina.
    Varor som jag inte ens saluför och utan förpackning och namn.

    En e-handlare som även har sålt varor från konkurrenter har sagt att jag ansvarar för fabrikationsfel på alla varor de säljer i deras.
    Även om varorna är inte mina.

    Bägge gångerna är det jag som fått ta skiten.
    Otrevliga samtal, mail, hot, folk som har sagt det ena och det andra om mig och min verksamhet på Facebook, bloggar osv och fortfarande gör det.

    Sen vill folk gärna ha ersättning av mig för de har blivit blåsta, men orkar inte ställa upp som vittnen när jag försökt kräva skadestånd i rättegång.

    Sen körde jag en kampanj förra månaden när jag skulle fasa ut vissa produkter.
    Både på min egen sida och för återförsäljare.
    Jag stod för en del av mellanskillnaden och betalade frakten så de kunde erbjuda gratis frakt.
    Varorna såldes för nästa halva priset och blev det ångerrätt tog jag tillbaka varan.

    75% av kampanj varorna skickades tillbaka genom att kunder utnyttjade ångerrätten, när det var dags att betala Payson fakturan.
    Självklart förstod jag att att med endast 10 i lager och 50% REA att det skulle vara de som skulle beställa och hoppas
    att pengarna räckte tillräckligt länge så de kanske kunde betala för den, annars returnera, men 75%.
    Trodde jag aldrig i mina vildaste drömmar.

    När jag jämför min e-handel försäljning mot försäljning i butik.
    Det är större potential i e-handel och man kan tjäna mycket mer pengar tack vare mängden.

    Men när jag tittar på såld vinst per produkt.
    Huvudvärk
    Returer, Reklamationer och Nöjda Kunder så slår vanlig försäljning e-handel med hästlängder.

    Mitt mål är också att få samarbeta med så många salonger / hårförlängare att jag helt slipper e-handel.

    Vad jag ville komma fram till egentligen är att det alltid finns två sidor av varje mynt.
    Jag vet att många av mina konkurrenter vägrar e-handel p.g.a. piratkopior som svärtar ner deras rykte och varumärke.
    I mina resor på kontinenten och USA kommit i kontakt med många bra produkter jag har varit i kontakt med för att kunna sälja dem via e-handel här i Sverige, men otroligt många vägrar också av samma anledning.

    Piratkopior och usel service.
    Canada Goose har en sida där man skriver in adressen på hemsidan som marknadsför Canada Goose jackor så ser man om de är Auktoriserade.

    http://www.canada-goose.com/counterfeit/

    #154875
    danielandersson
    Deltagare

    @Societic Hair Sweden 55039 wrote:

    .. text ..

    Handlar det inte hela inte om vilka man samarbetar med, inte hur de marknadsför/säljer ens produkter?

    För du menar väl inte på fullaste allvar att rötägg endast finns på nätet?

    #154896

    Självklart finns rötägg överallt, men det är tyvärr lite lättare för ett rötägg att operera på nätet genom att kunden inte kan se varan först innan beställning.

    #154897
    bloggus
    Deltagare

    @Societic Hair Sweden 55039 wrote:

    75% av kampanj varorna skickades tillbaka genom att kunder utnyttjade ångerrätten, när det var dags att betala Payson fakturan.
    Självklart förstod jag att att med endast 10 i lager och 50% REA att det skulle vara de som skulle beställa och hoppas
    att pengarna räckte tillräckligt länge så de kanske kunde betala för den, annars returnera, men 75%.
    Trodde jag aldrig i mina vildaste drömmar.

    Det finns kanske ett samband mellan returerna och att produkten inte hållet måttet?

    #154900

    @Societic Hair Sweden 55039 wrote:

    Sen körde jag en kampanj förra månaden när jag skulle fasa ut vissa produkter.

    Jag har ju sålt varorna i normalpris i totalvolym som överstiger cirka 100 ggr volymen som såldes under kampanjen.

    Vid försäljning av normal pris var returerna enstaka %.

    Sen vid returer / ångerrätt fyller man i en retursedel / blankett och välja och/eller ange varför man returnerar men inte en endaste av returerna skedde p.g.a “Kvalitén motsvarade inte förväntningarna”

    Ingen kund som svarade på min marknadsundersökning på varför returerna var så höga angav problem med kvalitén eller att “produkten inte håller måttet” så tyvärr var din vilda gissning inte helt rätt.

    #176103
    Tailwind
    Medlem

    Jag väcker liv i denna tråd igen.

    Jag står lite mitt emellan. Jag agerar leverantör till återförsäljare men säljer även själv via nätet.

    I dagsläget så är det bara jag som säljer produkten och importerar från USA med ensamrätt i Norden.

    Nu har jag blivit kontaktad av återföräljare som har både fysisk butik och webshop.
    Då jag vill behålla online försäljningen själv kan jag via avtal ge dom rätten att sälja produkten i fysisk butik men ej via nätet?

    Vad är era synpunkter på det? Är det lagligt enligt konkurrenslagen att göra på det sättet tro?

    #176104
    Goran
    Deltagare

    Jag vet inte vad som är rätt eller fel.
    Men som ÅF skulle jag säga “Tack o adjö”

    #176105
    Tailwind
    Medlem

    @Göran 79087 wrote:

    Jag vet inte vad som är rätt eller fel.
    Men som ÅF skulle jag säga “Tack o adjö”

    Jag kanske ska tillägga att det handlar om butiker som i huvudsak säljer via butik men även har näthandel.

    Varför skulle du säga tack och adjö? Du får gärna utveckla.

    Anledningen till att jag vill behålla e-handeln för mig själv är dels pengarna men även för att jag vill ha kontroll på hur produkten marknadsförs och att kunden får den service som jag vill att produkten ska förknippas med.

    #176106
    Magento
    Deltagare

    Jag tror, med betoning på tror, att en fara med ett sådant upplägg är att återförsäljaren känner att han visar upp och säljer saker i sin butik som sedan kunden går in och beställer på nätet. Som återförsäljare blir det ett ganska otacksamt jobb om man inte har möjligheten att säga “du behöver inte bestämma dig nu vi har en webshop”. Det blir ingen bra situation.

Visar 10 inlägg - 41 till 50 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.