Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Juridik: Kan en leverantör förbjuda mig att sälja deras produkter?

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #143638
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    Det finns inget som hindrar dem från att neka dig att köpa direkt av dem.
    Men om du köper via en grossist så är det inga som helst problem. Dock kan det ju vara så att grossisten får påtryckningar och därefter slutar sälja till dig men det är ju en annan fråga. Sen kanske det går att hitta en agentur utomlands för samma produkt. Parallell import är ju fullt lagligt från alla EU länder. Ex om du vill sälja RayBan brillor på nätet och agenturen i Sverige inte vill sälja till dig, så kan du lika gärna köpa dem från agenturen i Tyskland (om de är lite mer välvilliga).

    #144272
    Tigern
    Deltagare

    Tjena

    Nu ger jag mig in med ett eget exempel från vardagen i linsbranschen.

    Idag dök det ner ett fint glansigt vykort från en tillverkare/Åf där man lanserar något som man kallar “The offline revolution“. Det är en kampanj, med bra priser på en viss linssort som ska pågå i 4 månader.

    I texten står det bl.a. “Kampanjen som visar konsumenterna vägen och fördelarna med att besöka sin lokala professionella optiker. Vår ambition är att få onlinekunderna och marknaden att skifta fokus från enbart lågt pris till att värna om sin ögonhälsa och se fördelarna med att gå till sin optiker istället.”

    Här har vi alltså en av de största återförsäljarna av linser i världen som aktivt motarbetar e-handeln. I vintras lanserade de ett nytt linsmärke, men det fick vi inte sälja…nej e-handeln har 6 månaders karantän på nya märken! Va!?

    Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd men kärnfrågan är densamma. Jag kan inte alla lagar, men konstaterar att vi har lång väg att gå fortfarande. Vad är det med e-handeln som gör folk så jäkla skraja?

    Ska man göra en sån här kampanj där man utesluter alla e-handlare känns det som att man i alla fall borde ha den goda smaken att selektera sitt adressregister så att man inte skickar det till samma onlineaktörer som man vill få kunderna att “skifta fokus från”!
    [ATTACH]642[/ATTACH]

    #144276
    Borje
    Deltagare

    Kanske lite OT men jag undrar om det ar ok att ga in i en butik i sin stad och kopa en produkt som man sen saljer pa sin sida? Tankta att man kunde bredda sitt utbud och “testa” vad som saljer om man bara behover ga runt hornet och kopa varan om man far en order.

    Man gor ju ingen vinst men slipper kopa in massa grejer som kanske inte saljer. Det som sen blir populart kan man ju ta in fran ateforsaljare. Detta fungerar ju bara inom vissa branscher. Heminredning, prylar etc…

    Fragan ar alltsa maste man kopa fran en aterforsaljare eller kan jag innhandla produkter i vilken affar som helst?

    #144278
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Detta är SVINERI på högsta nivå!

    Det spelar ingen roll om dessa kommer förstå att dom behöver sälja till e-handlare om 5 år, vi vill sälja och tjäna penga NU och inte om 5 år.

    Trött, trött, trött blir jag!!

    @Tigern 43339 wrote:

    Tjena

    Nu ger jag mig in med ett eget exempel från vardagen i linsbranschen.

    Idag dök det ner ett fint glansigt vykort från en tillverkare/Åf där man lanserar något som man kallar “The offline revolution“. Det är en kampanj, med bra priser på en viss linssort som ska pågå i 4 månader.

    I texten står det bl.a. “Kampanjen som visar konsumenterna vägen och fördelarna med att besöka sin lokala professionella optiker. Vår ambition är att få onlinekunderna och marknaden att skifta fokus från enbart lågt pris till att värna om sin ögonhälsa och se fördelarna med att gå till sin optiker istället.”

    Här har vi alltså en av de största återförsäljarna av linser i världen som aktivt motarbetar e-handeln. I vintras lanserade de ett nytt linsmärke, men det fick vi inte sälja…nej e-handeln har 6 månaders karantän på nya märken! Va!?

    Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd men kärnfrågan är densamma. Jag kan inte alla lagar, men konstaterar att vi har lång väg att gå fortfarande. Vad är det med e-handeln som gör folk så jäkla skraja?

    Ska man göra en sån här kampanj där man utesluter alla e-handlare känns det som att man i alla fall borde ha den goda smaken att selektera sitt adressregister så att man inte skickar det till samma onlineaktörer som man vill få kunderna att “skifta fokus från”!
    [ATTACH]642[/ATTACH]

    #144279
    GregerA
    Deltagare

    @Borje 43344 wrote:

    Kanske lite OT men jag undrar om det ar ok att ga in i en butik i sin stad och kopa en produkt som man sen saljer pa sin sida? Tankta att man kunde bredda sitt utbud och “testa” vad som saljer om man bara behover ga runt hornet och kopa varan om man far en order.

    Man gor ju ingen vinst men slipper kopa in massa grejer som kanske inte saljer. Det som sen blir populart kan man ju ta in fran ateforsaljare. Detta fungerar ju bara inom vissa branscher. Heminredning, prylar etc…

    Fragan ar alltsa maste man kopa fran en aterforsaljare eller kan jag innhandla produkter i vilken affar som helst?

    Det finns inget som hindrar dig att göra så. Dock har du inte samma rättigheter att använda varumärket, text och bilder som om du vore en auktoriserad återförsäljare.

    Det går alltså bra att gå in hos en större hemelektronikhandlare och köpa en Sony KXY40L123 och marknadsföra den som en sådan. Men du skall inte exponera Sonys logotype annat än i direkt anslutning till produkten. Du bör inte heller ta text och bilder från Sonys eller återförsäljarens hemsida.

    #152083
    Gamsun
    Deltagare

    Den här diskrimineringen som sker av ehandelsbolag är DET största hindret för ehandeln att fortsätta att utvecklas. Att inte få sälja vissa produkter, att få högre priser än fysiska handeln och att få vänta längre på leveranser är precis sådant som kan välta en hel affärsidé.

    Med det i ryggen träffade jag för ett par veckor sedan Svensk Dístanshandeln nya VD Jonas Ogvall och berättade om hur svenska ehandelsbolag diskrimineras. Han återkopplade efter mötet med att han kommer att göra en större insats på ämnet och kontakta respektive branschorganisation för att lyfta ämnet. Ingen lösning på problemet, men tveklöst ETT steg i rätt riktning.

    För att Jonas ska få så mycket hävstångseffekt som han bara kan så uppmanar jag nu ALLA som har råkat ut för diskriminering på ett eller annat sätt från leverantörsledet att skicka ett mail till Jonas där ni beskriver er upplevelse och vilket branschorganisation som problemet härrör. Ni kan givetvis vara anonyma, men det behövs också bolag som vågar fronta problematiken för att få till en förändring. Tillsammans kan vi verkligen påverka!

    Ni når Jonas på Jonas.Ogvall AT svenskhandel.se.

    Jag kommer att försöka ta detta vidare på Emeet där jag nu för första gången äntligen kan delta som 100% deltagare, utan att behöva tänka på att arrangera evenemanget! Hoppas få se alla er där för att diskutera vidare! :)

    //Magnus

    #152084
    Per Nilsson
    Deltagare

    Är du medlem i SDH eller har SDH plötsligt blivit altruister och börjat hjälpa icke-medlemmar?

    Fan att de ska kosta en halv förmögenhet att gå med i SDH. Du som är bekant med Jonas, ta ett allvarligt samtal med honom om priserna för medlemskapet.

    @Gamsun 51969 wrote:

    Den här diskrimineringen som sker av ehandelsbolag är DET största hindret för ehandeln att fortsätta att utvecklas. Att inte få sälja vissa produkter, att få högre priser än fysiska handeln och att få vänta längre på leveranser är precis sådant som kan välta en hel affärsidé.

    Med det i ryggen träffade jag för ett par veckor sedan Svensk Dístanshandeln nya VD Jonas Ogvall och berättade om hur svenska ehandelsbolag diskrimineras. Han återkopplade efter mötet med att han kommer att göra en större insats på ämnet och kontakta respektive branschorganisation för att lyfta ämnet. Ingen lösning på problemet, men tveklöst ETT steg i rätt riktning.

    För att Jonas ska få så mycket hävstångseffekt som han bara kan så uppmanar jag nu ALLA som har råkat ut för diskriminering på ett eller annat sätt från leverantörsledet att skicka ett mail till Jonas där ni beskriver er upplevelse och vilket branschorganisation som problemet härrör. Ni kan givetvis vara anonyma, men det behövs också bolag som vågar fronta problematiken för att få till en förändring. Tillsammans kan vi verkligen påverka!

    Ni når Jonas på Jonas.Ogvall AT svenskhandel.se.

    Jag kommer att försöka ta detta vidare på Emeet där jag nu för första gången äntligen kan delta som 100% deltagare, utan att behöva tänka på att arrangera evenemanget! Hoppas få se alla er där för att diskutera vidare! :)

    //Magnus

    #152085
    Dan
    Deltagare

    Jag är medlem i SDH men det kostar väl inte så mycket? :)

    jag vet iofs inte ens vad vi betalar, men om man har trygg ehandel är det typ några tusingar extra max om man inte är superstor?

    Dock måste man ju tycka TEH är värt pengarna då annars blir det upplevt dyrare såklart.

    #152086
    Per Nilsson
    Deltagare

    TEH vill jag inte ha… däremot så gillar jag SDH:s övriga utbud av tjänster.

    @Dan 51972 wrote:

    Jag är medlem i SDH men det kostar väl inte så mycket? :)

    jag vet iofs inte ens vad vi betalar, men om man har trygg ehandel är det typ några tusingar extra max om man inte är superstor?

    Dock måste man ju tycka TEH är värt pengarna då annars blir det upplevt dyrare såklart.

    #152087
    Nicklas
    Deltagare

    Vad kostar det för ett medlemskap i SDH?

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.