Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 4,111 till 4,120 (av 4,139 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #106101
    Parvelito
    Deltagare

    Den var verkligen ett praktexempel på hur ehandel kan göras komplicerad och svårtillänglig.

    Något som jag annars funderar lite över är sortimentet. Många av mina ärade kollegor i branschen har fyllt sina webshopar med allt och lite till från alla leverantörer de kan hitta. Jag upplever att många e-handlare är “lata” och mest slentrianmässigt kastar in vad som helst utan kunskap om vad det är, vad det används till eller om någon är intresserad av att köpa det. Webshopen fylls med 90-95% död massa som dränker de produkter man borde sälja. Kunderna närmast kräks över att behöva ta sig fram igenom denna dynga. Dustin, som brukar prisas på alla sätt och vis, är typexemplet för när det går över styr.

    Deras kategori “Datortillbehör -> Kablar -> Nätverk -> RJ45 -> Cat 6 -> Oskärmade” (dvs en rejält avgränsad kategori sex klick ned i hierarkin) innehåller nästan 300 produkter med olika fabrikat, utföranden, längder och färger. Fy f*n för att behöva beställa något där resonerar jag. Jag är övertygad om att de med rätt enkla medel skulle kunna öka försäljningen med 20% och dessutom flytta mycket telefonförsäljning till webshopen bara genom att göra det enklare att hitta vad man skall ha.

    Det är inte bara kablarna som blivit en kakafoni av intetsägande rader sida upp och sida nedm utan det ser ungefär likadant ut vad gäller minneskort, möss, tangentbord och vad du vill.

    Jag förstår att det är viktigt att kunna erbjuda ett brett sortiment, att ha testvinnande produkter i sortimentet och kunna tillgodose allas behov. Men man tappar oerhört mycket enkelhet på att inte selektivt rekommendera något för kunden, berätta vad som är prisvärt eller säljer bäst.

    Från att vi en gång fick lära oss att allt måste analyseras noga för att sedan göra ett val när vi skulle ha telefon, bredband, TV, el och alla andra saker så tror jag pendeln svänger tillbaka. Människan är beredd att lita på goda råd för att få mer tid över till annat. Det måste inte vara billigast, det kan få vara enklast istället.

    #106086
    Parvelito
    Deltagare

    Mycket bra referat. Jag bugar och tackar, samt noterar att det blir till att ta sig lite tid till att gå på några sådana här event ibland även om det är en bit att åka.

    #106058
    Parvelito
    Deltagare

    Jag skulle helt klart satsa på Blocket. Det är en sajt där människor är vana vid att sakerna som annonseras kostar tusenlappar.

    Jag skulle också satsa på att försöka göra reportage på sajten om något dussintal av dina kunder som köpt fälgar. Plåta deras bilar lite snyggt, låta dem berätta mer om annan styling, pimpning, trimning etc. (Det är inte min bransch, så jag kan inte terminologin, men du förstår vad jag menar hoppas jag).

    Sådant kommer Google att älska, därför att entusiasterna kommer älska dessa reportage. Det kommer länkas, berättas om i bloggar, chattras på forum etc.

    Sen får man kanske fundera över om inte fälgar ibland skall upplevas i verkligheten. Det kan vara idé att försöka synas på ett par STCC-race, vara med på några träffar för killarna (och tjejerna) med japanska sportbilar och annonsera i lämpliga tidningar. Inte stort och brett, men en liten ruta här och var. När hjärnan ser samma sak på många olika ställen händer det grejer och man börjar känna igen ditt varumärke.

    #106045
    Parvelito
    Deltagare

    @Dan 687 wrote:

    Så jag är för nischning alla dagar.

    Får jag argumentera emot lite?

    Roligaprylar.se är ett jättebra namn för att bygga en affär som kan bli riktigt stor. Men en sajt som usbgadgets.com kommer dö samma dag som vi överger USB, precis som ipodprylar.se kommer dö när det inte längre är ipod som gäller.

    Ser man på de stora aktörerna idag, som t.ex. Dustin, Komplett, Misco (före detta Dabus), Webhallen, Clas Ohlson, Elfa, Kjell & Co, Teknikmagasinet etc så bygger deras framgång på ett eget vårdande av ett unikt varumärke. Deras namn blir inte inaktuella, och de kan sälja vad som helst under sitt varumärke (och gör det). De har bit för bit kunnat utöka sortimentet med vad de tycker är intressant, utan att namnet hämmat dem.

    Det är måhända ur SEO-synpunkt en längre startsträcka, men när man är väl är i luften är det inget segelflygplan man rattar och hela tiden söker efter luftströmmar, utan förhoppningsvis en Airbus 380.

    Ibland känns det som att man glömmer bort att det går att sälja saker på annat sätt än endast via att toppa Googles sökningar.

    #106041
    Parvelito
    Deltagare

    Jag backar upp allt viktigt till en kompis här i stan varje natt via FTP, och han kör över sitt till min burk på samma sätt. (Jag har satt scriptet till att gå igång klockan 2 på natten, så förvissar jag mig om att komma i säng också). På så sätt är jag hyfsat skyddad mot brand, stöld whatever.

    Jag tror att backup varje dygn till en extern plats är så säkert man kan få med rimliga pengar. Det gäller mest att försöka hålla datamängden nere så att det inte tar många timmar att föra över. Produktbilder backar jag t.ex. upp manuellt med ojämna mellanrum, för att den dagliga datamängden inte skall bli för stor. (Innehåller mail, bokföring och dokumentmappen).

    Jag skulle ALDRIG lita på att någon annan tar backup. Dels kan det ta dem lång tid att återställa eftersom de rimligen har tusentals kunder som kan ha råkat illa ut på en och samma gång. Dels så vet man inte vilken kvalitet det är på backupen. Görs den på band kan de vara ganska slitna efter en tid, filer och mappar kan missas etc.

    Å andra sidan, “Riktiga män tar inte backup, de kommer ihåg vad som fanns på hårddisken”.

    #106029
    Parvelito
    Deltagare

    Det här skulle jag nästan kunna skriva en avhandling om, men så som branschen fungerar idag är det endast ett fåtal kedjor/större näthandlare som skall sälja basenheterna till de olika TV-spelen. INGEN vill ha 5.000 återförsäljare att hålla reda på när det skall lanseras nya saker, utan ett par dussin återförsäljare (som i sin tur iofs kan ha många butiker) är ungefär vad man klarar av att hålla ordning på. De stora har också egen servicehantering och man kan ordna utbyten och garantier pallvis istället för styckvis. Det betyder mycket.

    Man löser det genom att sätta priserna därefter. Eller rättare sagt så har alla samma pris från början, men sedan får de större återförsäljarna ett så kallat marknadsföringsbidrag på säg 500kr för varje såld WII basstation. Och säljer de fler än x kan det bli 600kr.

    Så det är tillbehören man som liten skutt kan vara med och slåss om.

    Många av dem på Prisjakt och liknande sajter slåss med så sjukt låga marginaler att det går helt enkelt inte runt. Jag vet att många fuskar med momsen och säljer svart, andra kör med grymt saltade frakter för att lura kunden, ytterligare en del gör både och.

    Hur man än gör, så är det inga lysande affärer. El-giganten, Siba, OnOff, Expert, NEtonnet & MediaMarkt går alla med förlust, eller enstaka år med vinst. OnOff & Siba äger tillsammans Resurs Finans och Order Hemelektonik och plockar merparten av sin vinst därifrån.

    Postorderjätten Dustin omsatte förra räkenskapsåret 3,75 miljarder, och redovisade en vinst strax över 50 miljoner. Det är öresutjämningen och överdebiteringen av frakt tillsammans med faktureringsavgiften på 39kr för Kreditors “Fakturera mig” som blev vinsten ungefär.

    #106021
    Parvelito
    Deltagare

    I det långa loppet tror jag att man vinner på att vara bred. Kortsiktigt, och för enstaka delar av sortimentet kan det kanske hämma lite, men i längden så vinner man på att man länkas från många olika håll.

    Sedan kanske tvspelsweb inte är det mest optimala namnet om man vill vara bred, för namnet i sig är så nischat. Men, du har ju å andra sidan en etablerad verksamhet och jobbar väl under namnet braoha också?

    #106012
    Parvelito
    Deltagare

    När fanns det senast marginaler på hemelktronik?

    Kolla med min gamla arbetsgivare Deltaco, de har en del digitala fotoramar vill jag minnas.

    #106007
    Parvelito
    Deltagare

    Det finns massor att tänka på.

    Det finns en särskild bild att märka leksaker med, om de ej är lämpliga för barn under 3år, men text måste också alltid finnas.

    Det här är en mycket bra och enkel text som beskriver väl vad som är de mest basala kraven. Konsumentverket/KO – Varningstexter

    Sedan är det ju detta med kemikalier och annat. Billigt asiatiskt krafs innehåller vanligen en hel del brister, men de är rätt så duktiga på sina håll där att förfalska testprotokoll och CE-märket betyder ingenting annat för dem än att du vill att det skall sitta där.

    #106001
    Parvelito
    Deltagare

    Kort och gott så behövs det;
    – En uppdaterad förstasida. En e-handelsnyhet i veckan borde man kunna pressa fram
    – Fler användare så att det blir lite fart på diskussionerna. (Kanske kunde man erbjuda leverantörerna till e-handelsplattformar att ha ett medlemsforum här, där deras kunder också kan diskutera mer allmänna delar av e-handelns olika sidor).
    – Erbjudanden till medlemmar i forumet från företag som vill nå ehandlare. Inte “5% rabatt på våra skyhöga priser att vara med i en företagskatalog”, utan erbjudanden man kan tänkas ha nytta av. Kanske mer av “prova gratis 30 dagar”.

Visar 10 inlägg - 4,111 till 4,120 (av 4,139 totalt)