10 000 kärleksspel på knappt 5 månader – nu ska de satsa globalt

"Stor potential för våra produkter".

Karin Edner och Beatrice Forsgren är grundarna av nätbutiken Thewetalk.com som lanserades i april i år, och som säljer konversationskorts-spel för par. Nu meddelar företaget att efterfrågan har varit över förväntan.

Vi ville hylla den fysiska närvaron, att i en parrelation leva i nuet, njuta av att göra saker tillsammans och skapa förutsättningar för att dejta varandra enklare. Vi visste att behovet fanns, men att efterfrågan skulle vara så här stor, så snabbt, det hade vi inte kunnat anat, säger Beatrice Forsgren i ett pressmeddelande.

Annons

Sedan lanseringen har The We Talk sålt nära 10 000 spel.

Omsättningen liksom tillväxten har varit högre än våra estimat och redan nu har vi kunnat se när vår försäljning peakar lite extra, säger duon till Ehandel.

Planen var att bara sälja spelen i sin egen webbutik till en början. Men väldigt snart upptäckte andra företag konversationskorten och idag finns The We Talks produkter hos flera återförsäljare, såväl i fysiska butiker som online.

För oss har det varit ett vinnande koncept, att vi både finns online och fysiska butiker. Direkt efter vår lansering fick vi möjlighet att sälja våra produkter i en popup-butik i en Galleria i Karlstad. Där såg vi direkt hur spelen togs emot av kunderna och utifrån det har vi kunnat forma hur vi på bästa sätt kan förmedla våra produkter på webbsidan och i sociala medier. I anslutning till detta, efter vårt första kvartal, började återförsäljare få upp ögonen för oss, berättar Karin och Beatrice för oss.

Nu har bolagets ambitioner accelererat snabbt, eftersom efterfrågan varit så stor. I vinter ska fler språk lanseras och en global satsning är på gång.

Under hösten har vi, med hjälp av en översättningsbyrå, gjort konversationskorts-spelen på fler språk och i vinter ska vi starta upp produktionen av dessa som kort, säger Karin.

Först ut är engelska, men tids nog även tyska eftersom Tyskland är en marknad som vi tror har stor potential för våra produkter. Med den engelska versionen kommer vi att öppna upp vår webbshop för ett flertal länder, bland annat Storbritannien och USA. Vi tänker att även resten av Norden kan uppskatta den engelska versionen.

Vad har ni för utmaningar?

Annons

Tiden. Eftersom vi båda arbetar heltid, är småbarnsföräldrar och har The We Talk som en sidoverksamhet på vår fritid blir tiden en utmaning. Men tack vare vår affärsmodell med både egen e-handel och återförsäljare fungerar det bra i det skedet bolaget är just nu.

Bolaget ser ljust på framtiden. De ser inte att det finns någon större konkurrens på den svenska marknaden inom The We Talks nisch, och därför ska de fortsätta utveckla sina produkter.

Vi är en startup och bolagets utveckling har gått mycket snabbare än vad vi kunnat drömma om. Vi återinvesterar i princip varje krona i produktutveckling. Om ett år hoppas vi att våra produkter efterfrågas och säljs på flera andra marknader i världen. Vi ser en stor potential i just produktutveckling, men exakt vad kan vi inte avslöja än, avslutar Karin och Beatrice

Annons