Podd

Annons

Retail & Fastighetspodden I 92. Linda Dauriz – Tiger of Sweden / The dynamic world of fashion and retail

Welcome to an exhilarating new episode of Retail & Fastighetspodden, where we delve into the pulsating heart of urban development and the fashion industry’s transformative role in it! ”You reap what you sow,” they say, but can we truly cultivate thriving cities and buzzing meeting places without dynamic ground floors pulsating with life? 

In this captivating episode, we’re not just talking about trade; we’re diving into how it breathes life into our cities, creating vibrant, magnetic hubs of human connection. Imagine the bustling streets, the kaleidoscope of storefronts, each telling a story – this is where fashion meets urbanity, crafting the future’s cityscapes. 

We will investigate the challenges of building successful fashion brands in a world marked by uncertainties such as war, pandemics, and rapid technological development. How is fashion retail affected by inflation and global competition, changing consumer behaviors, and the increasing demand for personalized shopping experiences? Is there still a place for physical stores in the future, or will all trade be digital?  What is the recipe to build a profitable and successful fashion brand?  

To answer all these questions, we have invited Linda Dauriz, CEO of Tiger of Sweden. Linda, a prominent leader in fashion, shares her experience and insights on how to succeed in a fast-moving and competitive industry. Get ready for an exciting discussion about the future of the fashion industry!

E-commerce Success Kosttillskott via andras e-handel, Elexir Pharma

I detta avsnitt träffar vi  Jimmy Månsson som gick från att vara elitbrottare till att sälja kost- och hälsotillskott under varumärket Elexir Pharma. Idag omsätter de drygt 100 miljoner kronor där de driver en aktiv webbsida och arbetar intensivt med varumärkesbyggande via digital markandsföring och influencer marketing – men utan att ha en egen e-handel – istället driver de trafik till sina återförsäljare som i deras mening är bättre på e-handel och distribution än vad de själv någonsin kommer att kunna vara.

Retail & Fastighetspodden I 91. Gustav Molnar / Jobba smart och hållbart i det hybrida arbetslivet

Välkommen till dagens avsnitt där vi ska utforska den spännande världen av hybrid och digital arbetsplatsstrategi. Vi granskar hur innovation, prestationskultur och samarbete möjliggörs i det moderna, digitalt drivna arbetslivet. Vår guide på resan är Gustav Molnar. Gustav är en inspirerande föreläsare och expert på att jobba smart och hållbart i det moderna arbetslivet. Med en bakgrund som entreprenör, managementkonsult och futurist, har han över 15 års erfarenhet av att stödja organisationer genom digital och kulturell transformation. Han föreläser om trender som formar arbetslivet och ger konkreta tips för att blomstra i en ständigt föränderlig värld. Han är också författare till boken ”Jobba smartare – 50 tankar och forskningsbaserade tips för att jobba smart och hållbart i det nya arbetslivet”

Vi kommer att dyka in i inspirerande berättelser och strategier som används för att navigera i den digitala och hybrida arbetsplatsen. Nu kör vi!

Retail & Fastighetspodden I 90. Mikael Sahlberg – Portally / Fastighetsbranschens nya matchmaker

I takt med ökande vakanser, finansieringsproblematik, hållbarhetsutmaningar och nya permanentade beteenden som hybridkontoret, ser branschen behovet av nya verktyg för att upprätthålla och öka fastighetsvärdena. För att diskutera detta har vi bjudit in ingen mindre än Mikael Sahlberg, Co-founder, partner och COO på Portally, också kallat för ”fastighetsbranschens Tinder”. Portally är ett digitalt ekosystem utvecklat i samarbete med fastighetsbranschens olika aktörer för att skapa en mer transparent och tillgänglig lokalmarknad för alla partner men de har en vision om att vara mer än en plattform;  De vill underlätta mötet av banbrytande innovationer med deras ideala kunder inom fastighetssektorn – alla inom ett ekosystem. De är övertygade om att det kommer att accelerera omställningen mot en mer hållbar och lönsam fastighetsmarknad för alla parter.

E-commerce Success Miljösanktioner – vanligt vid dropshipment

Många produkter som säljs via e-handel, via marknadsplatser och via dropshipment har brister när det kommer till kemikalier i deras produkter. Vems är egentligen ansvaret, Hur kan man säkerställa att man följer det regelverk som finns och Vad kan konsekvenserna vid en brist bli? På dessa och många andra frågor svarar Karin  Rumar som är inspektör på Kemikalieinspektionen.

E-COMMERCE SUCCESS Snus på nätet – framgång utan marknadsföring

I detta avsnitt träffar jag Carl och Stefan som är två av grundarna till Snuset.se. De startade sitt bolag i mars 2023 och når redan under det första året nästan 20 miljoner kronor i omsättning. I denna intervju så får ni höra om  hur de kom på idén med snuset.se, om hur de gjorde för att få igång försäljning i raketfart och om hur de arbetar löpande för att nå framgång inom ett reglerat och enormt marginalpressat segment.

Influencer Marketing Talks | Fyra Trender på Sociala Medier 2024

Det är dags att ompröva din strategi för sociala medier och hitta nya innovativa sätt att engagera din målgrupp. I detta avsnitt hjälper vi dig på vägen genom att dela de största sociala medietrenderna vi ser för 2024 och vad som är viktigt att ha med sig in i nästa år. Vad är hett inom sociala medier just nu? Varför har varumärken inte blivit bättre på TikTok? Och vad krävs för att ligga i framkant under den hektiska perioden som komma skall?



Influencer-Marketing-Talks-E117-Cover

Influencer Marketing Talks | Från 0-40 miljoner på två år: Tips för en lyckad lansering från norska Makeup Mekka

I veckans avsnitt bjuder vi in Makeup Mekka och deras marknadschef Stine Frey Grøndahl för att höra mer om framgångsfaktorerna bakom deras lyckade lansering på den svenska marknaden. På bara två år gick de från noll till 40 miljoner i omsättning och en stor del av förklaringen uppges vara satsningen på influencer marketing, vilket man spenderar 20 till 30 procent av marknadsföringsbudgeten på.

E-COMMERCE SUCCESS Företaget med den oväntade framgången

I detta avsnitt träffar vi Lovisa Hahn som tillsammans med sin mamma grundade bolaget Under Your Skin 2016. De startade direkt en e-handel men för att få igång försäljningen så valde de att även försöka sälja in sina produkter på hotell. De hann precis nå framgång här när covid slog till 2020 och fullständigt tystade alla dialoger.

Influencer Marketing Talks E113 - Common Clouds

Influencer Marketing Talks | Finnplåster, Gen Z och TikTok – Lyssna på Common Cloud’s succé!

I detta avsnitt är vi glada att ha Maria Ahlgren, medgrundare av Common Clouds – ett varumärke med visionen att avdramatisera acne, känt för sina finnplåster ”Pimple Patches”. Maria delar med sig av historien bakom den spännande resan med Common Clouds, deras effektiva strategier för att skapa en nisch i den konkurrensutsatta skönhetsbranschen, och hennes egna trendspaningar inom hudvård för hösten.



Du kommer också att få höra om Common Clouds framgång med att fånga Generation Z:s uppmärksamhet, hur de har utnyttjat TikToks unika kraft, och engagerat sig i den inflytelserika världen av nano- och mikroinfluencers.