Podd

Annons
Pieter van der Does, Adyen

Ehandelstrender 128: Idén som gjorde Adyen värt 200 miljarder kronor

Adyen är betalföretaget som hanterar betalningar åt internationella företag som Spotify, Netflix och Uber. Genom att bygga ett system från grunden inriktad på riktigt krävande kunder har grundarna skapat ett unikt företag som växte med 40 procent under första halvåret. Adyens börsvärde ligger på astronomiska 200 miljarder kronor.

Ehandelstrender 125: Genvägar till norska och finska nätkunder

För många svenska e-handlare ligger de viktigaste utlandsmarknaderna i Norden. Trots olika valutor, språk är de nordiska marknaderna relativt lätta att etablera sig på. Men det är inte alltid självklart vad som skiljer de olika nordiska marknaderna åt.

Ehandelstrender om Amazon

Ehandelstrender 123: Tystnaden kring Amazons svenska lansering

Vid Black Friday förra året surrade luften av rykten om Amazons etablering i Sverige. Ryktena handlade om anställningsintervjuer och bokning av marknadsföring. Alla hade hört något från en säker källa. Men när vi närmar oss Black Friday i år är det är tyst om Amazon.

Budbee

Ehandelstrender 121: Budbee förändrar kundernas syn på hemleveranser

Budbee är en hemleveransaktör har förändrat hur vi ser på leveranser. Med ambitionen att skapa hemleveranser som kunderna vill ha det och med starka investerare som H&M gruppen och Kinnevik har Budbee på fem år byggt upp en logistikapparat som når 25 miljoner människor i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna.

Leveransboxar

Ehandelstrender 119: Leveransboxarna kräver nya samarbeten

Leveransboxar har en viktig roll att spela för att klara logistiken i områden där paketvolymerna slår i taket på utlämningsställen. En paketbox med mer intelligens kan bli både mikrolager, utlämningsställe, butik och annonsplats i ett.

Kristina Lindhe, vd och grundare Lexington

Ehandelstrender 117: Lexingtons resa mot ett digitalt varumärke

Hemtextil- och modevarumärket Lexingtons digitala resa visar nödvändigheten för etablerade varumärken att göra en digital transformation. Inte ens Lexingtons kraftiga tillväxt inom e-handeln har fullt ut vägt upp tappet från traditionella återförsäljare och egna butiker.

eHandelstrender 114: Räkna med nya betalsätt med PSD2

Den 14 september i år kickar EU:s andra betaltjänstdirektiv, PSD2, in för svenska e-handlare. Det ställer krav på att konsumenterna identifierar sig genom tvåfaktorsautentisering när de betalar på nätet. Något som många svenska nätbutiker redan gör. Därför är det snarare undantagen från reglerna det mest intressanta i Sverige.

eHandelstrender 111: Vägen till Nordic Nests hockeyklubba-tillväxt

Nordic Nest, tidigare Design Online, upplever just nu den berömda hockeyklubban med 70 procent tillväxt under årets första kvartal.  En viktig orsak till utvecklingen är en omorganisation från landsansvariga till funktionsansvariga – vilket har ökat fokus på de viktigaste marknaderna. Lönsamhet, kundnöjdhet och hur bra de anställda trivs nyckeltalen bakom succén.