Podd

Leveransboxar

Ehandelstrender 119: Leveransboxarna kräver nya samarbeten

Leveransboxar har en viktig roll att spela för att klara logistiken i områden där paketvolymerna slår i taket på utlämningsställen. En paketbox med mer intelligens kan bli både mikrolager, utlämningsställe, butik och annonsplats i ett.

Kristina Lindhe, vd och grundare Lexington

Ehandelstrender 117: Lexingtons resa mot ett digitalt varumärke

Hemtextil- och modevarumärket Lexingtons digitala resa visar nödvändigheten för etablerade varumärken att göra en digital transformation. Inte ens Lexingtons kraftiga tillväxt inom e-handeln har fullt ut vägt upp tappet från traditionella återförsäljare och egna butiker.

eHandelstrender 114: Räkna med nya betalsätt med PSD2

Den 14 september i år kickar EU:s andra betaltjänstdirektiv, PSD2, in för svenska e-handlare. Det ställer krav på att konsumenterna identifierar sig genom tvåfaktorsautentisering när de betalar på nätet. Något som många svenska nätbutiker redan gör. Därför är det snarare undantagen från reglerna det mest intressanta i Sverige.

eHandelstrender 111: Vägen till Nordic Nests hockeyklubba-tillväxt

Nordic Nest, tidigare Design Online, upplever just nu den berömda hockeyklubban med 70 procent tillväxt under årets första kvartal.  En viktig orsak till utvecklingen är en omorganisation från landsansvariga till funktionsansvariga – vilket har ökat fokus på de viktigaste marknaderna. Lönsamhet, kundnöjdhet och hur bra de anställda trivs nyckeltalen bakom succén.

eHandelstrender 110: 3d printing ställer logistiken på huvudet

3d printing har utvecklats till en mogen teknik som har potentialen att i grunden förändra hur vi organiserar produktion, logistik och e-handel. Ett viktigt argument för 3d printing är hållbarhet eftersom tekniken minskar behovet av lagerhållning och långa transporter.

eHandelstrender 106: Allt på en gång hos Eleven och Nordic Feel

Vd-n Pernilla Barkman är inte rädd för att driva igenom stora förändringar. Hon har på kort tid slagit ihop två organisationer, genomfört en lagerflytt och ett plattformsbyte. Målet är att nätbutikerna Eleven.se och Nordic Feel tillsammans ska bli störst på skönhet på nätet.

eHandelstrender 105: Digital logistik för ökad lönsamhet och hållbarhet

Returer är en kostbar och oskiljaktig del av e-handel. Den e-handlare som inte har effektiva flöden för sina returer och full koll på kostnaderna vid returer är illa ute.  En viktig lösning är smarta system som i realtid gör det möjligt att ned på paket- och individnivå veta när en rea kostar mer än det smakar på grund av returerna.

eHandelstrender 100: 2,5 år som förändrade svensk e-handel

När eHandelstrender fyller 100 diskuterar panelen de viktigaste förändringarna inom svensk e-handel som skett sedan starten i september 2016. Under de drygt två och ett halv åren har vi sett en evolution inom den ”sista kilometern” med allt bättre hemleveranser.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?