ANNONS
Malte Hallberg och Ville Högberg

10 miljoner på 1,5 år - började jaga pengar och riskerade allt

På bara 18 månader har barndomsvännerna Malte Hallberg och Ville Högberg förvandlat en idé från pojkrummet till en internationell e-handel som sålt handgjorda skor för 10 miljoner kronor. Men vägen dit har kantats av mer än bara snabba framgångar. För Ehandel.se berättar grundarna om den kritiska lärdomen som tvingade dem att backa, den Tiktok-drivna strategin och drömmen som driver dem att satsa allt, bokstavligen all sin vakna tid.

ANNONS

Det är en historia som nästan låter för bra för att vara sann. Två vänner som känt varandra sedan lågstadiet startar ett skomärke under gymnasietiden. Ett och ett halvt år senare har de levererat skor till 5 000 kunder i över 50 länder.

Men för Malte Hallberg och Ville Högberg, grundarna av The Gallerist, är siffrorna bara ett resultat av en resa fylld av upp- och nedgångar.

Allt började så här:

Storyn till varför vi grundade bolaget, var att vi såg en uppåtgående trend med "smutsiga skor" eller skor som är gjorda för att se använda ut när man köper dem, berättar Malte Hallberg.

Vi märkte att skorna i denna nisch många gånger kostade mellan 4 000 och 5 000 kronor, trots att de var väldigt dåligt konstruerade och lätt gick sönder. Så vi tänkte: Om vi gör bra, snygga skor till rättvisa priser, då finns det väl ingen anledning för folk att välja bort oss??

Denna insikt blev grunden för The Gallerist. Med Maltes tidigare erfarenhet från e-handel, bland annat med märket "Costino Stockholm", och Villes bakgrund inom grafisk formgivning sedan elvaårsåldern, hade de en stark grund att stå på.

Ville är mer detaljnära och betänksam och jag tänker mer översiktligt och är snabb på bollen med nya idéer, vilket gör att vi kompletterar varandra väldigt bra, förklarar Malte.

En oväntad framgång

Från sitt säte i Nacka byggde de själva sin e-handel på Shopify-plattformen, och marknadsföringen blev helt digital.

Vår absolut viktigaste kanal för att bygga varumärkeskännedom är Tiktok. Där jobbar vi, såväl med organiskt innehåll i form av eget innehåll som betald marknadsföring i form av performance marketing och influencer marketing, säger Malte.

Strategin gav resultat. Lanseringen i mars 2024 följdes av en stark vår och sommar. Försäljningen tog fart och bekräftelsen från marknaden var ett faktum.

Bolagets första årsredovisning för 2024 visade en nettoomsättning på cirka 2,5 miljoner kronor och ett rörelseresultat på strax över en halv miljon kronor, en markant vändning från förlusten på 9 000 kronor året innan.

Men med den snabba framgången kom också frestelsen att växa för fort. Det var här resan tog en oväntad vändning.

Lärdomen som nästan kostade allt

På sin hemsida skriver grundarna om "otaliga lärdomar, vissa dyrare än andra". När vi frågar om den enskilt största är svaret direkt och ärligt.

Vår största lärdom under resans gång har varit att inte tappa fokus på vad vi försöker åstadkomma, säger Malte och fortsätter:

Efter att vi nådde en initial framgång under våren och sommaren 2024 med vår första skomodell började vi utöka vårt sortiment till kläder, accessoarer men i processen så tappade vi bort bolagets grund - att The Gallerist är ett skomärke. Sedan dess har vi krympt vårt sortiment till att enbart erbjuda skor och skotillbehör.

Insikten var lika smärtsam som nödvändig. De hade jagat expansion och riskerat att urvattna det som gjorde dem unika. Beslutet att skala tillbaka och återgå till kärnan blev en vändpunkt.

Skulle vi i framtiden utöka sortimentet kommer det finnas ett tydligt syfte till varför vi säljer produkterna jämsides med våra skor. Skor kommer att förbli vår huvudprodukt, säger Malte Hallberg.

Filosofin bakom namnet

Med ett återfunnet fokus blev varumärkets identitet tydligare än någonsin. Namnet, The Gallerist, var ingen slump.

The Gallerist symboliserar handlingen av att noggrant välja ut sin garderob, med hänsyn till tillverkningsprocessen, livslängden av varan och hur det speglar ens personlighet. Likt hur en sofistikerad gallerist väljer ut konsten till sitt galleri, förklarar Malte.

Denna filosofi genomsyrar även deras syn på pris och kvalitet. I en marknad präglad av snabba trender och låga priser vill de erbjuda ett alternativ.

Vi utmanar idén om att lägst pris alltid är billigast. Genom att investera 2 600 kronor i ett par skor med hög kvalitet och konstruktion, får du en produkt som håller betydligt längre. Det gör dem mer prisvärda över tid och är ett smartare val för både plånboken och planeten, säger Malte.

All vaken tid för en global dröm

Idag har duon sålt för totalt 10 miljoner kronor sedan starten. En siffra som sträcker sig bortom det senaste bokslutet och visar på en bibehållen tillväxttakt.

Vi båda ägnar all vår vakna tid åt The Gallerist. Vi båda bor hemma, säger Malte, vilket ska peka på duons dedikation att återinvestera allt i företaget.

Nu blickar de framåt. Målet är att fortsätta skala upp försäljningen via den egna e-handeln, som idag står för 98 procent av omsättningen.

Framåt fokuserar vi på att växa med vår e-handel på våra viktigaste marknader, som Norge och Sverige. Samtidigt ska vi satsa mer i länder där vi redan ser ett stort intresse, som Schweiz och Tyskland. Vi börjar också utforska möjligheterna med försäljning i fysiska butiker.

Den långsiktiga visionen är lika tydlig som den är ambitiös.

Vårt långsiktiga mål är att bli ett globalt erkänt varumärke med butiker och återförsäljare runt om i världen och bli ett av världens största märke inom sneakers, avslutar Malte Hallberg.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se