100 IKEA-containrar fast på olycksdrabbat fartyg – ”gör allt vi kan”

Kaos i Suez-kanalen.

Tjänst från Ehandel: Bättre pris på leverantörsavtal för e-handlare. Läs mer här.

Ett 400 meter långt containerfartyg sitter fast i Suez-kanalen, den viktiga förbindelsen mellan Röda Havet och Medelhavet. Det beskedet kom i förra veckan, och i helgen började rapporter trilla in om att det kunde ta lång tid att få loss fartyget. Eftersom Suez-kanalen är en viktig väntas stoppet innebära konsekvenser för varuförsörjningen i stora delar av världen. Fartyget uppgavs ha gått på grund efter besvärliga värderförhållanden. Eftersom fartyget blockerade kanalen kunde inte heller andra fartyg ta sig förbi.

I går stod det klart att Ikea var ett av de företag som drabbats i kaoset. Bolaget har omkring hundra containrar på det olycksdrabbade fartyget, som går under namnet Ever Given.

Annons

Med tanke på att det är en situation under utveckling är det i nuläget svårt att sia om hur och i vilken utsträckning störningen kommer att påverka tillgängligheten av produkter. Vi följer så klart läget tillsammans med våra logistikpartners och hoppas att störningen inte blir långvarig. Precis om i andra fall när vår leverantörskedja på något sätt bryts eller störs, arbetar vi hårt för att hitta alternativa lösningar så att tillgängligheten av våra produkter kan säkras globalt, skrev Hannes Mård, presskommunikatör på Ikea, i ett sms till Expressen i helgen.

Nu på morgonen kom besked om att fartyget åter är åtminstone delvis flytande. Det är dock fortfarande oklart när trafiken kan fungera normalt igen.

Utöver de hundra containrarna på det grundstötta fartyget har Ikea även varor på båtarna bakom, som ligger och väntar på att kunna köra vidare.

Det stämmer att Ikea har drygt 100 containrar på det fartyg som satt fast i Suezkanalen, samt containrar på de fartyg som väntar på att ta sig genom Suezkanalen. Dessa containrarna innehåller Ikea-produkter som ska säljas på många olika marknader. Om incidenten med det strandade fartyget i Suezkanalen kan komma att påverka kunder i just Sverige kan jag inte säga. Vi gör givetvis allt vi kan för våra kunder inte ska påverkas, skriver Mattias Hennius, presschef på Ikea Sverige, i ett mejl till Ehandel.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!