15-årigt märke satsar på omni: ”Ser synergieffekter framför oss”

Siktar utanför Skandinavien.

För 15 år sedan, 2004, grundade Jan och Eva Alsén modeföretaget Morris. Men namnet Morris ska komma från en gammal men känd butik som låg på Hamngatan i Stockholm från 1949. 

- Jag tyckte att den historiska anknytningen var underhållande, men Morris är också ett bra och enkelt namn, skriver Jan Alsén, grundaren av Morris, på sin sajt.

Annons
Annons

Öppnar sin första butik

Sverige är varumärkets största marknad, tätt följt av de andra skandinaviska länderna. Sammanlagt finns Morris hos 260 modebutiker i Skandinavien idag. Företaget säljer även sina varor via en egen e-handel, Morrisstockholm.com.

- En utvidgning utanför Skandinavien ligger i den närmaste framtiden, skriver företaget i ett pressmeddelande.

När bolaget rapporterade sitt bokslut i april 2017 meddelades en omsättning på drygt 155 miljoner kronor. Nu storsatsar bolaget på sin business, och öppnar sin första butik i Göteborg som en del av bolagets omnisatsning.

- Vårt syfte är att ytterligare förstärka varumärket i regionen, och genom det ser vi framför oss synergieffekter, hos våra återförsäljare och vår egen e-handel, som ska bedriva framgångsrik fullprishandel med våra produkter, säger Johan Lund, kommersiell chef på Morris Stockholm.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!