150 får gå när retailjätte anpassar sig till e-handeln

Skär ner för att möta den tuffare konkurrensen.

Den forna tidens handelsjättar, som utan problem kunde omfatta hundratals butiker med tusentals anställda, verkar få allt svårare att konkurrera om kunderna. Det senaste i raden av exempel på det är den amerikanska kedjan Bed Bath & Beyond, som i nyligen sade upp 150 av sina anställda.

"Butikerna fortsatt viktiga"

50 av de berörda tjänsterna är i företagets flaggskeppsbutiker, medan resterande hundra rör inredningskedjan Christmas Tree Shops, som sedan tidigare ägs av Bed Bath & Beyond. Siffrorna kommer från den amerikanska nyhetskanalen CNBC, som rapporterar att inredningsföretaget har fått en ökad konkurrens av nätaktörer som Amazon.

Annons
Annons

- På Bed Bath & Beyond har vi gjort, och fortsätter att göra, investeringar för att förbättra vårt omnikanalerbjudande, och våra butiker fortsätter att vara en viktig del av vår tillväxtstrategi, skriver en talesperson för företaget i en kommentar till tidningen Retail Dive.

- Men med det pågående skiftet i kundbeteendet till förmån för online bestämde vi oss för att göra en översyn av vår supportstruktur, fortsätter personen i fråga.

Har egen e-handel

Utöver de 150 som får gå, ska ett antal personer ha fått nya tjänster inom bolaget. Och trots e-handelsskiftet är Bed Bath & Beyond - som för övrigt även säljer via en egen e-handel - knappast nere för räkning. Även efter nedskärningen har bolaget nära 65 000 anställda.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!