18 000 paket saknas hos PostNord

"Tittar man på det som saknas så är det 0,065 procent i snitt under de sista två åren".

17 735. Så många paket ska ha rapporterats som saknade till PostNord under årets första elva månader, enligt Aftonbladet.

Under samma period ska företaget ha fått in 26 289 reklamationer, varav nästan 18 000 alltså är paket som anmälts som saknade. Motsvarande siffror för förra året var 22 039 reklamationer av inrikespaket, där 14 001 av dessa var saknade paket, enligt Aftonbladet.

Annons
Annons

4000 paket skadade i fjol

Dessutom ska drygt 4000 paket under förra året ha blivit skadade och 1300 stycken försenade.

Per Hesslin är nytillträdd terminalchef på Postnord och säger apropå siffrorna att de allra flesta paket som försvinner trots allt kommer tillrätta igen.

- Många försvinner ju inte utan är försenade, de kan vara felsorterade, hamnat på avvägar. Men 80 procent som anmäls försvunna kommer tillrätta igen.

På frågan om han är nöjd säger han att det är en ytterst liten andel av alla paket som är i omlopp som anmäls saknade.

- När ska man vara nöjd? Det är en relevant fråga. Men tittar man på det som saknas så är det 0,065 procent i snitt under de sista två åren. Är det en bra eller en dålig siffra? Ska jag jämföra det med tidigare erfarenheter, eller med branschen, så tror jag inte att den är hög.

"Väldigt mycket paket vi kör"

Enligt Per Hesslin jobbar PostNord nu hårt, både för att alla ska få sina paket innan jul och för att företaget ska kunna förbättra verksamheten på lång sikt.

- Vi jobbar ju konstant med säkerhet, kvalitetsuppföljningar, säkerställer att man följer processen – att saker som ska skannas skannas så att vi har kontroll i nätverket. Det är väldigt mycket paket vi kör, det ska vi ha klart för oss också, säger han till Aftonbladet.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!