Intervju: 18-årig VD tar sikte mot 50 miljoner

Började med e-handel när han var 14 år.

Det svenskgrundade företaget BrightSwimwear.com har USA som sin största marknad. Efterfrågan på företagets badkläder är, enligt aktören, över förväntan. Företaget säljer slut konstant och behöver göra nya produktinköp minst en gång i månaden.

Daniel Sjögren var 16 år när han startade Bright Swimwear i juli 2017, då jobbade han bara med dropshipping. Redan den första september, året därpå, lanserade han Bright Swimwear som ett eget varumärke och omsättningen för 2018 landade på strax över 5 miljoner kronor. Nu siktar han på att omsätta minst tio miljoner i år.

Annons

Första året var både det roligaste och tuffaste någonsin. Det var extremt kul att få se omsättningen dubblas varje månad under förra våren, men baksidan av detta var att jag satt uppe och jobbade till tre på morgonen för att sedan gå upp till skolan klockan sex dagen efter, säger Daniel Sjögren, grundare och vd på Bright Swimwear, till Ehandel.se.

Jag var aldrig rädd för att misslyckas. Jag startade företaget för att jag tyckte att e-handel verkade kul, det var inget jag känt någon prestationsångest för. Till en början tyckte omgivningen att det var en rolig grej, att en 16-årig kille ska sälja badkläder till kvinnor. Ingen trodde att jag skulle lyckas, och att inom ett år omsätta över 5 miljoner kronor trodde nog inte ens jag själv var en möjlighet, haha.

Första affärsidén som 14-åring

När Daniel var yngre funderade han mycket på vem han skulle bli när han blev stor. Men han kände aldrig att ett “vanligt yrke” skulle passa honom. När han blev 14 år fick han sin första affärsidé, och då började hans resa med e-handeln.

Min allra första affärsidé var att sälja köksredskap. Då började jag kontakta fabriker i Kina. Till slut så kom jag och en tillverkare överens, och jag beställde hem två kartonger med diverse köksredskap. Jag sålde små kvantiteter till familj och släkt, men på grund av en näst intill icke-existerande affärsplan så står dessa köksredskap fortfarande kvar i mitt förråd hemma, säger Daniel.

Köksredskapsaffären avslutade han snabbt, men nästan direkt efter gick han på sin andra idé. Han skulle börja sälja smycken, men det projektet blev inte heller så framgångsrikt. Efter något år, när han blev 16 år, bestämde han sig för att satsa på sin tredje idé, och då startades Bright Swimwear.

Jag hade i alla fall lärt mig en hel del på dessa två år, som jag i efterhand kunnat implementera på Bright, säger Daniel och fortsätter:

I början var mitt fokus bara på att sälja, sälja och sälja. Men det som är så häftigt nu, två år in, är att jag lyckats skapa något som faktiskt gör skillnad. Nu på senare tid så känner jag också att jag har hittat rätt väg, och Bright är idag mer än bara ett varumärke.

Men om vi backar tillbaka till Brights början infinner sig frågan; hur lyckades han klara av skolan som 16-åring och samtidigt driva ett framgångsrikt företag? Enligt Daniel har förstående lärare varit nyckeln till att lyckas.

Annons

Jag har haft väldigt förstående lärare som var öppna för att anpassa mina kurser efter mitt företag, och det har hjälp mig enormt mycket. Jag har då kunnat gå på möten, nätverka och även åka till fabriken i Kina under terminen.

Men jag är väldigt självständig också, och gör gärna allt själv. Vilket enligt mig är en av mina framgångsfaktorer, i kombination med att jag snabbt kan ta nya beslut som har stor betydelse för min verksamhet. Allt jag har åstadkommit har jag gjort själv, utan någon hjälp och med endast mina sparpengar som startkapital.

Dubblade omsättningen varje månad

Hela Brights resa började med dropshipping, vilket möjliggjorde för Daniel att sälja snabbt och mycket. När det började gå bra, blev hans nästa mål att gå över till egna produkter och egen tillverkning, för att skapa ett långsiktigt varumärke.

Tack vare dropshipping behövde jag aldrig tänka på lagersaldon. Vilket ledde till att vi under 2018 kunde dubbla omsättningen varje månad från april till juni. Vi behövde endast fokusera på försäljningen och inte “den andra delen”, som vi nu måste tänka på.

I efterhand ser jag att dropshipping-perioden var en viktig del i Brights snabba tillväxt, för att kunna bygga upp kapital som jag senare investerade i tredjepartslogistik, produkter och marknadsföring.

Tack vare sina tidigare erfarenheter i landet, valde Daniel att först söka efter tillverkare i Kina. Att komma i kontakt med tillverkare var relativt enkelt, menar han, och något som bara blir enklare tack vare samhällets digitalisering. Enkel och snabb kommunikation ledde till att hela processen - från första kontakten till att ha de första produkterna i Sverige - tog ungefär två till tre månader.

Men allt var inte helt problemfritt.

Första problemet som uppkom var intergrationenera med hemsidan, WMS-system och tredjepartslogistik. Det som hände var att jag gick från dropshipping där allt sköttes åt mig per automatik och när jag lämnade det behövde jag ta hänsyn till logistiken själv.

Sedan kom nästa hinder, ett eget aktiebolag behövdes för att kunna importera varor i höga volymer.

Jag hade ju tidigare importerat produkter från Kina, men aldrig i så höga värden och volymer, och när man gör det så behöver man ett momsregistreringsnummer. Vi den tiden hade jag inte det, så jag importerade produkter via min mammas företag, berättar Daniel och tillägger:

Problemet med att skriva allting på min mamma var att jag behövde gå igenom henne, vilket kunde ta tid och visade sig vara mycket mer krångligt än om jag hade varit 18 och kunnat signera allting själv.

Tog en fika med Strongers vd

Men problem och hinder är ofta en del av entreprenörsresan, menar Daniel, och han är inte heller den som ger sig allt för lätt.

Jag har till exempel aldrig haft något stort designintresse tidigare, men till slut behövde jag lära mig. Sådant löser jag genom att leta upp informationen själv, hur man gör, eller hittar någon som kan förklara för mig.

Jag nätverkar också med många entreprenörer, genom att skriva till dem och fråga om de har tid för en fika. Henrik Grunden, vd och grundare på Stronger, var den första inom e-handeln som tog sig tid att ta en fika med mig i stan. Han kom med mycket smarta tips och råd vilket jag är extremt tacksam. Det var även Henrik som först gav mig idén om att lämna dropshipping och satsa på egna produkter, vilket blev det bästa beslutet jag någonsin tagit.

Sedan starten har USA varit Bright Swimwears största marknad, men under vintern förra året skiftade köpfokuset och Australien blev den största kundgruppen istället. Nu berättar Daniel att hans nästa mål är Europa, med siktet inställt på Tyskland och Frankrike i första hand.

För Daniel har marknadsföring varit en viktig del av företagets framgång. Men i början hade han inte hade så stora resurser och fick göra det bästa han kunde av läget.

Influencer marketing blev det naturliga valet, då personliga rekommendationer var något jag trodde på, samt att man vid uppstart inte behöver så stort kapital. Åtminstone inte när man samarbetar med mindre influencers.

Hans strategi blev, som han kallar det, att börja i slutet. Daniel gick på micro influencers först, för att sedan stegvis jobba sig upp i antal. När han fick ihop några "olika sorters" influencers kunde han analysera vilken typ av influencers som fungerar bäst för hans produkter och varumärke. Sedan dess har Brights huvudkanal för marknadsföring varit Instagram.

Maria är egentligen Daniel

För att lyckas har Daniel strategier för allt. När man besöker webbutiken Bright Swimwear nämns han inte som företagets grundare eller vd. Istället beskrivs en person vid namn Maria Johansson som den som startat varumärket.

Maria Johansson är min mamma. Jag valde, med hennes tillåtelse, att ange henne som grundare. Eftersom jag säljer badkläder för tjejer tyckte jag att det lät mycket bätte med ett kvinnligt namn, än ett killnamn.

Maria är alltså bara en täckmantel, och Daniel är väldigt tydlig med att han har kommit dit han är idag endast tack vare sig själv.

Jag startade Bright ensam och äger fortfarande hela företaget. Jag har heller aldrig tagit in externt kapital. Men vi är idag två stcken som jobbar på brightswimwear.com. Min kompis sköter kundservicen så att jag kan fokusera på bolagets framtid.

Sen har jag faktiskt också ett externt “virtual assistant team” från Filippinerna. Det är universitetsstudenter som hjälper och assisterar mig med bland annat att hitta och hantera influencers. De är en del av “The Bright Team”.

Daniel ser en ljus framtid för sitt företag och berättar att det finns en plan på att göra samma resa inom badkläder för män. Men än så länge ska han fortsätta med det kvinnliga sortimentet och satsa hårdare på marknadsföring.

Efter studenten kommer jag att fokusera på Bright Swimwear på heltid. Jag satsar på att omsätta cirka 50 miljoner kronor inom fem år. Det är ett mål som jag vet kommer bli utmanande men kul. Jag har ett par nya idéer när det kommer till marknadsföring, så att komma upp till den summan är mer än möjligt. Tack vare att jag är relativt ung och inte har studerat marknadsföring, så har jag nya infallsvinklar som de traditionella e-handlarna inte tänker på eller vågar testa.

Men oavsett hur framtiden ser ut för Bright, förhoppningsvis ljus, så har jag lyckats bygga något från grunden, fått ovärderliga kontakter och vänner samt kunskap som jag aldrig annars hade fått.

Annons