ANNONS

19-åriga AI-geniet utmanar Amazon: "Skräms av min ålder"

Oliver Edholm tar nya internationella kliv med sitt bolag Depict.

"Tänk dig Einstein fast 1000 gånger smartare, den tesen tror jag på".

ANNONS

Riskkapitalisterna flockas runt 19-åriga Oliver Edholm. Han har redan tagit in nästan 155 miljoner kronor från tunga investerare till sitt AI-bolag, Depict. Målet är att styra hur du shoppar – och utmana Amazon.

Intresset för AI startade när Oliver Edholm var tretton år, efter att ha läst en bok om om artificiell intelligens hoppade han av skolan. Idag driver han framgångsrika AI-bolaget Depict. Vi hörde oss för var bolaget befinner sig i dag - och vart man är på väg.

Du var den yngsta att börja forska på AI och du var bara 15 år när du började på Klarna. Hur blev du mottagen? Flera av dina kollegor var ju mer än dubbelt så gamla som du? 

Jag började med programmering tidigt och när jag var tretton år blev jag väldigt intresserad av AI. Då bestämde jag mig för att hoppa av skolan för att istället fokusera på, och lära mig mer om, AI. Jag blev ganska duktig och la upp olika projekt på nätet, så att andra kunde se vad jag hade gjort och det var då jag kom i kontakt med Klarna. Jag ser mitt arbete inom AI som mitt kall. Så jag tänkte aldrig att jag arbetade med dubbelt så gamla människor, utan jag såg en möjlighet att lära andra det jag kunde - och på så sätt kunde vi bygga ett team som hade samma kunskap och som jobbade bra tillsammans.

Hur var det/är det att vara chef över personer som är dubbelt så gamla som du själv? 

Jag var inte chef på Klarna, men jag är chef nu. Vi är 35 anställda idag och vi har ett tillåtande arbetsklimat där jag är ganska öppen med att jag kan många saker inom olika områden. Men jag är till exempel inte den bästa sälj- eller ekonomichefen. Det är mycket som jag inte kan. Men jag vet mycket om affärsutveckling och vilka steg vi bör ta för att nå våra mål. Och jag litar helt och fullt på att de som jag arbetar med kan sina arbetsuppgifter och sina respektive ansvarsområden.

Har du stött på några fördomar kring att du är så ung? 

Ja, det har jag. Det går inte att undgå. Ibland känner jag mig som elefanten i rummet som ingen vill kännas vid. Men jag tar inte åt mig av det, jag är stolt över att vara ung. Visst finns det de som skräms av min unga ålder, men då brukar jag tänka att då är de nog inte de rätta personerna att arbeta med. Jag väljer att arbeta tillsammans med dem som vill fokusera på vad vi ska bygga och vad jag kan bidra med under den resan.

Hur fungerar en AI-driven plattform, utan att man använder sig av historisk data? 

Depict har betydligt mer kontext än vad andra AI-plattformar som någonsin existerat har haft. Vad betyder det då? Jo, det betyder att, genom AI kan man också förstå produkterna, som e-handlarna säljer på sina plattformar, betydligt bättre. AI-robotar förstår produkten genom att se dem visuellt.

Tekniken förstår ganska svåra nyanser och kan läsa av testdata. Denna information, tillsammans med annan data, ger en mer rättvis bild kring varumärket, beskrivningar av produkterna, specifikationer, med mera. Ofta har du inte tillräckligt med historisk data men det löser vi med mer kontext och genom att förstå produkten på en mänsklig nivå genom AI.

Målet är att styra hur du shoppar och det Depict vill göra är att skapa AI-baserade produktrekommendationer tillgängliga för den breda massan (red anm).

Börjar ni att samla in data direkt när jag går in på en sajt som har er lösning?

Ja, vi samlar in data så fort du kommer in på sidan utifrån vad GDPR tillåter. Om du till exempel tittar på flera röda produkter så kommer vår AI robot att plocka upp det och kommer att visa dig flera röda produkter. Vi tittar också på om du kommer in via Google Shopping, då har du förmodligen en annan intention än om du scrollat runt på sidan och inte riktigt vet vad du vill ha. Allt detta ser vi och samlar data om.

Varför blev det AI för dig? 

Av flera orsaker, dels för att jag började programmera tidigt men det var faktiskt också boken, Superintelligens, av Nick Bostrom professor på Oxford, som spelade stor roll. Boken beskriver varför AI kommer att vara det största skiftet för mänskligheten och varför AI kommer att ha en sån stor påverkan. Vi kommer att kunna skapa en konstgjord intelligens som är så pass intelligent att den klarar allt det en människa kan göra. Tänk dig Einstein fast 1000 gånger smartare, den tesen tror jag på. Den boken fick mig att hoppa av skolan och satsa på AI.

Var det så att skolan inte passade dig? Eller blev du så uppslukad av AI att du inte brydde dig? 

Både och skulle jag säga. När jag väl bestämde mig för att gå “all in” med AI blev det nästintill omöjligt, så som den svenska skolan är uppbyggd idag, att göra både och.

Vad tänker dina föräldrar om ditt vägval? 

De är väldigt “open minded” och väldigt stöttande. Men i början var de ganska svårövertalade. De blev väldigt oroliga när jag ville sluta i skolan. Men gradvis blev de mer och mer övertygade om att jag tänkt rätt och nu stöttar de mig till 100 procent. Jag träffar dem ganska ofta.

Vad är viktigast för GEN Z när de handlar online?

Jag är väldigt snabb och otålig när jag handlar på nätet. Om jag inte hittar en produkt på den första hemsidan jag besöker, då söker jag mig snabbt vidare. Kundupplevelsen måste vara så sömlös som möjligt. GEN Z hänger mycket på Instagram och Pinterest för att hitta inspiration, den upplevelsen de hittar där vill de återfinna på hemsidan.

Du ska tala på vårt event NXT i oktober, det ser vi fram emot. Vad ska du prata om?  

Jag ska prata om AI, hur det praktiskt är applicerbart i dagens e-handel. Jag kommer att konkretisera, vad är AI? Vad är inte AI? Vad för typ av AI ska jag använda mig av som e-handlare? Jag tänker gå in på temat på ett konkret sätt och inte vara så teknisk.

Du är nitton år och grundare av Depict. Vad är nästa steg för företaget och för dig själv? 

Det är ungefär samma sak för båda två. Jag är väldigt sammanflätad med Depict. Vårt nästa steg är att bygga ut produkten. Vi kommer att börja med sökmotorn och sedan hemsidan, sen är tanken att vi ska expandera till nya marknader och ta en mer tydlig internationell ståndpunkt.

Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se