20 000 SEK till studenten som ger Zalando idé till ny succé

Zalando lanserar ett stipendium för alla svenska studenter att söka. Den som presenterar den mest kreativa och innovativa idén som Zalando kan dra nytta av belönas med 20 000 kronor.

Zalando är ett företag som säger sig ständigt vara på jakt efter det senaste. Medarbetarna uppmuntras att tänka kreativt och företaget testar gärna nya försäljningsmodeller för att nå ut till kunderna. Nu lanserar företaget ett särskilt studentstipendium för att uppmärksamma "den mest banbrytande tolkningen av hur e-handel kommer att forma framtidens mode".

- Zalando är en disruptiv kraft inom modevärlden. Vi är alltid på jakt efter det nya svarta och nu bjuder vi in studenter att ge oss sin bild av hur vi kan gå vidare inom e-handel och fortsätta att utveckla industrin. Stipendiet har grundats för att få insikter utanför Zalando, då vi öppnar upp för studenter att dela sina idéer och belönas för sin kreativitet, säger Göran Allvar, grundare av stipendiet.

Annons

"Fördel föra dialog med unga konsumenter"

Alla studenter som är inskrivna vid ett svenskt universitet eller en svensk högskola är välkomna att skicka in förslag till företaget. Ansökan är öppen till och med den 1 juni och det vinnande bidraget kommer att avslöjas den 30 juni. Stipendiesumman är satt till 20 000 kronor.

- Som ett nordiskt land, är Sverige en mogen marknad och föregångare när det gäller onlineshopping och m-handel. Baserat på en tradition av kataloghandel, förväntar vi oss coola idéer från svenska studenter. Sverige är bra på att adoptera nya mobila trender och att snabbt anpassa sig till den senaste tekniken, och vi ser en ung talangpool där vi letar efter de mest innovativa idéerna, säger Sanna Svensson Gillding, svensk juryordförande för stipendiet.

Varför delar ni ut ett stipendium?

- Zalando är ett öppet företag som välkomnar feedback, både intern och extern. Vi tror att det är en fördel att föra en dialog med unga konsumenter om framtidens digitala mode. Detta är också ett intitiativ från oss för oss att hålla örat mot marken och se vad som engagerar den svenska marknaden.

Ansökan ska bestå av en strukturerad analys på mellan 1500 och 2000 ord, och ska handla om ämnet framtidens mode i en snabbrörlig digital miljö. Mer information om tävlingen finns på Zalandos hemsida.

Utöver Sverige lanseras liknande stipendier i Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Det här är första året Zalando satsar på ett stipendium för studenter, men planen är att det ska bli ett återkommande koncept.

Annons