Att förutspå årets storsäljare är en central del av detaljhandelsstrategin inför Q4. Enligt Postmuseum, som hanterar och arkiverar posten till jultomten, ger årets skörd av önskelistor en tydlig indikation på vad som faktiskt efterfrågas av slutkonsumenterna – barnen.
Trenden för 2025 visar att produktkännedom i hög grad drivs av plattformar som Tiktok och Youtube. Önskelistorna innehåller i år specifika varumärken och karaktärer som fått viral spridning.
Vi ser tydligt vad som trendar. I år är det ett enormt tryck på "Labubus", de små samlarfigurerna som blivit virala, samt mjuka "Squishies", säger Hanna Nydahl, samlingsansvarig på Postmuseum.
Dyrare varukorgar och teknik
Utöver de virala trenderna noteras en förändring i önskelistornas sammansättning mot högre prispunkter. Breven indikerar att barn efterfrågar hela serier av produkter snarare än enskilda artiklar, samt att hemelektronik och mobiltelefoner tar plats bredvid traditionella leksaker.
Samtidigt kvarstår efterfrågan på etablerade "evergreens". Produkter som Lego, bilar och merchandise kopplat till Disney-filmen Frost (Elsa) fortsätter att generera volym, oberoende av tillfälliga internetfenomen.
Mitt i stormen av nya trender som sprids blixtsnabbt i sociala medier så står sig klassikerna. Lego och bilar är lika heta 2025 som de var på 70-talet, konstaterar Hanna Nydahl.
Postens hantering av brev till jultomten har pågått i cirka 130 år och omfattar idag runt 20 000 försändelser årligen.
Topplista: Mest efterfrågade produkterna 2025
- Labubus (Samlarfigurer)
- Lego
- Elsa-produkter (Frost)
- Squishies
- Mobiltelefoner
- Leksaksbilar