22 företag anmäls av Sveriges Konsumenter: “Anmärkningsvärt”

“En falsk trygghet”.

Sveriges Konsumenter är väldiga kritiska till hur stekpannor numera marknadsförs när det gäller oönskade ämnen i produkterna. Organisationen har anmält 22 företag till Konsumentombudsmannen och det är i princip bara stora väletablerade e-handlare och detaljhandlare. Några exempel är Bagaren och Kocken, Clas Ohlson, Ellos, KitchenTime, MediaMarkt, Biltema, Royal Design och många fler.

Det är uppenbart att nästan alla gör fel enligt intresseorganisationens synpunkt. Och det handlar om hur företagen marknadsför stekpannor med exempelvis ”fri från PFOA”.

Annons

Visst är det bra att stekpannorna inte innehåller PFOA. Det ämnet förbjöds nämligen i varor i hela EU i juli 2020. Men är det ett rimligt försäljningsargument för det?, skriver Sveriges Konsumenter som uppenbarligen inte tycker det.

“Undanhåller väsentlig information”

Problemet är att produkterna tydligen innehåller en del andra oönskade ämnen, som också verkar vara på väg att förbjudas. PFOA är ett av tusentals så kallade PFAS-ämnen, som många misstänkts vara skadliga för människor och miljö.

Det är uppenbart att företagen för fram argument som ”PFOA-fri” för att skapa trygghet hos konsumenten. Men det blir en falsk trygghet. En vara ska inte kunna framställas som särskilt bra bara för att den följer lagen – samtidigt som man undanhåller konsumenten väsentlig information om andra oönskade kemikalier, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Organisationen har samtidigt testat stekpannor från alla utvalda aktörer. Granskningen visade att 14 av 22 stekpannor innehöll andra PFAS-ämnen än PFOA.

De flesta företag har dock ingen information på hemsidan om huruvida produkterna innehåller andra PFAS, utan konsumenten behöver kontakta respektive företag för att få den informationen. Majoriteten av de tillfrågade företagen besvarar frågan, men med varierad kunskap om PFAS. Ett företag anger till exempel att produkten ”innehåller PTFE men inte PFAS”. PTFE är dock ett PFAS-ämne, skriver Sveriges Konsumenter.

I anmälan kan man läsa företagens kundtjänstsvar och där framgår det att även om vissa verkar ge rätt information så är det ganska rörigt överlag. Och det är detta som Sveriges Konsumenter nu vill reda ut med sin anmälan, så att det blir tydligare för konsumenterna.

Det är anmärkningsvärt att de marknadsför sina produkter genom att säga att de inte innehåller ett ämne som är förbjudet enligt lag, i stället för att tala om vilka oönskade ämnen som faktiskt ingår, säger Jan Bertoft.

Annons
Annons