277 miljarder flödade ut på nätet – “minskar för andra året i rad”

“Nästan tillbaka på nivån före pandemin”.

Betalbolaget Nets släpper i dagarna sin rapport Svensk E-handel. Vi har dock fått ta del av de stora siffrorna som visar att e-handeln omsatte 277 miljarder kronor i fjol, en ökning med hela 17 procent, jämfört med året innan. Detta inkluderar dock även resor och tjänster.

När det kommer till fysiska produkter ser det däremot lite dystert ut.

Annons

Under pandemiåret 2020 ökade produktkategorin med hela 30 procent till rekordet om 150 miljarder. Sedan dess har svenskarnas handel av produkter på nätet minskat två år i rad. Dels då konsumenterna återigen handlar i fysiska butiker men även på grund av anpassningarna av sina utgifter på grund av det ekonomiska läget, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, i en kommentar.

Produktkategiorin är dock fortsatt störst men minskar med sju procent från 143,3 till 133,9 miljarder kronor för 2022. Det finns dock delbranscher som bryter trenden.

Kläder ökar för andra året i rad, från 20,2 till 23,7 miljarder kronor. Dagligvaror minskar dock rejält, från 28,8 till 21,9 miljarder kronor. Apoteksvaror som är tredje störst och även den underkategori som klart flest svenskar handlar (38 procent) ökar med en miljard till 9,8 miljarder kronor. Hemelektronik backar kraftigt för andra året i rad, från drygt 12 till 7 miljarder kronor, skriver Nets i anslutning till rapporten.

Så vad var det som ökade? Resor förstås. När pandemin lade sig så gav sig svensken ut i världen. Enligt Nets mätningar steg kategorin från 52,5 till 98,2 miljarder kronor.

Att vi reser betydligt mer nu än under pandemin är ingen överraskning. Ett starkt sug efter att resa igen står även mot klimatfokus och tajtare plånböcker, och det blir intressant att se om kategorin fortsätter att öka i år igen, säger Patrik Müller.

Tjänstekategorin, där både streamingtjänster och eventbiljetter ingår, ökade även den – men inte i samma grad som resorna. Tjänster steg från 41,1 till 45 miljarder kronor.

Vi har sett stora förändringar i våra mätningar de senaste åren. Det är inte lätt för företagen att anpassa sin verksamhet till den här typen av fluktuation. Näthandeln är nästan tillbaka på nivån före pandemin, drivet av en mycket stark återkomst för resor men den rekordhöga inflationen höjer även omsättningen, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Annons
Annons