410 miljoner köp granskade – så mycket ökade snittkvittot

Varnar för cookie-döden.

E-handelns omsättning fortsätter att växa och det är till stor del männens förtjänst. Den slutsatsen drar Voyado som nu har sammanställt en ny rapport över svenskarnas handelsvanor. Mer exakt har företaget analyserat köpdata från handlarnas kundklubbar inom områden som skönhet, mode, sport och inredning.

E-handeln ökade enligt Voyado med 8 procent förra året medan handeln i fysisk butik minskade med 2 procent. Män spenderar nästan dubbelt så mycket som kvinnor online, enligt rapporten.

Annons

Dessutom konstaterar man att snittkvittot för onlineköp ökade med 5 procent, medan antalet köp online ökade med 8 procent. Mäns shopping på nätet ska ha ökat med 15 procent i fjol, medan kvinnorna shoppade för 6 procent mer än året innan.

Voyado noterar också att klickfrekvensen i mejl från handlare minskade med 5 procent, men lyfter ändå fram just marknadsföring via mejl som en viktig strategi framåt.

Vi har bland annat sett att email fortfarande är en av de mest kostnadseffektiva marknadsföringskanalerna – men det måste göras rätt. För att kunna hänga med i utvecklingen krävs en kommunikation som är hyper-relevant. Det här blir allt viktigare ju mer vi närmar oss den så kallade “cookiedöden” som sker nästa år och innebär att tredjepartscookies helt försvinner från Google. Den förändringen innebär att förstapartsdata blir helt avgörande för både kundförståelse och lyckad kommunikation, säger Jennie Gerum, CMO på Voyado, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Experterna om mejlutskicken: "Helt emot att skicka dessa mängder"

Voyado har totalt sett granskat 410 miljoner köp. Rapporten Voyado Index omfattar data från perioden 1 januari till och med 31 december 2021, som har jämförts med samma period året 2020.

Annons