Sponsrat Innehåll

5 koncept för en lönsam cirkulär e-handel

Cirkulära affärsmodeller blir allt mer populära, särskilt ur ett hållbarhetsperspektiv. Men det finns också ekonomiska fördelar med abonnemangs- eller uthyrningstjänster. I denna artikeln tittar vi närmare på hur du kan utveckla din affärsmodell till en mer cirkulär genom prenumerationer och att tänka mer hållbart.

1. Förenkla påfyllning av förbrukningsvaror

En av de vanligaste formerna av prenumeration och återkommande intäkter handlar om enkelheten att fylla på förbrukningsvaror. Det är oftast produkter som är ”tråkiga" att inhandla, men som ändå har en given roll i hemmet. Exempel på vanliga sådana produkter är dammsugarpåsar, patroner, rengöringsmedel, toalettpapper, hälsokost, schampon och rakblad. Alla dessa är vanligt förekommande produkttyper som finns att prenumerera på genom olika koncept idag.

Att abonnera på den här typen av förbrukningsvaror blir en enkel och bekväm lösning för kunden som enkelt kan förutse sin förbrukning över en tidsperiod. Detta gör det enkelt att fylla på med rätt intervall och ger samtidigt dig som e-handlare en stabil och förutsägbar intäktsström. Dollar Shave Club och VitaePro är några exempel på denna form av prenumeration.

2. Klubb med överraskningsmoment

En klubb till skillnad från “påfyllnings modellen” innebär att kunden inte vet exakt vad som kommer att levereras. När du går med i en klubb så handlar det mer om ett intresseområde av typen “få ett par trendiga skor i storlek 38 en gång i månaden”. Du vet inte exakt vilka skor du kommer få utan du är ute efter en överraskning eller att testa något nytt. Några exempel på denna typen av prenumeration är Glossybox med smink, Boostbox med träningsprylar eller FlinkBisk med hundtillbehör och godsaker.

Beträffande varuflöde är detta ännu mer fördelaktigt eftersom du i teorin kan anpassa innehållet efter vad du har i lager. Du har inte lovat kunden någon specifik produkt utan endast ett urval av produkter inom ett visst område.

3. Leasing underlättar vardagen

Leasing har blivit ett populärt upplägg när det kommer till olika typer av lite dyrare produkter, som exempelvis bilar. De senaste åren har det också blivit vanligt med olika typer av "all-inclusive"-modeller där t.ex. service och försäkringar ingår. Dessa modeller grundar sig i att skapa enkel- och bekvämlighet för kunden.

Det blir allt vanligare att företag väljer att ge sina kunder möjligheten att lämna in sina gamla produkter för att företaget i sin tur kan återvinna eller använda delar av produkten. Kunden får då ett inbytesvärde beroende på skick och hur länge man brukat produkten. Exempel på denna typen av upplägg är “Care by Volvo” eller “Hyreshyllan” på Netonnet. Hyreshyllan är ett bra exempel på hur man skapar enkelhet för kunden och ger produkterna möjligheten att leva längre. Kunden hyr då produkten så länge behovet finns och när behovet upphör eller man vill byta till något annat, kan man returnera eller byta in varan. Efter att produkten har genomgått noggrann kontroll och återställts, är den redo att hyras ut som återanvänd och till ett lägre pris till nästa kund.

4. Hyr när behovet av produkten finns

Hyresupplägg jämfört med leasing pågår vanligtvis under kortare perioder men kan i större mån också anpassas efter behov. Produkterna kan alltså hyras olika långa tidsperioder, där det normalt blir dyrare ju kortare period som du vill hyra. Inför vintersemestern kanske du inte vill köpa både ytterkläder och skidor, utan det kan vara mycket smidigare och mer fördelaktigt att hyra. Exempel att inspireras av inom det här området är bland annat hackyourcloset.com och hyber.com.

5. Digitala tjänster

Ett bra exempel på prenumeration av digitala tjänster är olika typer av streamingtjänster och appar, så som Netflix och Spotify. Denna prenumerationstyp är en av de vanligaste just nu och verkar vara här för att stanna.

Vad krävs för att bli lönsam inom abonnemang?

Fler och fler företag blickar mot abonnemangs modellen med dess attraktiva återkommande intäkter. Med de många fördelar som denna affärsmodell innebär, är det en god idé att fundera på hur det skulle kunna fungera även för dig. Eftersom det handlar om att behålla kunder och få de att fortsätta prenumerera är kundtjänst en viktig del att satsa på. Som ett resultat av detta investerar etablerade prenumerationsföretag ofta mycket på just kundtjänsten för att hålla en hög servicenivå.

En annan viktig del är att ha ordning på logistiken, något som givetvis är viktigt för alla företag men med abonnemang underlättas denna uppgift något. Att satsa på ett e-handelssystem som har enkel hantering och som är smidigt ihopkopplat med logistiken är ett måste. Det är otroligt viktigt att hitta en aktör som har ett fullständigt prenumerationssystem och som uppfyller alla dessa krav, så var noggrann och välj leverantör med omsorg.

Blir du nyfiken och vill ha fler detaljer kring hur Viskans system kan hjälpa dig skapa en effektiv cirkulär affärsmodell? Läs mer här!

Sedan början av 2000-talet har Viskan byggt en mycket avancerad lösning för abonnemang och klubbar. I Viskans plattform kan man hantera hela hemsidan och sköta både prenumerationer och logistik. Med den här omfattande erfarenheten vet vi vad som krävs för att hantera hyr- och abonnemangstjänster effektivt och skapa bästa förutsättningarna för god lönsamhet. Viskan hjälper via vårt system handlare att hantera miljontals abonnemangsorder på smidigast möjliga sätt varje år.