50-årigt svenskt bolag expanderar globalt via Amazon

Är både vendor och marketplace-säljare hos e-handelsjätten.

Mode, hemelektronik, böcker, leksaker och inredning. Listan på saker som går att e-handla kan göras lång. Men det finns också e-handelsområden som kanske inte får fullt så mycket uppmärksamhet som andra - som till exempel hygienartiklar.

TePe Munhygienprodukter grundades redan 1965 och är kanske mest känt för att sälja sina varor i apotek och i dagligvaruhandeln. Men tandvårdsföretaget, som omsatte 750 miljoner kronor förra året, har även stora planer gällande sin e-handelsverksamhet. Företaget har nämligen inlett ett samarbete med ingen mindre än Amazon, och hoppas på så sätt kunna öka sin försäljning online.

Annons

"Ska finnas där kunden förväntar sig att vi finns"

Den som ansvarar för TePes Amazon-satsning, som handlar både om marknadsplatsen och om att ingå i e-handelsjättens ordinarie utbud, är företagets Global Key Account Manager Anna Olin. 

Tanken med vårt arbete tillsammans med och via Amazon handlar om att äga TePes varumärke på plattformen och styra vårt content, likaväl som att bredda distributionen och driva försäljning. TePe har en ambition att finnas där kunden förväntar sig att vi finns, och på så vis samtidigt stödja vår vision om god munhälsa livet igenom, säger hon till Ehandel. 

Bortsett från att vara en plats där saker köps och säljs, utgör Amazon i dag en av världens största sökmotorer. TePes förhoppning är att det ska hjälpa nya användare att få upp ögonen för tandvårdsföretagets produkter. 

Har vendoravtal i Europa

I dag har TePe vendoravtal med Amazons plattformar i Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien och Spanien. Det innebär att bolagets produkter finns tillgängliga i Amazons egen e-handel i de länderna. Det innebär även att produkterna går att beställa inom ramen för Amazons medlemstjänst Amazon Prime, som bland annat innebär mer förmånliga leveranser.

På Amazon i USA ser upplägget lite annorlunda ut, där säljer TePe sina varor via e-handlarens marknadsplats. 

Som producent och varumärkesägare ska man vara medveten om och ha respekt för att Amazon är en oerhört kraftfull aktör. I en snabbt föränderlig, digital värld måste vi vara flexibla i våra relationer. I Europa ser vi fördelar med ett vendoravtal, vilket innebär att Amazon klassas och agerar som en återförsäljare – vi säljer till Amazon som säljer vidare till slutkonsument. Som vendor får du även tillgång till en egen Vendor Manager hos Amazon. I USA har vi ett annat upplägg och säljer via marketplace, vilket ger oss som säljare stor frihet i hur vi vill hantera våra produkter och vår prissättning mot kund. 

Varför är ni intresserade av att sälja hos Amazon?

Eftersom vi verkar på en internationell marknad och Amazon är en av de största aktörerna är det en naturlig utveckling i vår strävan att möta efterfrågan från kunderna och att göra TePes produkter tillgängliga för alla, säger Anna Olin, och fortsätter:

Annons

Vi har idag distribution till över 60 länder, vilket innebär att våra produkter redan finns på Amazons plattform, främst via marketplace. Genom att aktivt gå in och samarbeta med Amazon tar vi ägandeskap över vårt varumärke och hur våra produkter presenteras där. Detta är dock en långsiktig process; resultatet styrs av komplexa algoritmer vilket innebär att samarbetet bär frukt över tid. 

"Krävs att det finns en volympotential"

Enligt Anna Olin är TePes försäljning på Amazon fortfarande i uppstartsfasen, men bolaget räknar med att försäljningen via e-handlaren ska fortsätta att öka. 

Men vi kan redan nu se att i de länder där vi har begränsad tillgänglighet i fysiska butiker fyller Amazon en viktig funktion, både för de professionella kunder som vill kunna hänvisa sina patienter till inköpsställen och för konsumenter som på ett enkelt sätt får tillgång till hela vår portfölj av munhälsoprodukter. 

Vad krävs för att man ska bli antagen som vendor?

Det krävs att det finns en volympotential och att Amazon identifierar dig som en värdeskapande samarbetspartner.  Det är också gynnsamt att vara varumärkesägare. 

Anna Olin berättar att även om TePe satsar på alla marknader där bolaget har valt att etablera sig, så ser potentialen olika ut i olika länder. Företaget ser särskilt positivt på möjligheterna i Tyskland och Storbritannien, som är Amazons största i Europa. 

Det finns många fördelar med att sälja vår typ av produkter via e-handel. Vi kan på ett enkelt och tydligt sätt kommunicera med kunden och visa såväl användningsområde, instruktioner och tips som hänvisning till mer information. Den möjligheten är begränsad i en butikshylla där förpackningen i sig måste bära hela produktbudskapet. Vi kan också berätta mer om filosofin bakom vår verksamhet och om hur våra produkter tillverkas, till exempel att vi använder 100 procent förnybar energi och att vi har ett långsiktigt mål att bli oberoende av fossilbaserade råvaror i både produkt och förpackning. Våra hållbarhetsmål är nära förknippade med vår vision om god munhälsa livet igenom.  

Annons