60 tjänster försvinner när Ellos satsar på nätet

Ellos ska satsa mer på nätet och mindre på kataloger. Något som betyder att man även räknar med att minska sina volymer. Som en följd av det försvinner 60 tjänster från och med årsskiftet.

Klädföretaget Ellos, som i februari i år fick ny ägare i riskkapitalbolaget Nordic Capital, har tagit fram en ny strategi. Företaget kommer inom kort att minska mängden kataloger och utskick och i stället satsa mer på sin verksamhet på nätet.

En strategi som gör att företaget räknar med att minska sina volymer, och som en följd av det, kommer man även att minska sin personalstyrka med 60 personer vid årsskiftet.

Annons

– 80 procent av våra kunder lägger sin beställning online, medan den största del av vår marknadsbearbetning sker via papper. Vi behöver göra en omställning, säger Hans Ohlsson, vd på Ellos.

Ska skapa tillväxt

I dag jobbar drygt 800 på Ellos i Viared och det är här som 50 av tjänsterna kommer att försvinna. 40 av dem på företagets logistik och lageravdelningar, samt 10 tjänster på kundcentret. Resterande tjänster som ska bort finns i Norge och Finland.

Beslutet ska inte ha något att göra med ägarbytet som skedde tidigare i år utan det handlar helt enkelt om att företaget ska minska volymerna för att kunna skapa tillväxt. Hans Ohlsson säger att man är tvungna att genomgå en omställning för att kunna fortsätta att hålla sin ställning.

– Det är vi i Ellos som drivit strategiarbetet. Det som skiljer sig något är att vi nu känner ett starkt stöd i det arbetet från våra ägare.

Källa: BT (1, 2)

Annons
Annons