Den globala närbutiken 7-Eleven, som startades 1927 i Dallas, meddelar nu att man lanserat en nätbutik för prylar. Det är förstås inte första gången som 7-Eleven släpper någon form av merchandise men nu ska alltså allt samlas på ett ställe.
Den ny nätbutiken går att nå på 7-Elevenshop.com och ska erbjuda ett relativt stort utbud av prylar och kläder kopplade till 7-Eleven och deras varumärken. Exempelvis kepsar, t-shirts och muggar.
Butiken drivs med hjälp av e-handelsplattformen Shopify.
I samband med lanseringen gör man även två släpp i form av The Cars of 7‑Eleven Collection och The Slurpee Collection.
Under de senaste 95 åren har 7-Eleven blivit mer än bara en närbutik. Det är en destination för mellanmål, en bakgrund för fotografering, en musikvideoscen, en fristad för bilälskare – och en viktig bas i våra kunders liv, säger Marissa Jarratt, marknadschef på 7-Eleven.
Många satsningar inleds i USA och så är det även i det här fallet. I USA drivs även de runt 10 000 butikerna i egen regi. I andra länder är det franchisebutiker där det i exempelvis Sverige är norska Reitan som står bakom de närmare 100 butikerna i landet.
l slutet av 2021 hade 7-Eleven runt 78 000 butiker världen över.