Inför Emeet 7 strategier e-handlare kan använda för att öka intäkterna

Oavsett hur innovativ eller attraktiv din produkt är krävs det riktade och noggrant planerade kampanjer för att lyckas med e-handel. E-handelsvärlden är översvämmad med nya och attraktiva produkter, så det enda sättet att lyckas är att sticka ut från konkurrenterna.

Som e-handlare är det viktigt att skapa en marknadsföringsstrategi som hjälper dig att överträffa andra e-handelsföretag i din bransch. Gå genom dessa 7 effektiva tipsen för e-handelsföretag och ta reda på hur de kan hjälpa dig att öka trafiken till webbplatsen och öka produktförsäljningen.

Skapa en SEO-strategi

Som e-handlare är en av de största utmaningarna att din produkt lätt kan hittas online. En effektiv sökmotoroptimering (SEO) hjälper ditt företag att bli synligt när onlineshoppare söker efter vissa sökord.

Beroende på vilka ord eller termer som bäst beskriver ditt företag eller dina lösningar, kommer du sannolikt att behöva skapa content kring dessa sökord, svara på frågor och i slutändan presentera din e-handel som ett relevant resultat för online-sökare.

Öka effektiviteten i din SEO-strategi genom att lägga till informativt content på din webbplats och sociala medier. Överväg att inkludera long form content, produktbeskrivningar och blogginlägg.

Samarbeta med andra företag

För att öka varumärkexponeringen och fånga uppmärksamheten hos din målkund, överväg att samarbeta med andra företag i samma bransch som ditt företag. Företag som erbjuder andra produkter som kompletterar dina.

Skapa ett avtal med företaget att marknadsföra dina produkter på sin webbplats om du gör detsamma. För att uppmuntra kunder att köpa dina produkter från det andra företagets webbplats, erbjud en exklusiv rabattkod. Både du och partnerföretaget ger värde till era kunder genom att ge information om alla produkter på ett ställe och erbjuda rabatt.

Förbättra försäljningen bland nuvarande kunder

En av ditt företags största tillgångar är dess nuvarande kunder. Dessa konsumenter känner redan till kvalitén på dina produkter och det räcker ibland att bara se ditt varumärke igen för att komma ihåg att de vill göra ett nytt köp.

Genom att hålla kontakten med nuvarande kunder förbättras din återkommande försäljning genom varumärkesigenkänning. Skicka ut en e-postkampanj till nuvarande kunder för att visa upp nya produkter eller erbjud en exklusiv rabattkod vid nästa köp, exempelvis fri frakt.

Uppgradera din e-handelslösning

Din e-handel är ansvarig för att skapa en underbar shoppingupplevelse för kunden. Den hjälper dig också att hålla koll på lagret och snabbt hantera beställningar tack vare automatisering av orderflödena. Föråldrad programvara kanske inte tillhandahåller alla tjänster som du och din kund behöver för en sömlös och personlig upplevelse.

Äldre programvara utan korrekt funktionalitet kan orsaka att din webbplats verkar komplicerad eller fungerar långsamt vilket är en deal-breaker för de flesta konsumenter. En modern e-handel innebär att du kan hålla dina kunder nöjda, ge rätt shoppingupplevelse ända från besöket på startsidan hela vägen tills varan är levererad och står i hallen hos kunden.

Använd multichannel eller omnichannel marknadsföring

Konsumenter handlar online hemma, på jobbet och på språng. Det betyder att de kan surfa på din webbplats från sin telefon, på en stationär dator eller på en surfplatta. Att använda omnichannel marknadsföring innebär att ditt e-handelsföretag erbjuder en sömlös upplevelse, oavsett hur en konsument handlar - online, via sociala medier eller i fysisk butik.

Med hjälp av en automatiserad e-handelsplattform kan du ”sy ihop” din butiksfront med dina marknadsföringskanaler och samla allt content på ett ställe.

Erbjud rabatter för kunder

En liten rabatt på din produkt kan vara det som gör en halvintresserad besökare till en ny kund. Vi älskar att dra nytta av REA och rabatter, så att erbjuda 10% rabatt eller gratis frakt kan vara allt du behöver för att öka försäljningen.

Innan du marknadsför en kampanj ska du skapa strikta parametrar för försäljningen, inklusive vilka kunder och produkter som är kvalificerade och ange ett slutdatum. Se till att du fortfarande är lönsam när du kör kampanjen och annonserar din rabatt för att få nya kunder.

Öka dina tjänster och produkter

Oavsett om du är engagerad i B2B e-handel eller säljer direkt till konsumenter, kan ditt företag inte vara allt för alla. Att utvidga ditt produktsortiment kommer dock att tilltala nya målgrupper och sannolikt öka din försäljning, så länge det är möjligt att hantera den mängden produkter. Om du helt enkelt inte kan erbjuda fler, eller olika produkter kan du överväga att lägga till tjänster.

Beroende på ditt företag kan du erbjuda personalisering, prenumeration, underhåll, försäkringar eller installationstjänster. Dessa tillägg ökar intäkterna och visar hur robusta dina tjänster och produkter är för kunderna.

Slutsats

Om du vill öka dina affärs- och e-handelsintäkter är en effektiv marknadsplan och sömlös kundupplevelse nyckeln. En kundtjänstportal, mobiloptimering och rabattkoder är bara några av de marknadsföringsstrategier du bör överväga för att öka försäljningen och varumärkexponeringen.