70 procent av svenskarna e-handlade: ”En mäktig milstolpe”

Men tillväxten saktar in.

E-handeln växte med 13 procent under årets andra kvartal. Det rapporteras i E-barometern som PostNord tillsammans med Svensk Digital Handel har tagit fram.

Tillväxten på 13 procent under det andra kvartalet är förvisso något lägre än vad vi vant oss vid, men det är också naturligt att den procentuella tillväxten avtar successivt i takt med att sektorn mognar, skriver företaget i rapporten.

Annons

Under perioden har 70 procent svenskar e-handlat bara i juni. Det är enligt rapporten "en mäktig milstolpe". 49 procent, av dessa 70 procent som shoppar online, har handlat via sin mobiltelefon.

I fjol, under samma period, låg andelen svenskar som handlar via sin mobil på 42 procent, och under 2017 på 37 procent. Under de senaste tre åren har den siffran ökat 20 procent.

Svenska konsumenter väljer i allt högre utsträckning att handla på nätet och under det andra kvartalet 2019 nåddes en mäktig milstolpe: i genomsnitt 70 procent av de tillfrågade uppgav under det andra kvartalet att de e-handlat senaste månaden. Tidigare har detta bara hänt under fjärde kvartalet med sina dragare Black Friday och julhandeln.

Bland de enskilda produktkategorierna leder dagligvarubranschen tillväxten med 24 procent. Därefter delar kategorin sport och fritid plats med hemelektronik, då båda kategorierna har ökat med 16 procent var. Sist på den långa listan hittar vi böcker och media som summeras till noll procent, innan den barnartiklar och leksaker på 5 procent och tredje från slutet bygghandel på 7 procents tillväxt.

Något som länge har diskuterats i branschen är fria returer. Enligt E-barometern har andelen konsumenter som tycker att det är viktigt med fria returer sjunkit med 7 procentenheter sedan samma period 2018, från 86 procent till 79 procent. Och antal returer per konsument har inte ökat, utan ligger stabilt på i genomsnitt 0,25 per e-handlande svensk.

Annons