Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

8 punkter: Så väljer du en kostnadseffektiv e-handelsplattform

När du som e-handlare överväger en ny e-handelsplattform är det sannolikt två faktorer som påverkar beslutet: om plattformen uppfyller dina krav och vad den kostar. Ofta blir priset avgörande, men det är viktigt att även inkludera framtida kostnader, som kan innebära att det billigaste alternativet blir det dyraste på sikt.

Att räkna på plattformens totala ägandekostnad (TCO) är viktigt för att få en realistisk bild av kostnadseffektiviteten. Detta ger en tydligare insikt i de långsiktiga utgifterna, såsom drift, support, utbildning och eventuell ytterligare funktionalitet som behöver adderas när din e-handel växer. 

En TCO analys hjälper dig utvärdera och jämföra olika plattformar på ett rättvisande sätt. Du får då bra förutsättningar att välja en plattform som stödjer tillväxt och levererar en tillfredsställande ROI. 

Här är några av de viktigaste kostnaderna att ha koll på vid val av plattform:

  • Ta höjd för utvecklingskostnader 

En bra e-handel ska vara både tilltalande och användarvänlig, och innehålla önskbar funktionalitet för både kunderna och de anställda. Men skilj på vilken funktionalitet som är “need-to-have” och “nice-to-have”. Beroende på val av plattform kan utvecklingskostnaderna vara större eller mindre. Utgå ifrån dina behov och vad som skapar värde.  

  • Räkna in alla tillägg och integrationer ni behöver 

Plattformar innehåller olika mängd funktionalitet och oftast behöver du addera tredjepartslösningar. Ingår funktioner som CMS och CRM i plattformen, eller behöver de adderas? Ta reda på vilken basfunktionalitet som ingår och vilka tillägg som behövs. Undersök kostnaderna för tillägg, både i nuläget och när din e-handel växer och inkludera kostnaderna för såväl produkten som integration. Tillägg kan innebära en engångskostnad, eller en löpande kostnad ifall ni abonnerar på funktionen som en tjänst. Även eventuella konsultkostnader för genomförandet av integrationer behöver inkluderas i totalkostnaden.

  • Design för en optimal besöksupplevelse

En bra design som framhäver ditt varumärke på bästa sätt och säkerställer en bra besöksupplevelse, är viktig del för din e-handels framgång. Inkludera kostnader för framtagande av design, om den görs internt, av extern konsult, av plattformsleverantör eller implementatör.

  • Ta reda på kostnad för en stabil infrastruktur  

Du vill kunna klara av försäljningstoppar och perioder med väldigt hög trafik utan att prestandan påverkas. Då behövs en hosting och en plattform som klarar stora volymer. Glöm inte heller vikten av säkerhet. Kapacitet och säkerhet bör vara grundläggande delar som är en värdefull investering och också utgör en del av den totala kostnaden.

  • Se till att plattformen är förberedd för framtiden 

Ska ni etablera e-handeln på nya marknader, eller möta nya kundbehov? En plattform som erbjuder flexibel anpassning och utveckling är oftast mer kostnadseffektiv när ni ska skala upp. Underhåll av plattformen för att optimera prestandan och funktionaliteten, samt utveckla frontend för att möta nya behov, är också kostnader du behöver räkna på. Fundera på hur mycket utveckling ni kommer att behöva för att nå era långsiktiga mål.

  • Utbildning innebär också en kostnad 

Vad behöver de som använder plattformen lära sig för att nyttja plattformen effektivt och ta del av alla möjligheter? Hur många personer och timmar handlar det om? En intuitiv plattform och bra support kan hålla nere utbildningskostnaderna på sikt.

  • Behöver ni rekrytera personal? 

Vilken typ av kompetens krävs för att driva plattformen, och finns den inom företaget eller krävs det en nyanställning? Plattformar som kräver ett mindre team kan göra mycket för att effektivisera verksamheten. 

  • Välj en plattform som låter er marknadsföra effektivt 

Att driva trafik till e-handeln är både en grundläggande förutsättning och en investering. Dels har du kostnader för kampanjer, omnikanalsmarknadsföring och andra åtgärder för att nå kunderna. Dels kan plattformen erbjuda funktionalitet som effektiviserar din marknadsföring. Undersök även hur väl rustad plattformen är för att jobba framgångsrikt med SEO och vilka kostnader som kan tillkomma inom det här området. 

Att göra rättvisande jämförelser

En utmaning vid kostnadsjämförelse av olika plattformar är risken att man jämför äpplen och päron. För att säkerställa att du gör en hållbar jämförelse, är TCO analys ett bra verktyg. 

Med de här punkterna får du en bra start i din utvärdering av e-handelsplattformar och hjälper dig att göra ett tryggare val. Behöver du ytterligare hjälp med en TCO-analys och reda ut vad som är rätt för just din affär och dina behov, hör gärna av dig till oss på Viskan, så hjälper vi dig gärna.

Läs mer om hur du kan räkna på TCO vid val av e-handelsplattform.

—------------------

Viskan E-handelsplattform erbjuder en högpresterande composable SaaS-lösning, utformad för att möjliggöra friktionsfri skalbarhet och tillväxt för varumärken, retail och abonnemangsbaserade tjänster. Genom hög grad av automation, ett kraftfullt CMS och Viskans omfattande expertis inom e-handel, ger Viskan E-handelsplattform dig de verktyg du behöver för att effektivt nå och överträffa dina affärsmål. Viskan är sedan 2021 en del av Visma.

Upptäck Viskan: www.viskan.com