9 av 10 spontanshoppar när de handlar mat på nätet

Ju högre upp på sajten desto större chans att produkten klickas hem.

E-handeln av mat och andra dagligvaror har länge varit någon av en utmaning för producenter av till exempel läsk och godis, som traditionellt sett har förlitat sig på att deras varor helt enkelt ska attrahera kunderna när de närmar sig de fysiska butikskassorna.

LÄS ÄVEN: Coca-Colas vd talar ut i media: "E-handeln är ett problem"

Annons

Konvertering på 98% inom mjölk och frukt

Men antagandet att e-handelskunder i regel planerar sina inköp till punkt och pricka kan visa sig vara felaktigt. Enligt en ny studie, genomförd av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) tillsammans med Retail Academics, köper nämligen 9 av 10 kunder något oplanerat när de handlar i en livsmedelsbutik på nätet. Det berättar DLF i ett pressmeddelande.

- Flest oplanerade köp gjordes inom färskvaror. Konverteringsgraden – det vill säga ett kategoribesök som leder till ett faktiskt köp – var hög för de flesta kategorier, i genomsnitt 80 procent. För Mejeri & Ost och Frukt & Grönt var den hela 98 procent medan den var 11 procent för sidan Varukorg & kassa, skriver DLF, och konstaterar:

- Att en av 10 shoppers köper i ”kassalinjen” innebär ändå en dubbelt så hög konverteringsgrad jämfört med i fysiska butiker.

Uppmanar till generiska sökord

Studien, som är en så kallad eyetracking-studie och går under namnet “Sanningens ögonblick online”, visade också att 3 av 4 köpta produkter valdes ut från de sex översta raderna på nätbutikens sajt. Leverantörer med tydliga produktbilder och namn som “sticker ut i hyllan” tilltalade också e-handelskunderna i högre utsträckning.

Dessutom uppmanar DLF till produktnamn som är generiska, eftersom en klar minoritet av kunderna söker på specifika produktnamn.

- För att fånga de shoppers som söker via sökfältet är det viktigt att artiklarna går att söka med generiska namn, snarare än specifika produktnamn. Hela 86 procent av alla textsökningar i studien var generiska, som till exempel mjölk, ost eller tvättmedel.

Inköpstid på 15-17 minuter

I den aktuella studien landade kundernas snittkvitto på drygt 800 kronor, oavsett om köpet gjordes via desktop eller mobil. Genomsnittskunden tog 17 minuter på sig att handla via desktop och valde då ut i snitt 20 varor. När köpet gjordes i en mobil tog köpet i snitt 15 minuter att genomföra och kunden nöjde sig med 18 varor.

I DLF:s pressmeddelande framgår det inte hur många köp som ingick i studien men de deltagande nätbutikerna var Mathem och Coop Online.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!