Svensk Handel har tagit tempen pĂ¥ Ă¥rets stora shoppingevent, Black Friday. Inte oväntat sĂ¥ är mĂ¥nga av Sveriges detaljhandlare redo för kalaset och enligt Svensk Handels undersökning sĂ¥ ska 4 av 10 handlare genomföra Black Friday-kampanjer i Ă¥r. Och lika mĂ¥nga räknar med en ökad försäljning under perioden.
"Utesluter inte en ännu större tillväxt"
Undersökningen, som Svensk Handel har gjort, gäller hela detaljhandeln och Johan Davidson, chefsekonom pĂ¥ organisationen, är inte helt säker pĂ¥ att prognosen hĂ¥ller.
- Handeln är pĂ¥ tĂ¥rna och vi bedömer att Black Friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen under Black Friday i Ă¥r växer med mellan 18 och 25 procent. Samtidigt mĂ¥ste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor, säger Johan Davidson och fortsätter:
- Black Friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa pĂ¥ att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt.
"SvĂ¥rt att upprepa samma tillväxttakt"
Precis som vi pĂ¥ Ehandel.se förutspĂ¥dde i E-rapporten #5 sĂ¥ räknar alltsĂ¥ även Svensk Handel med att tillväxttakten kommer att sakta in lite under Ă¥rets Black Friday.
LÄS ÄVEN: Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret
- Vi har sett en formidabel tillväxt under Black Friday de tvĂ¥ föregĂ¥ende Ă¥ren och utifrĂ¥n de indikatorer vi ser nu blir det svĂ¥rt att upprepa samma tillväxttakt som dĂ¥. Men det förtar inte det faktum att det i Ă¥r blir en större utmaning för handeln och hela logistikkedjan att kunna svara upp mot den ännu högre efterfrĂ¥gan.
Enligt Svensk Handels prognos sĂ¥ väntas dagen i Ă¥r omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor, vilket kan jämföras med förra Ă¥rets uppskattade omsättning pĂ¥ 5,3 miljarder.