Det går fort i e-handeln. Adam Webb från Storbritannien lanserade nyligen varumärket Lifelong på den svenska marknaden och för bara några dagar sedan fick han sitt svenska medborgarskap. Bolaget grundades förvisso i oktober 2019 och har sedan dess gått igenom Antler, inkubatorprogrammet i Stockholm, för att till slut lansera sina produkter på marknaden.
Han kallar det för "Sveriges första plastfria-livsstilsvarumärke" med flytande hud- och hårvårdsprodukter som shampoo, kroppstvål och handtvål, som är 100 procent fria från plast.
Jag använde en deodorant i en plastförpackning från en av de stora tillverkarna och ställde mig själv frågan: Hur många deodoranter kommer att jag kasta under min livstid? Hur många slänger folk i Stockholm? I Sverige, i Europa? Då föddes idén att skapa en livslång deodorant, som du kan fylla på om och om igen. Det är också därifrån namnet på företaget kommer, berättar Adam för Ehandel.
Webbshoppen lanserades i juni förra året och här finns, förutom tidigare nämnda produkter, även viktiga tillbehör. Bland annat tvålpumpar som kan fyllas på flera gånger. Samtliga varor går att köpa styckvis, men man kan också välja att prenumerera på de produkter man önskar. Allt produceras i Frankrike.
Vilka marknader tittar ni på härnäst?
Eftersom vi lanserade för bara några månaders sedan har vi bestämt oss för att nöja oss med Sverige inledningsvis. Vi har fortfarande en hel del produktutveckling kvar för att kunna skala upp. Till exempel är kärlen, som kan fyllas på, inte optimala för pack- och plockuppgifter på lager, eftersom de kommer i tre delar. Dessutom är det väldigt dyrt att frakta från Sverige ut i Europa, så vi skulle behöva hitta ett mer centralt beläget lager någonstans, till exempel i södra Tyskland.
Lifelong är inte Adam Webbs första e-handelprojekt. Han har tidigare drivit en e-handel i Paris, som reparerade iPods och iPhones redan 2008. Därefter startade han plattformen Gymgo, där man kunde använda sig av drop-in-betalning. Där blev dock konkurrensen för stark.
Vilka ligger bakom Lifelong?
Jag är grundare av Lifelong. Jag hade en affärspartner, som valde att lämna på grund av familjeskäl. Han fick barn och ville ägna sin tid där, snarare än på en start-up. Start-up-livet är tufft och kan slita hårt på en. Sen har vi också Antler som investerade i vårt bolag 2019, de äger 10 procent av företaget.
Under det senaste året har vi haft runt 11 personer som arbetat på Lifelong. Tanken var att bygga varumärket, få in prenumeranter och sen genomföra en såddrunda så att vi kan växa ytterligare och anställa alla. Just nu letar jag efter en CMO som kan bidra med "sweat equity".
Sedan lanseringen har företaget fått in 500 order och signat en återförsäljare, dagligvaruaktören Paradiset.
Allt detta utan någon riktig marknadsföring, säger Adam och tillägger:
De som prenumererar verkar gilla vår tjänst eftersom vi har haft en retentionsgrad på 90 procent för prenumerationer, det är ett bra sätt att mäta LTV, lifetime value, för konsumenter.
Adam tillägger att han även fått många hejarop från kunder som uppskattar möjligheten till prenumeration.
Många kunder har sagt att de älskar det faktum att påsarna passar deras brevlåda eller postfack, eftersom påsarna är lika stora som ett vanligt brev.
Har du några utmaningar just nu?
Ja, det finns en del. Bland annat att kunna skala varumärket, för att verkligen göra skillnad för plastavfall. Och att kunna övertyga stora företag som Ica och Coop att detta är en produkt som folk vill köpa och använda. Vi måste kroka arm med de största aktörerna i Sverige för att nå så många människor som möjligt. Jag är säker på att Lifelong kommer att kliva ombord hos dem en dag, men det kommer att ta tid.
En annan utmaning är att också få den manliga delen av befolkningen att bry sig mer om engångsplast i personlig vård. Tyvärr är 90 procent av våra kunder kvinnor, men jag har något på gång som förhoppningsvis kommer att kunna locka fler män.
Nu ligger Adams fokus på att först och främst förbereda bolaget för investerare, samt på att ta fram fler produkter.
Jag måste få ner de rörliga kostnaderna på produkten och öka marginalerna för att göra bolaget investerbart för riskkapitaliserna. Det är uppenbart att människor vill ha fler mer hållbara alternativ idag, och i samband med pandemin exploderar e-handeln på grund av dess bekvämlighet, säger Adam Webb.
Jag kommer att lansera många fler produkter som ersätter alla typer av plast du använder dagligen. Min dröm skulle vara att erbjuda en livstidsgaranti på vår hårdvara, vilket betyder att du som konsument bara behöver köpa den här typen av produkter en gång under livet.