E-handlaren Footway rapporterar idag siffrorna från sitt första kvartal. Omsättningen landade på 341 miljoner kronor, vilket företaget meddelar var en tillväxt med 106 procent.
Huvuddelen (94,6%) utgjordes av nya produktkategorier från förvärv som lanserades på Footways plattform i november 2020. Fortsatt expansion på marknader utanför Norden har också bidragit till kvartalets tillväxt, skriver företaget.
LÄS ÄVEN: Footways nya superplattform – genidrag eller ej?
Företaget har den senaste tiden satsat allt på sin nya “superplattform” för att kunna hantera många varumärken och många länder samtidigt. Man har idag 7 nischade butiker på 24 marknader.
Footways multistore-plattform som lanserades i november 2020 har nu sitt första hela kvartal bakom sig, och vi ser hur den utvecklas enligt plan med större mängder data som skapar förutsättningar för lönsam tillväxt framåt, säger företagets vd Daniel Mühlbach i samband med Q1-rapporten.
Rörelseresultatet under perioden sjönk dock från minus 6 miljoner, i fjol, till minus 13 miljoner under första kvartalet 2021. Skor, som är ett stort område för Footway, har under kvartalet gått generellt dåligt på grund av Covid-19.
Vårt fokus för 2021 är att fortsätta utveckla plattformens funktionalitet och bredd, där målet är att lansera ytterligare 5-10 butiker. För varje ny butik blir skalbarheten tydligare tack vare ett gemensamt backend som möjliggör snabb lansering på många marknader samtidigt, säger Daniel Mühlbach.