ANNONS
Marcus Kullman, medgrundare av Bokaro

Branschens nya utmanare: "Lockas av äventyret in i jättarnas land"

En ny aktör har klivit in på den svenska bokmarknaden med siktet inställt på att utmana etablerade giganter som Bokus och Adlibris. Nätbokhandeln Bokaro.se, som nyligen lanserat sin sajt, drivs av ett litet team med stora ambitioner och en stark tro på att kunna erbjuda en modernare och mer kostnadseffektiv upplevelse.

Med en bakgrund inom IT och design, där ständig förändring är normen, såg medgrundaren Marcus Kullman möjligheter i en bransch han upplevde som mer statisk, berättar han för Ehandel.se.

ANNONS

När det gäller bokbranschen är saker och ting lite mer "som de är", vilket leder till frågan: Varför? Varför ser saker ut och fungerar som de gör idag? säger han.

Denna nyfikenhet ledde till en djupare analys av marknaden.

Jag klev in i branschen med fler frågor än svar. Visst såg jag goda möjligheter att lyfta både funktionaliteten och användarupplevelsen till en standard vi idag tar för givet inom andra branscher, såsom modeindustrin.

Men ju fler stenar jag vände på, desto fler möjligheter såg jag. Och jag måste säga att jag lockas mer av äventyret in i jättarnas land än av guldet vid regnbågens slut, säger Marcus Kullman.

Bokaros främsta vapen i konkurrensen är en helt ny, egenutvecklad e-handelsplattform. Detta ger företaget en flexibilitet och formbarhet som de anser att de större aktörerna kan sakna.

Plattformen använder AI-teknik i sin rekommendationsmotor för att ge kunderna en modern och personlig shoppingupplevelse, liknande den hos en kunnig butikssäljare. Besökare kan aktivt påverka rekommendationerna genom att favoritmarkera böcker, ge tummen upp eller ner, och justera preferenser i inställningarna.

Men intressant nog var det inte tekniken som initialt fångade investerarnas intresse.

Allt detta nämnde jag för en rad investerare som alla svarade ungefär likadant: "Meh", berättar Marcus Kullman.

Det som verkade väcka deras nyfikenhet mer var att vi bara är två personer. Det gör oss förstås väldigt kostnadseffektiva och ger goda möjligheter att konkurrera på pris.

Denna kostnadseffektivitet öppnade dörrarna för experiment med prisstrategier:

I takt med att trafiken på sajten växer blir det allt lättare att utvärdera vilka strategier som fungerar. Vi ser idag till exempel många beställningar på en bok, så vad händer om vi sänker bokpriserna men höjer gränsen för fri frakt? Det fina är att man numera kan få svar på den typen av frågor nästan i realtid.

Medan många företag fokuserar på lågt pris, snabb leverans eller den senaste AI-trenden, vill Bokaro navigera landskapet med "lugn precision" och ett större perspektiv. Marcus är kritisk till en utveckling där fokus ligger på att manipulera algoritmer.

Den senaste trenden verkar vara att ranka högt hos AI-chattarna, vilket betyder att vi snart har en hel industri som går ut på att lura bottar istället för att hjälpa människor, säger han och fortsätter:

Jag tycker det är viktigt att lyfta blicken från skärmen emellanåt och se saker i ett större perspektiv: Vilken (samhälls)utveckling vill vi egentligen bidra till? Vad vill vi stå för? Hos oss är kundens integritet inte ett betalmedel i form av riktad reklam, och personuppgifter går inte att växla in mot en kampanjkod.

Bokaro har inget eget lager utan förlitar sig på en integration med Bokinfo för information om titlar, saldon och priser direkt från förlagen. Och ordrar skickas vidare till distributör som hanterar leveransen till slutkund.

Framåt finns planer på att bredda sortimentet, men på ett icke självklart sätt som ännu inte kan avslöjas.

Vi utforskar möjligheterna att utöka vårt sortiment, men det är svårt att säga exakt hur det kommer att läggas upp. Något jag däremot kan säga är att det finns saker att arbeta med här som kan bli avgörande för både förlagen och den fysiska bokens framtid. Streamingen vände blad för länge sen. Det är dags att skriva nästa kapitel.

Teamet bakom Bokaro består alltså av Marcus Kullman och hans "gamla vapendragare och vän" Björn Karlsson.

Marcus resa in i bokbranschen startade oväntat efter ett diskbråck, vilket ledde honom till att skriva, formge och till slut starta ett eget förlag för att förstå branschen inifrån. Så med 20 års erfarenhet av e-handel, programmering och design, byggde duon sedan plattformen från grunden.

Namnet "Bokaro" kom till efter att deras förstahandsval visade sig vara för likt ett existerande varumärke.

Resultatet blev att vi hittade på ett ord som inte fanns och som därmed inte stod i konflikt med något annat, säger Marcus, och tillägger med glimten i ögat att det råder intern oenighet om uttalet – Bokaroo eller Bok-Karo.

Efter en period av "mjukrelease", där kunder kunnat handla samtidigt som teamet finjusterat systemen, är Bokaro nu redo att öka tempot.

Att nu växla fokus till marknadsföring och att nå ut med varumärket är vårt övergripande mål och vår främsta ambition, säger Marcus Kullman och avslutar med:

Nu kliver vi in i en fas som handlar om att bygga relationer och förtroende. Vi lär oss massor varje dag, och trots allt jobb känns det som att vår resa just har börjat.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se